Franţa a naţionalizat temporar şantierul naval STX

M.I.
Internaţional / 28 iulie 2017

Franţa a naţionalizat temporar şantierul naval STX

Actualizare 18: 41 Două confederaţii sindicale franceze aprobă naţionalizarea temporară a şantierelor navale STX France

Laurent Berger (CFDT) şi Jean-Claude Mailly (FO) au aprobat amândoi astăzi naţionalizarea şantierelor navale STX France de la Saint-Nazaire (Loire-Atlantique), îndemnând la o soluţie perenă, relatează AFP.

"Este fără îndoială o decizie care se impunea temporar, dar amintesc că ceea ce are sens în cazul STX este să se sprijine pe un industriaş puternic", a declarat secretarul general al Confederaţiei franceze democratice a muncii (CFDT) pentru Europe1, potrivit News.ro.

"Soluţia bună este în mod clar jumate-jumate", a apreciat Laurent Berger, referindu-se la propunerea Guvernului cu privire la un controlarea unor părţi egale ale capitalului de grupul italian Fincantieri şi acţionarii francezi.

"Îndemn un pic la raţiune şi sper că vom găsi o soluţie împreună cu italienii, altfel vom intra într-o nouă fază de incertitudine, care nu este bună vreodată prentru vreo întreprindere", a apreciat el.

Secretarul general al Forţei Muncitorişti (FO) Jean-Claude Mailly a saluat, la RMC, o naţionalizare "necesară", o "decizie bună", reclamată de organizaţia sa "de ceva vreme".

Naţionalizarea este justificată, consideră el, având în vederea îngrijorările provocate de "aranjamentul aşa cum era prevăzut el cu italienii" de către precedentul Guvern, mai ales "cu privire la know-how, la locurile de muncă, într-un sector strategic".

"Acum va trebui să se găsească un acţionariat stabil, care să garanteze viitorul întreprinderii şi angajaţilor", a apreciat Mailly.

"Dacă Italia spune nu (împărţirii jumătate-jumătate), va trebui să se găsească altcineva", a avansat el.

(M.I.)

-------

Franţa va naţionaliza temporar şantierul naval STX France, pentru ca firma italiană Fincantieri să nu poată ajunge acţionar majoritar, a anunţat joi ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, marcând oprima decizie importantă din industrie a preşedintelui Emmanuel Macron, transmite Reuters.

În luna mai, Fincantieri a convenit preluare a două treimi din acţiunile STX pentru 79,5 milioane de euro, după ce anterior a ajuns la un acord în acest sens cu fostul guvern al preşedintelui francez Francois Hollande, potrivit Agerpres. Şantierul naval a fost scos la vânzare după colapsul firmei mamă, grupul sud-coreean STX Offshore and Shipbuilding, însă oferta italienilor de la Fincantieri a dat naştere la îngrijorări că ar putea duce la pierderea de locuri de muncă la Saint-Nazaire şi, de asemenea, ar prejudicia interesele Franţei.

Imediat după câştigarea alegerilor prezidenţiale, Emmanuel Macron a decis să revizuiască termenii acordului prin care Fincantieri urma să achiziţioneze pachetul majoritar de acţiuni la STX France şi a propus constructorului italian să se limiteze la o participaţie de 50% în acest şantier naval care are 2.600 de angajaţi.

Autorităţile de la Roma au acuzat Franţa că a revenit asupra condiţiilor convenite anterior şi au respins propunerea Parisului. În plus, atât directorul general de la Fincantieri, Giuseppe Bono cât şi ministrul italian al Industriei, Carlo Calenda, au evocat perspectiva ca Fincantieri să renunţe la preluarea STX dacă Guvernul francez nu respectă condiţiile convenite anterior.

Bono a spus: "Vreau să vă reamintesc faptul că, anterior, pachetul majoritar de acţiuni la STX France a fost dat coreenilor... Suntem italieni şi europeni şi nu putem accepta să fim trataţi mai rău decât coreenii".

În schimb, ministrul italian al Economiei, Pier Carlo Padoan, a adoptat un ton mai conciliant precizând că Italia este deschisă la solicitările guvernului francez de a modifica termenii tranzacţiei referitoare la preluarea STX France, dar a subliniat că firma italiană Fincantieri trebuie să păstreze controlul.

Statul francez, care deţine o participaţie minoritară, şi-a exercitat dreptul de preempţiune achiziţionând acţiuni, obţinând astfel timpul necesar pentru a găsi o altă soluţie.

Bruno Le Maire a afirmat: "Această decizie este în concordanţă cu actuala strategie economică. Vrem să eliberăm capacităţile productive excepţionale ale Franţei şi să ne protejăm interesele strategice".

Acesta a dat asigurări că naţionalizarea temporară nu încalcă reglementările UE.

În luna mai, Emmanuel Macron a câştigat alegerile prezidenţiale din Franţa cu promisiunea de a stimula creşterea economică prin înlăturarea barierelor care stau în calea companiilor, iar ulterior guvernul său a promis că va privatiza activele non-strategice aflate în posesia statului şi că va relaxa reglementările pe piaţa muncii.

Pe de altă parte, Macron a făcut un apel la producătorii auto Renault şi PSA Peugeot Citroen, la care statul francez are participaţii, să ajute un producător de componente auto dintr-o regiunea Franţei unde şomajul este ridicat.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb