Consumatorii care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema, a afirmat, ieri, avocatul Gheorghe Piperea, preşedintele Asociaţiei de protecţie a consumatorilor Parakletos, în cadrul unei conferinţe de presă organizată împreună cu Asociaţia Pro Consumatori şi Asociaţia CREDERE. Piperea a mai spus şi că actuala compensare oferită de la bugetul de stat pentru facturile la energie şi gaze este nesemnificativă, precum şi că TVA la utilităţi ar trebui să fie zero până trece pandemia.
Piperea a declarat: "Dacă este vorba despre practici comerciale incorecte, atunci atât ANPC, cât mai ales Asociaţia pentru protecţia consumatorului poate să meargă în instanţă şi să obţină interzicerea, stoparea acestor contracte. Până când ele vor fi fost corectate, facturile pot să fie îngheţate, aceasta este soluţia la care trebuie să apelaţi, nu ceea ce spune domnul ministrul al Energiei (Virgil Popescu). Nu să refuzaţi pur şi simplu să plătiţi. Puteţi să refuzaţi să plătiţi, dar cu condiţia să obţineţi o astfel de îngheţare a facturilor, în baza unei astfel de acţiuni, pe care să o faceţi în justiţie sau în faţa ANPC.
Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi nu doar la ANPC, şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, preţuri care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă. Nu vă răspunde ANPC în timp util, nu vă răspunde Consiliul Concurenţei, bombardaţi-i cu zeci de mii de astfel de petiţii şi la un moment dat cineva în Parlament va sesiza acest lucru şi va lua măsuri, va putea, spre exemplu, să decidă demiterea întregului Consiliu al Concurenţei pentru inacţiune. Pentru că, dacă e vorba despre o masă mare de oameni nemulţumiţi, care chiar îşi arată această nemulţumire, nu ai cum să ignori acest lucru. Şi factorul politic, dacă va vedea că este un fluviu de astfel de reclamaţii, va sesiza în sfârşit că este o problemă şi că se poate reglementa situaţia în baza legii actuale".
Piperea a spus că legea care impune compensarea şi plafonarea preţurilor la utilităţi este "praf în ochi". El a dat exemplu de trei tipuri de clauze care pot fi considerate abuzive: actele adiţionale care intră automat în vigoare dacă utilizatorul nu trimite un răspuns, debranşarea în 30 de zile şi facturile de regularizare.
Totodată, Piperea a povestit că, personal, a primit o factură de regularizare din 2018, a întrebat acum trei luni despre ce este vorba şi nu a primit niciun răspuns până acum.
"Consumatorul este mult prea insignifiant pentru corporaţia respectivă pentru a fi luat în seamă. Doar atunci când acţionezi energic, cu plângeri în justiţie şi la ANPC, te bagă în seamă. Acţionaţi şi s-ar putea să aveţi o şansă să rezolvaţi problema, nu aşteptaţi ca statul să vă rezolve problema", a arătat preşedintele Asociaţiei Parakletos.
La rândul său, Emil Bojin, vicepreşedintele Asociaţiei Pro Consumatori şi primul preşedinte al ANPC (1992), a spus că lucrurile sunt foarte complicate în ceea ce priveşte preţurile din energie şi că, dacă consumatorii nu iau atitudine, lucrurile nu se vor schimba.
"Este esenţialmente necesar ca un consumator să-şi exprime cel puţin nemulţumirea, să facă o reclamaţie şi pe site-ul ANPC lucrurile sunt foarte simple. (...) Compensarea bonusului de cogenerare şi a certificatului verde sunt măsuri bune, dar ponderea lor în facturi nu este foarte mare. Un lucru mult mai consistent este reducerea TVA-ului pe factura de energie. Vreau să amintesc că taxa pe valoarea adăugată reprezintă principala sursă de venituri pentru bugetul statului şi de cine este plătită, numai de consumator. (...) Îndemn consumatorii să se manifeste, să depună reclamaţii în stânga şi în dreapta, în fiecare lună. Doar prin insistenţă neobosită ne putem face auzită vocea", a declarat Emil Bojin.
Bojin a mai spus că cel mai mare beneficiar al scumpirilor în materie de energie este statul care deţine principalii producători de energie din ţară.
Totodată, directorul ANPC Paul Anghel a intrat telefonic în conferinţă şi a declarat că în acest moment există 90 de plângeri depuse la ANPC ce privesc aspecte generale ale pieţei de energie electrică şi gaze naturale şi 35 ce privesc majorările de preţuri din facturi.
Anghel a mai precizat că vineri va fi prezentat un raport parţial cu privire la aceste majorări de preţuri din facturi.
"Verificăm aceste modalităţi şi respectarea prevederilor legale în ceea ce priveşte această majorare a facturilor şi majorarea tarifelor în cazul persoanelor fizice", a spus directorul ANPC.
• ANRE anunţă că a demarat controale la furnizorii de gaze şi energie electrică, urmărind corectitudinea facturilor emise
Autoritatea de Reglementare în Energie (ANRE) a anunţat ieri, printr-un comunicat de presă, că a demarat controale la furnizorii de gaze şi energie electrică, urmărind corectitudinea facturilor emise. ANRE are şi câteva recomandări pentru clienţi, instituţia care supraveghează pieţele de energie arătând că acei consumatori finali care au neclarităţi cu privire la valoarea facturii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului, care este obligat să ofere explicaţii clare, apoi, dacă nu sunt mulţumiţi de răspuns, să depună plângeri la Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), la alte instituţii şi chiar în justiţie.
"Clienţii finali care au neclarităţi privind facturarea energiei electrice şi a gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuţie pentru clarificări, acesta având obligaţia transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţei de judecată", arată comunicatul ANRE.
ANRE recomandă clienţilor să încheie o convenţie de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; să solicite citirea lunară a contorului; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul şi să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condiţiilor contractuale, în special modificarea preţurilor/tarifelor.
Potrivit ANRE, dacă aceste modificări nu respectă condiţiile prevăzute în contract (preţ fix pe o anumită perioadă de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituţii care au atribuţii în acest sens, chiar şi instanţa de judecată.
"Precizăm că, în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare", se mai arată în comunicatul reglementatorului din energie.
ANRE mai arată că toţi consumatorii pot depune petiţii pentru aspecte care ţin de încălcarea cadrului de reglementare şi a legislaţiei primare incidente prin intermediul rubricii Petiţii de pe pagina web a instituţiei.
ANRE mai arată că a continuat acţiunile de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale pentru a verifica următoarele aspecte: respectarea obligaţiei privind emiterea de facturi care să cuprindă informaţii corecte, transparente, clare şi complete referitoare la plafonarea preţului final al energiei electrice şi al gazelor naturale precum şi consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensaţiei; respectarea obligaţiei de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamaţiile consumatorilor referitoare la facturi şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; respectarea obligaţiei de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.
Furnizorii de energie electrică verificaţi sunt Electrica Furnizare, E.ON Energie România, Hidroelectrica, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, CEZ Vânzare, Tinmar Energy, iar furnizorii de gaze naturale verificaţi sunt Engie România, E.ON Energie România, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas & Power, Gaz Vest.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 07:26)
Actiune liberala.Liber la hotie.Maresti preturile iarna si faci profitul pe tot anul.Curat murdar,coane.Cresti pensia minima la 1000 de lei si toate posturile TV sunt pline cu politicieni,ce binefaceri au facut.Maresti pe ascuns pensiile in justtie si stai ascuns,tot ”curat murdar”.Unii au avut cresteri mai mari decat pensia minima.Asta e dreptatea sociala.Unii cu nunca din greu pentru o pensie mica iar altii suparati la pensii mari.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 11:57)
cand anuntam viitoare cresteri de preturi.....
"All truth passes through tree stages. First, it is ridiculed, second, it is violently opposed, third, it is accepted as being self-evident." Arthur Schopenhauer
se m n a t co m en t u ri cr eti n e
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 12:19)
Este nevoie de prezentarea algoritmului de calcul, si atunci fiecare isi va intelege factura. Acum factura este o cutie neagra, unde nu se intelege ce si cat se plafoneaza, ce si cat se compenseaza - doar ca se incaseaza. mult!
ANPC raspunde in 30 de zile, eventual inca 15 daca ii este greu; daca amendeaza furnizorul, acesta contesta in justitie, de preferinta in ultima zi acceptata. Contestatiile clientilor din august - septembrie pentru nerespectarea pretului de contract au termen in februarie - martie. Unele facturi au fost stornate si recalculate, altele nu. Ce protectie a consumatorului este aceasta?
ANRE a dat amenzi simbolice (desigur contestate in justitie de furnizor, cu termene tot in februarie - martie), cu promisiunea unora ulterioare, ca procent din suma de afaceri - nu am auzit despre asa ceva. Le-a permis unor furnizori sa iasa din furnizarea de gaze (in timp ce continua la energie electrica), aruncand clientii fara preaviz la furnizorii de ultima instanta, cu preturi enorme. Da, nu ramai fara gaze, dar te costa si de zece ori mai mult. Furnizorul nu sufera absolut de loc.
Asadar, de urgenta, prezentarea algoritmului de calcul! Apoi luate masuri eficiente impotriva furnizorilor incorecti.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 12:32)
Nu este normal ca milioane de consumatori sa faca milioane de contestaii. Cei care au intocmit facturile catre persoane fizice sa fie obligati sa verifice integral corectitudinea facturilor, Contestatiile sa se faca pentru greselile din facturi.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 12:50)
Sa fie obligati sa prezinte in detaliu modul de calcul. In facturile de gaz vin cu un pret (cel final fara TVA), dar compensarea se acorda pe alt pret.
Din partea diriguitorilor, cerem algoritmul de calcul; din partea furnizorilor, in detaliu cat au plafonat, pe ce pret unitar au compensat, ce tarife au mai adaugat.
Altfel nu putem aprecia corectitudinea facturilor.
3.3. algoritm complet, raspuns la opinia nr. 3.3 (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 16:25)
daca va pricepeti, as dori un algoritm complet, sa apara toate componentele din pret, si limita de 300 si ceva la pretul final cu TVA, va rog.
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 16:30)
370, da; si era si 250 pe acolo.
3.5. pentru opinia 3.6 (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 16:51)
algoritmul de calcul al pretului final de pe factura.
pentru consum X kWh, pret de furnizare F, alte taxe Y, TVA 19%
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 21:19)
asadar, dorim algoritmul de calcul, valabil in orice situatie. din pacate, a disparut tentativa de algoritm, si s-a incurcat rau numaratoarea opiniilor :(
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 12:41)
Amenzi uriase pentru clica banditilor care au crescut preturile. Dupa amenzi daca le mai maresc, inca o tura de amenzi iar apoi nationalizarea firmelor banditesti.
5. Demararea controalelor de către ANRE poate p
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 12:51)
Din Seria „PÂNĂ LA DUMNEZEU, TE MĂNÂNCĂ SFINȚII”
DERIVATĂ din 1 (din 6) „ABONAMENTUL la Enel”
L-am numit și eu „abonament” pentru că așa l-a botezat „nașul” Enel. De fapt mai corect ar trebui să se numească „rezervare”, dar așa exista riscul pentru Enel, ca clienții să bage mai curând de seamă că sunt păcăliți.
Când facem o „rezervare” la hotel sunt trei variante de folosire a sumei de rezervare: *pierderea doar a unei părți (de regulă - maxim costul unei zile de cazare) din suma de „rezervare” dacă nu te mai cazezi la hotelul respectiv; **returnarea în întregime a sumei de „rezervare” dacă într-un termen convenit/stabilit anunți renunțarea la cazare și ***TOTDEAUNA scăderea sumei de rezervare din suma datorată (pentru cazarea efectiv folosită).
În cazul excursiilor există ceva asemănător. Și asta în condițiile în care hotelurile și agențiile de turism au reale riscuri (ratarea altor clienți, rezervări la restaurante, mijloace de transport etc.) mult mai probabile decât riscurile pe care Enel (nu) le are!
Și mai potrivit pentru comparare cu „abonamentul” perceput de Enel este abonamentul la rețelele de telefonie mobilă și internet mobil. Pentru suma plătită lunar în calitate de abonament clientul primește un număr de minute de convorbire, un număr de mesaje sms și o cantitate de MB de conexiune la reteaua Internet. În cazurile în care consumurile depășesc valorile stabilite în abonament, la valoarea acestuia se adaugă prețul consumurilor suplimentare. Nici un ban plătit de client nu rămâne neacoperit de servicii prestate de furnizor/provider.
Într-un an marea majoritate a clienților Enel cu banii de „rezervare” (0,4165 lei/zi x 365 zile = 152, 02 lei) ar putea să plătească consumul pe 1 sau 2 luni!
Îi rog pe domnii de la ANRE (plătiți din bugetul de stat) să stopeze lăcomia italienilor de la Enel anulându-le pretențiile la abonament până în momentul în care vor prezenta un studiu care să conțină:
• în primul rând demonstrația necesității obiective a taxei de abonament (justificarea logică economică a abonamentului la energie) și
• în al doilea rând nivelul taxei de abonament.
Drept concluzie rezultă că ENEL TREBUIE SĂ RESTITUIE (sub formă de bani sau în echivalent energie) CLIENȚILOR (actuali și foști) SUMELE ÎNCASATE SUB DENUMIREA DE ABONAMENT pentru toată perioada în care componenta „abonament” a fost prezentă în structura prețului energiei. Și suma totală nu va fi mică! Cele 3 milioane de clienți ai Enel trebuie să primească PENTRU UN AN:
152,02 lei/client/an x 3.000.000 clenți = 456.060.000 LEI/AN
Radu Grigore
Jaf pe față, jaf la lumina zilei, jaf cu complicitatea incompetenței (doar?!) celor mai mari „specialiști” în energie adunați în ANRE, jaf cu aparență de legalitate. ATENȚIE! Jumătate de miliard de lei/an (456.060.000 LEI/AN) furați la Enel, dar mai este o întreagă liotă de furnizori-căpușă slobozită de ANRE pe așa-zisa „piață concurențială de energie” care este tot așa de (sau și mai!) flămândă!
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 13:15)
Semnalez un caz concret :
Un imobil compus din mai multe apartamente dar beneficiind de un singur contoar de înregistrare a consumului de gaze, deci de o singură factură de la furnizorul de gaze. În această situație, cu toate că în fiecare apartament se face o economie drastică la încalzire pentru a nu se depăși limita de 2805 kwh, consumul total pe întregul imobil va fi cu mult peste această valoare. Ca urmare, locatarii nu numai că nu vor beneficia de compensație dar vor plăti nu căldura ci frigul din apartamente, și încă la prețuri aberante.
Numai în București sunt mii de imobile cu singur branșament. Sper că autoritățile competente vor soluționa urgent aspectul semnalat.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 14:27)
Noi la asociație am consumat pe decembrie 52 MWh, suntem 20 apartamente, evident un singur loc de consum (centrală de bloc).
Dacă împart 52 la 20 = 2.6 MWh iar idioții de la Engie spun ca nu ne încadrăm la compensare desi cota pe decembrie de 2.4 MWh / apart + 10% = 2.64 MWh deci ne încadrăm.
Am făcut sesizare la ANPC.
7. fără titlu
(mesaj trimis de gogu în data de 13.01.2022, 13:22)
Ciudat nene cum il tin liberalii, PNL pe Ministrul Energiei in brate, unul cu totul neprofesionist, a facut praf sistemul energetic si falimenteaza populatia si baga firmele in faliment, dar ca sa vezi este tot pe post. Demisia Ministrului Energiei! Demisia! Demisia! Mai exista o rezolvare simpla, pe care noi ca lasi ce suntem nu o accesam, iesirea masiva in strada si dat cu ei de pamant: Guvern, Parlament si toate institutiile statului si atunci sa vedeti cum se rezolva totul. Apropo OMV Petrom detine 50% din gazul Romaniei. Ar fi intersant cat exporta si la ce pret? Oricum baietii si-au tras termocentrala de 850 MWh si ard o parte din gaz acolo la pret preferential, cascavalul vine la ei, ca redeventa de 3% este o nimica toata. In timp ce guvernul si politicieni jecmanesc poporul, resursele sunt date pe gratis la aceste firme. iar cascavul este exportat in vest fara sa plateasca niciun impozit. PNL si PSD partid de tradatori, hoti si mafioti.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 14:10)
In concluzie, fiecare e pe cont propriu.
9. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 14:28)
scumpirea energiei este forma "statului / guvenului" de a recupera bani de la populatie.
Sa nu uitam ca "activele" oscileaza in timp ce "datoria ramane liniara". - deci statul are de plata pe ambele trenduri.
s em n a t co m en tu ri cre ti ne
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 15:28)
Da, doar ca asta se putea face prin creșterea dobânzii cheie la 4%, banii ar fi luat drumul bancilor iar inflația ar fi primit un pumn în creștet...
Doar ca și statul nu se mai putea finanța...era asta o pierdere? Nu, ii obliga sa se ajusteze.
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.01.2022, 17:31)
este mai ieftin sa recuperezi "banii" de la cei 90 %clasa de jos decat de la cei 10% clasa de sus.
oricum per capita e cazut in cap din 2020... deci si o scumpire a "creditului" ar tranti mai grav per capita ( vezi exemplui italiei, ciprului si greciei).
Ajunge si romania la urmatoarea cotitura demografica dupa italia... pana acolo mai este loc de "crestere" fortata... cu perfuzii imf si europene... doar pentru a "resuscita" natalitatea dar in schimb o sa ne alegem cu vietnamezi africani thailandezi arabi rusi... moldoveni.. caci ei vor tine "costurile" jos si profiturile "sus".
s em n at co m e n turi cre tine