Constructorul auto american "General Motors" Corp. a decis să vândă divizia sa insolventă "Saab Automobile" AB din Suedia către "Koenigsegg Automotive" AB, producător suedez de autoturisme sport de lux.
"Vânzarea, estimată să fie încheiată până la sfârşitul celui de-al treilea trimestru al acestui an, include un angajament de finanţare de 600 de milioane de dolari din partea Băncii Europene de Investiţii (BEI), finanţare garantată de guvernul suedez", a anunţat GM.
"Koenigsegg" va obţine controlul deplin al "Saab", iar GM va păstra o relaţie cu această divizie, urmând să-i asigure diverse tehnologii, pe o perioadă limitată. Termenii financiari ai tranzacţiei nu au fost dezvăluiţi.
Divizia "Saab Automobile", care a fost pusă în vânzare de grupul falimentar "General Motors" în luna februarie, a purtat discuţii cu doi sau trei potenţiali cumpărători în ultimele săptămâni, iar piaţa estima deja că va încheia un acord cu "Koenigsegg".
"Saab", companie care se confruntă cu pierderi şi care se află sub protecţia Legii falimentului, are nevoie de un nou proprietar, ca să poată beneficia de garanţiile guvernamentale pentru finanţarea de la BEI. Anul trecut, "Saab" a avut o cotă de piaţă de 0,4% în Europa şi pierderi de circa 3 miliarde coroane suedeze. Pentru 2009, compania aşteaptă un deficit similar.
Bazele "Koenigsegg" au fost puse în 1994, de către Christian von Koenigsegg, un om de afaceri suedez, iar compania a produs primul automobil în anul 2000. Prima vânzare a avut loc abia în 2002.
În 2008, compania suedeză, care are numai 45 de angajaţi, a produs aproximativ 20 de automobile, iar cifra de afaceri s-a ridicat la 108 milioane coroane suedeze (aproximativ 9,5 milioane euro). Preţul automobilelor produse, care sunt foarte rapide, poate depăşi un milion de euro. Unul dintre acţionarii companiei este omul de afaceri norvegian Baard Eker. "Koenigsegg" produce numai două modele de autoturisme: CCX, care costă un milion de dolari, şi CCXR, care costă 1,2 milioane de dolari.