Franklin Templeton, administratorul Fondului Proprietatea (FP), va demara o acţiune în instanţă de anulare a hotărârii adunării generale a Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) prin care statul român, ca acţionar majoritar al companiei, a decis majorarea capitalului social de la 143,77 milioane de lei la 4,91 miliarde de lei prin aport în natură, se arată într-un raport al FP remis, ieri, Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
"Franklin Templeton International Services, în calitate de administrator de fond de investiţii alternative şi administrator unic al Fondul Proprietatea, informează piaţa că CN Aeroporturi Bucureşti a aprobat în data de 26 octombrie 2021, prin Hotărârea Adunării Generale Extraordinare a Acţionarilor nr. 15, majorarea capitalului social de la 143.772.150 RON la 4.912.283.610 RON ca urmare a aportului în natură al Statului Român cu valoarea terenului din interiorul aeroportului Băneasa, dând opţiunea Fondului Proprietatea să participe la majorarea de capital social prin subscrierea a 95.370.229 de acţiuni în valoare de 953.702.290 lei pentru a evita să fie diluată. Fondul Proprietatea va demara o acţiune de anulare a Hotărârii AGEA CNAB nr. 15/26 octombrie 2021", se arată în raportul Fondului Proprietatea.
Amintim că Fondul Proprietatea a contestat deja supraevaluarea masivă a terenului Aeroportului Băneasa în valoare de 3,8 miliarde de lei, care este de 11 ori mai mare decât evaluarea anterioară de 336 milioane de lei.
"Din anul 2001, când aeroportul Băneasa a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, şi până în prezent, este a treia oară când se iniţiază procesul de majorare a capitalului social", arăta administratorul FP la mijlocul lunii septembrie.
În cazul în care nu subscrie cu cash la majorarea de capital social, respectiv cu 953,7 milioane de lei, Fondul şi-ar vedea participaţia sa de 20% la Aeroporturi Bucureşti diluată la 0,7%, ceea ce ar echivala cu o pierdere de 570 milioane lei pentru acţionarii Fondului.
"Fondul Proprietatea este extrem de nemulţumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Băneasa, care a fost realizat într-o manieră evident neprofesionistă şi include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul să conteste concluziile sale. Această abordare defectuoasă a dus la o supraestimare masivă a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior. Fondul a comunicat în mod clar consiliului de administraţie interimar al CNAB implicaţiile folosirii unei evaluări atât de evident ruptă de realitate pentru efectuarea majorării de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie şi consiliul de administraţie. Fondul îşi va susţine drepturile în calitate de acţionar minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti şi se va opune, prin toate mijloacele legale la dispoziţia sa, acestui raport de evaluare, precum şi la punerea în aplicare a majorării capitalului social utilizând evaluarea în dispută. Din nou, acesta este un exemplu de resurse irosite care ar trebui să fie folosite în schimb pentru asigurarea unui serviciu mai bun pentru clienţii Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti. Acest tip de acţiuni creează percepţii profund negative în rândul investitorilor existenţi şi potenţiali şi ar trebui evitate cu orice preţ. Aceasta subliniază nevoia de implementare imediată a legislaţiei privind guvernanţa corporativă pentru a selecta un consiliu de administraţie independent şi profesionist", declara la jumătatea lunii septembrie Johann Meyer, CEO-ul Franklin Templeton Bucureşti şi managerul de portofoliu al FP.
Conform FP, discrepanţa uriaşă în evaluare a terenului din interiorul aeroportului Băneasa a fost cauzată de utilizarea unor indicatori comerciali nerealişti şi inexacţi în raportul de evaluare, cum ar fi:
✓ Traficul estimat la 3.118.000 de pasageri/an, deşi aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri/an, informaţii ignorate de evaluator. Aeroportul Băneasa a avut în jur de 25.500 de pasageri în 2019 (an pre-pandemic), ceea ce înseamnă că evaluatorul a supraestimat de peste 100 de ori traficul de pasageri, comparând aeroportul Baneasa cu City Airport London şi City Airport Belfast, arată FP.
✓ Veniturile estimate ale aeroportului Băneasa sunt de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale aeroportului în perioada 2014-2020. De reţinut că aeroportul a înregistrat constant pierderi cel puţin din 2014.
✓ Evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârşitul perioadei de estimare, în 2069. Aceasta înseamnă că a prognozat că terminalul, echipamentele şi pista nu vor fi reparate, schimbate sau modernizate timp de aproape 50 de ani.
Fondul Proprietatea a contestat raportul de evaluare a terenului din anul 2021 la Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi (ANEVAR) şi a solicitat un raport de verificare a acestui raport. Conform raportului de verificare, raportul de evaluare conţine o serie de neconformităţi majore care au avut un impact semnificativ asupra rezultatului evaluării, inclusiv:
✓ calculul efectuat ca parte a metodei extracţiei a omis să scadă valoarea mai multor active cheie care contribuie la generarea de venituri, cum ar fi investiţiile în piste şi platforme, precum şi alte echipamente critice;
✓ erori în metoda de calcul a profitului net şi erori în formula de calcul a fluxurilor de numerar nete la dispoziţia acţionarilor, precum şi erori în determinarea ratei de actualizare.