Directorul companiei naţionale de căi ferate din Franţa (SNCF), Guillaume Pepy, a estimat astăzi că, greva intermitentă a angajaţilor a provocat deja societăţii pierderi de peste 300 de milioane de euro, adăugând însă că este puţin probabil ca mişcarea de protest să se prelungească până la vară, informează AFP.
Începând din luna aprilie şi până la finele lunii iunie, angajaţii SNCF vor protesta intermitent faţă de planurile Guvernului francez de a reforma compania naţională de căi ferate SNCF. Protestele ar urma să dureze 36 de zile întinse pe parcursul a trei luni şi vor crea o situaţie dificilă pentru cei aproximativ 4,5 milioane de călători care circulă zilnic cu trenurile SNCF.
"Greva a costat foarte mulţi bani", a subliniat astăzi, pentru postul de radio Franceinfo, directorul SNCF, Guillaume Pepy, care a estimat aceste costuri la "peste 300 milioane de euro, incluzând aici şi măsurile comerciale pe care le-am adoptat".
Pentru a-şi recuceri clienţii, SNCF a fost nevoit să demareze o campanie promoţională privind vânzarea a aproximativ trei milioane de bilete pentru călătoriile cu trenul de mare viteză (TGV) în sezonul estival, la un preţ mai mic de 40 de euro.
Sindicatele de la SNCF protestează faţă de eliminarea statului special, deschiderea pieţei de transport feroviar în faţa concurenţei, precum şi faţă de transformarea SNCF în societate anonimă, proces care, potrivit sindicatelor, deschide calea pentru privatizare, lucru negat de Guvernul de la Paris.
Guillaume Pepy a subliniat că SNCF are nevoie de reformă. "Ne putem oare imagina că SNCF va rămâne un monopol, de exemplu că regiunile nu îşi vor putea alege operatorul feroviar timp de 10 sau 20 de ani? Tocmai statu quo-ul este mortal pentru SNCF", a apreciat Pepy.
Următorul episod de grevă ar urma să debuteze sâmbătă seara dar cu toate acestea directorul SNCF a estimat că mişcarea de protest nu se va prelungi dincolo de luna iunie. "Nu cred că lucrătorii feroviari vor încerca să perturbe vacanţele francezilor. Lucrătorii din sectorul feroviar sunt oameni responsabili. La începutul lunii iunie legea va fi adoptată, ceea ce înseamnă că reforma va trece prin Parlament", a reamintit Pepy.
Guvernul francez a prezentat, în luna martie, un proiect de lege prin care vrea să modifice "misiunea, organizarea, guvernanţa şi forma juridică" a operatorului feroviar SNCF, fără a aduce însă atingere caracterului public al companiei. În expunerea de motive este menţionată în mod expres posibilitatea Guvernului de a pune capăt statutului privilegiat de care se bucură în prezent lucrătorii din sectorul feroviar. Acest statut include garantarea locului de muncă şi posibilitatea de pensionare anticipată începând de la 50 sau 55 de ani, în funcţie de meserie.