Cine a avut emoţii că îşi poate pierde banii depuşi la Bank of Cyprus România nu a ştiut că însuşi statul român, printr-o instituţie, avea 24 de milioane de euro plasaţi la sucursala cipriotă, iar BNR nu putea să nu salveze situaţia.
Chiar Fondul de Garantare al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) avea un depozit de 100 de milioane de lei (circa 24 de milioane euro), la Bank of Cyprus (care a fost transferat în urmă cu trei săptămâni la Marfin Bank România), potrivit mai multor surse din piaţa bancară, citate de Mediafax.
Aşadar, când mai vorbim despre garanţii, trebuie să avem în vedere şi în ce bănci stau ele şi câtă încredere mai poţi avea în "fondurile de garantare".
Contactat pentru comentarii de ziarul BURSA, Aurel Şaramet, care pe site-ul FNGCIMM figurează drept preşedinte al instituţiei, deşi este învinuit într-un dosar pentru fraude bancare, ne-a declarat că această informaţie nu este importantă, indiferent dacă este adevărată sau nu. Domnia s-a ne-a precizat: "De ce este important dacă informaţia (n.r. că FNGCIMM ar fi avut un depozit la Bank of Cyprus, sucursala România este sau nu adevărată? Eu nu pot comenta mai mult. BNR ar trebui să ofere mai multe detalii".
Nici la BNR, însă, nu am prmit o confirmare, dar nici o infirmare a informaţiei.
Directorul direcţiei Supraveghere din BNR, Nicolae Cinteză ne-a declarat: "Nu cunosc structura depozitelor (n.r. transferate de la Bank of Cyprus România la Marfin). Nu pot nici să infirm, nici să confirm această informaţie. Nu m-a interesat cine are depozite acolo. Atâta timp cât nu sunt reglementate în ţara noastră, nu mă interesează mai mult".
Voci din piaţă consideră că, deşi faptul că FNGCIMM avea un plasament la Bank of Cyprus nu este nelegal, totuşi prudenţa ar fi trebuit să fie la cote maxime.
Fiind o sucursală, depozitele de la Bank of Cyprus România nu intrau sub legislaţia ţării noastre, ci a celei cipriote, adică nu erau garantate de Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare.
Potrivit site-ului propriu, FNGCIMM este o instituţie unde acţionar majoritar este statul român, reprezentat de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
În rândul oficialilor este însă o confuzie totală.
Ministrul Economiei, Varujan Vosganian, ne-a declarat, că nu domnia sa răspunde de FNGCIMM, ci doamna Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, Mediul de Afaceri şi Turism.
Contactată telefonic de ziarul BURSA, doamna Grapini ne-a spus că, în urma reorganizării Ministerului Economiei, Fondul a fost transferat, recent, de la domnia sa la Ministerul Finanţelor Publice.
Oficialii Ministerului Finanţelor ne-au spus că trebuie să întrebăm în jurisdicţia domnului Liviu Voinea, ministrul delegat pentru buget. Domnia sa însă nu ne-a răspuns apelurilor până la închiderea ediţiei.
FNGCIMM este instituţia prin care Guvernul acordă garanţii firmelor, dar şi pentru creditele ipotecare, prin programul Prima Casă.
Fiind vorba de o sumă atât de mare, plasamentul FNGCIMM la Bank of Cyprus România a fost o decizie a Consiliului de Administraţie al Fondului, din care fac parte reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, Ministerul Economiei şi Agenţia pentru IMM-uri, potrivit agenţiei de presă.
Aurel Şaramet a fost suspendat de la conducerea Fondului de Garantare a Creditelor pentru IMM, fiind cercetat în libertate în dosarul fraudelor bancare de 22 de milioane de euro, în care a fost reţinut şi Claudiu Cercel, vicepreşedinte BRD.
Învinuiţii din dosarul fraudelor bancare sunt acuzaţi că ar fi obţinut, în mod ilegal, de la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, în baza unor documente falsificate, finanţarea unor proiecte de achiziţii utilaje, prin intermediul unor societăţi comerciale controlate de către liderii grupării, potrivit Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT). Acuzaţiile au fost făcute publice toamna trecută.
După decizia privind taxarea depozitelor de peste 100.000 de euro de la Bank of Cyprus, Banca Naţională a României a intervenit pentru salvarea deponenţilor de la sucursala cipriotă din ţara noastră.
Marfin Bank România a preluat de la sucursala din România a Bank of Cyprus depozite în valoare totală de 77 de milioane euro şi active brute de 82 de milioane euro. La aceste sume rezultă că circa o treime din valoarea depozitelor Bank of Cyprus preluate o reprezintă plasamentul FNGCIMM.
Banca Centrală a Ciprului a aprobat în 25 aprilie transferul depozitelor sucursalei Bank of Cyprus, împreună cu lichiditatea şi creditele de retail şi pentru IMM-uri care să acopere valoarea pasivelor, în bilanţul filialei Cyprus Popular Bank, Marfin Bank, instituţie de credit înregistrată în România şi supravegheată de BNR.
Marfin România a fost capitalizată de către Cipru cu 20 de milioane de euro.
În cazul în care negocierile ar fi eşuat, depozitele de la sucursala Bank of Cyprus ar fi intrat sub legea de restructurare a sistemului bancar din Cipru, ceea ce presupunea tăieri de până la 60% din sumele care depăşesc plafonul de garantare de 100.000 de euro, pentru populaţie şi IMM-uri.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2013, 01:55)
FNGCIMM trebuia si trebuie sa-si gestioneze eficient disponibilitatile banesti si mi se pare corect sa urmareasca constituirea de depozite in conditii cat mai avantajoase. Cred ca mult mai interesanta ar fi o discutie despre soarta acestor disponibilitati (destinatie planificata, destinatie efectiva - plata catre banci a sumelor garantate de fond si nerambursate de catre IMM-uri, gradul de recuperare a sumelor platite de catre fond).
Cat despre subordonarea fondului, singurul lucru cert este ca actionar este statul roman. Prin cine este actionar statul, eheeei, asta-i grea poveste; daca punem cap la cap numai actele normative din ultimele cinci luni, (si) FNGCIMM sa tot fi schimbat vreo patru ''stapani''.
1.1. incredibil (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Obama în data de 17.05.2013, 10:36)
tu esti laudatorul anonim al lui Ponta de acu 2 zile, asa-i? iar ai aparut sa bati campii aiurea?
in primul rand fondul de garantare trebuie sa isi gestioneze PRUDENT disponibilitatile, nu in conditii cat mai avantajoase, ca nu a fost infiintat sa faca profit!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de dr. mengele în data de 17.05.2013, 11:23)
Ambele puncte de vedere au sambure de adevar, chiar daca par contradictorii intr-o prima etapa. Intradevar, FNGCIMM a schimbat cativa stapani numai in ultimele luni, dar asta face parte din jocul "democratic" al intereselor. De asemenea, indicatorii mentionati in prima opinie sunt relevanti in aprecierea activitatii unui fond de garantare. Pe de alta parte, tot in ultimele luni, s-a schimbat paradigma functionarii unui fond de profil, in sensul maximizarii profitului. La nivel european, relevant in aprecierea activitatii este numarul de IMM-uri sustinute, al locurilor de munca etc si mai putin profitul... Fiind o institutie al carei actionar este statul roman, normal este ca strategia institutiei sa fluctueze in functie de interesele politice ale celor aflati la putere
1.3. Ce este amuzant (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2013, 15:34)
e ca acest fond oricum nu se incadreaza la depozite garantate, deci indiferent de banca era in aceasi situatie. Ce e si mai amuzant e ca acest articol a fost preluat in presa, fara sa fie (re)verificata informatia de baza, daca acesti bani au fost in pericol.