Gospodăriile din România au plătit în primele trei trimestre ale anului cu 5% mai puţin pe bunuri de uz curent comparativ cu perioada similară a anului precedent, se arată într-un studiu al GfK România. Alimentele de bază au fost cel mai puţin afectate de scăderea cheltuielilor, în timp ce cea mai mare scădere s-a înregistrat la produsele neesenţiale non-alimentare.
"În ultimii doi ani, consumatorii români au trecut de la şoc la obişnuinţă în privinţa crizei. Între timp au devenit atenţi şi exigenţi cu achiziţiile lor, şi-au moderat consumul, dar încă mai găsesc bani pentru produsele de bază", a declarat Raluca Raschip, consumer tracking director GfK România.
Segmentul alimentelor din grupa de bază a fost cel mai puţin afectat de scăderea cheltuielilor şi s-a diminuat cu 3% în perioada ianuarie - septembrie 2010, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. Produsele pregătite acasă, care înseamnă 22% din valoarea produselor alimentare de bază, reprezintă o bună alternativă pentru a face faţă crizei şi a susţine consumul, se arată în studiu.
Pe de altă parte, produsele neesenţiale non-alimentare au înregistrat cea mai mare scădere valorică, cu mai mult de 9%, principalul motiv fiind o frecvenţă de cumpărare mai mică. Cu toate acestea, în această categorie se remarcă o preferinţă pentru ambalaje mai mari, ca măsură de a economisi bani.