Deşi mass-media occidentală şi anumiţi experţi au sugerat că Ucraina, cu suportul armamentului occidental, a subminat semnificativ capacităţile Flotei Mării Negre, Nikolai Patrushev, preşedinte al Colegiului Maritim al Federaţiei Ruse, susţine, într-un interviu publicat de cotidianul Kommersant, că flota respectivă este perfect funcţională şi pregătită să răspundă oricăror provocări sau ameninţări din această zonă strategică. Mai mult, Patrushev afirmă că navele statelor NATO non-riverane în Marea Neagră nu au ce căuta în zona respectivă, deoarece prezenţa lor reprezintă o încălcare a Convenţiei de la Montreux, care limitează prezenţa forţelor navale străine în această regiune.
Nikolai Patrushev a declarat pentru sursa citată: "Tocmai am vizitat Flota Mării Negre, m-am familiarizat cu progresul trupelor şi forţelor navale şi m-am convins de eficacitatea lor în luptă şi de disponibilitatea flotei de a face faţă provocărilor şi ameninţărilor din zona maritimă. Nu există nicio înfrângere a flotei noastre în Marea Neagră. Şi asta în ciuda faptului că acţiunile agresive ale Kievului în această regiune sunt coordonate de specialişti NATO. Occidentalii trebuie să înţeleagă ferm că Rusia are o poziţie fermă în Marea Neagră şi nu vom permite ca această poziţie să fie slăbită. Mai mult, nu vom tolera prezenţa navală constantă a statelor non-riverane Mării Negre, prezenţă care încalcă dispoziţiile Convenţiei de la Montreux. Rusia îşi menţine cu fermitate statutul de una dintre principalele puteri navale din lume flota noastră îşi îndeplineşte cu încredere toate sarcinile, începând cu cea mai importantă - descurajarea nucleară. Nu cu mult timp în urmă, crucişătoarele submarine nucleare, Împăratul Alexandru al III-lea şi Krasnoyarsk, au efectuat o trecere sub gheaţă din zona operaţională a Flotei de Nord către zonele de bază ale Flotei Pacificului, lungimea rutei depăşind 4.000 de mile marine. Astfel de operaţiuni sunt de o importanţă deosebită în contextul revizuirii doctrinei nucleare interne. Oponenţii noştri ar trebui să ştie că scutul nuclear naval al Rusiei ne păzeşte întotdeauna ţara. De asemenea, sunt dezvoltate şi alte componente, forţe şi active ale flotei noastre".
• Rusia îşi va întări prezenţa navală în Marea Baltică
Oficialul rus a abordat şi militarizarea Mării Baltice, o zonă de interes pentru NATO după aderarea Suediei şi Finlandei la Alianţă. Nikolai Patrushev critică politica de militarizare a zonei şi aminteşte de încercările istorice ale forţelor occidentale de a controla accesul naval la Marea Baltică. În acest context, Rusia şi-a întărit măsurile de securitate şi a luat decizii pentru a-şi proteja suveranitatea economică şi teritorială în faţa posibilelor ameninţări, mai ales în urma incidentelor de sabotaj asupra conductelor Nord Stream. Preşedintele Colegiului Maritim al Federaţiei Ruse susţine, legat de incidentul Nord Stream, că forţele speciale ucrainene nu au capacitatea tehnică de a executa astfel de sabotaje complexe şi că este foarte probabil ca acest tip de atac să fi fost realizat de unităţi NATO.
În interviul acordat sursei citate, Patrushev a adus în discuţie problemele pe care le întâmpină flotele occidentale, inclusiv Marina SUA şi Marina Regală Britanică. Potrivit acestuia, deşi flotele occidentale sunt impresionante pe hârtie, ele suferă de probleme serioase, cum ar fi moralul scăzut, lipsa personalului şi problemele de infrastructură navală. De asemenea, el a criticat programul american de nave de luptă litorală (LCS), despre care Institutul Maritim al Marinei SUA a declarat recent că este un eşec.
• Flota militară rusă vizează deţinerea supremaţiei pe mările şi oceanele lumii
Nikolai Patrushev afirmă că strategia navală a Rusiei implică extinderea prezenţei navelor sale militare pe toate oceanele de pe Glob, inclusiv o cooperare cu statele membre BRICS. Mai mult, Rusia dezvoltă activ Ruta Mării Nordului, un coridor de transport maritim deosebit de important pentru economia sa. Patrushev a amintit că, recent, Rusia a lansat cel de-al patrulea spărgător de gheaţă nuclear, "Chukotka", consolidându-şi astfel poziţia sa ca lider mondial în construcţia de nave cu propulsie nucleară. În opinia lui Patrushev, această rută va permite Rusiei să asigure un transport maritim pe tot parcursul anului, contribuind la integrarea infrastructurii de transport a ţării şi la dezvoltarea economică a regiunilor nordice.
În finalul discursului său, Patrushev a subliniat importanţa dezvoltării industriei de construcţii navale din Rusia. El a afirmat că Rusia va investi în noi capacităţi de producţie şi în creşterea productivităţii în acest sector. Oficialul rus afirmă că în paralel se va intensifica pregătirea şi recalificarea personalului pentru a satisface nevoile acestei industrii esenţiale pentru economia şi securitatea naţională. Totodată, Rusia planifică să introducă noi abordări pentru atragerea tinerilor în industria construcţiilor navale, inclusiv prin oferirea de granturi pentru inovatori şi inventatori, şi prin sprijinirea dezvoltării roboticii în această industrie.
Declaraţiile lui Nikolay Patrushev scot în evidenţă o strategie amplă a Rusiei de a-şi proteja interesele şi de a-şi extinde influenţa în domeniul naval. Mesajul său nu este doar unul de apărare, ci şi de afirmare a capacităţilor Rusiei de a se adapta şi de a se consolida în faţa provocărilor globale, fie că acestea se situează în Marea Neagră sau în Marea Baltică, ori în alte zone ale Oceanului Planetar.
• Vergil Chiţac: "Navele militare NATO din Marea Neagră respectă Convenţia de la Montreux"
Amiralul în rezervă Vergil Chiţac, primarul municipiului Constanţa, a declarat pentru Ziarul BURSA că declaraţiile lui Nikolai Patrushev privind prezenţa navelor militare NATO în Marea Neagră este una falsă, deoarece toate vasele respective respectă condiţiile de staţionare prevăzute în Convenţia de la Montreux.
Vergil Chiţac a precizat: "Navele militare din statele neriverane Mării Negre nu pot staţiona mai mult de 21 de zile în această zonă. Din informaţiile mele, până acum nicio navă militară aparţinând unui stat NATO neriveran nu a staţionat în porturile româneşti peste limita de timp prevăzută de Convenţia de la Montreux".
Domnul amiral Chiţac ne-a mai spus că, inclusiv în anul 2014, după ce Federaţia Rusă a anexat Crimeea, când a avut loc Regata Marilor Veliere în Marea Neagră, eveniment la care au participat şi navele militare şcoală ruseşti, termenul respectiv a fost respectat de un velier pakistanez, care nu a mai făcut deplasarea de la Soci la Constanţa pentru că depăşea cele 21 de zile de prezenţă navală militară în regiunea Mării Negre.
În ceea ce priveşte extinderea prezenţei navelor militare ruseşti în Oceanul Planetar, domnul Chiţac a menţionat: "Rusia şi China nu sunt thalassocraţii, adică nu sunt puteri maritime, iar acesta este lucrul care le doare cel mai mult. SUA este singura putere maritimă la nivel global care îşi poate deplasa navele militare oriunde şi oricând. Pe plan regional, în zona asiatică a Pacificului şi în Oceanul Indian, o putere maritimă este Japonia, pentru că are o adevărată tradiţie în acest sens. Rusia îşi doreşte cu ardoare să devină putere maritimă. Nu ştiu dacă va reuşi acest lucru pentru că este un proces de lungă durată, iar în contextul de astăzi în care Federaţia Rusă este supusă sancţiunilor politice şi economice, iar Produsul Intern Brut al ţării respective este din ce în ce mai mic, chiar dacă au mărit sumele alocate apărării, este greu de crezut că vor domina mările şi oceanele lumii".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2024, 01:04)
Rusi afirma ca navele NATO non riverane la marea neagra nu au ce cauta aici pt ca ar incalca tratatul de la Montreux . In 1994 rusia a semnat la Budapesta tratatul prin care recunostea independenta Ukrainei si faptul ca , Crimeia apartine ukrainei . Concluzia ? Rusia este stat terorist iar Putin un handicapat oligofren . Cei care tin cu rusii sunt HANDICAPATI OLIGOFRENI. Sper ca , ukraina sa castige razboiul.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2024, 16:21)
Exact cum afirma Rusia, asa e: conductele Nord Stream nu au fost sabotate de Ucraina, care n ar fi avut aceasta capacitate, ci de America, intr un mod mişelesc, adica fara sa fie informat ALIATUL Germania. Asta pentru a putea sa ne jupoaie de bani pt. gaze LNG, Europa e acum silita sa le cumpere enorm de scump, nu are alta solutie.
Frumoasa comportare fata de aliati, si mai ales banoasa rau. Asa da prieteni si aliati, bravo.