GHEORGHE PIPEREA: Justiţia va considera că modificarea OUG 50/2010 nu există

VIVIANI MIRICĂ
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 5 ianuarie 2011

Gheorghe Piperea: Pentru clienţii cărora nu li se aplică OUG 50/2010, costurile vor rămâne opace, clauzele abuzive vor rămâne aplicabile, iar costurile exotice de genul comisioanelor de risc (pe care băncile le-au înscris mereu în bilanţ ca venituri din dobânzi, adică dobânzi mascate) vor rămâne în contract, putând determina, în caz de neplată, executarea silită a debitorului.

Gheorghe Piperea: Pentru clienţii cărora nu li se aplică OUG 50/2010, costurile vor rămâne opace, clauzele abuzive vor rămâne aplicabile, iar costurile exotice de genul comisioanelor de risc (pe care băncile le-au înscris mereu în bilanţ ca venituri din dobânzi, adică dobânzi mascate) vor rămâne în contract, putând determina, în caz de neplată, executarea silită a debitorului.

În ciuda eforturilor Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor(ANPC), care a dorit aplicarea prevederilor ordonanţei privind creditele (OUG 50/2010) şi pentru creditele în derulare, bancherii au câştigat, iar de noile norme vor beneficia doar clienţii noi, după adoptarea unor modificări la textul actului normativ.

Demersurile ANPC şi ale politicienilor, care au ţinut partea clienţilor nemulţumiţi, se pare că au fost zădărnicite de presiunile exercitate de Fondul Monetar Intenaţional.

În pofida disputelor iscate de OUG 50/2010, care au lăsat loc de speranţă în rândul consumatorilor, mulţi au ştiut dinainte care va fi deznodământul. Pentru ei, era clar că FMI reprezintă, de fapt, interesele băncilor şi că va face tot ce-i stă în putinţă pentru a le "salva".

Într-un articol apărut în ziarul "BURSA" publicat în septembrie anul trecut ("Ionel Blănculescu: Ordonanţa privind creditele populaţiei se va modifica"), Ionel Blănculescu, preşedintele companiei de litigii şi restructurare corporativă "Consultanţă şi Investigaţii Financiare" (totodată, fostul şef al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Bancare şi ministru al controlului şi al sănătăţii), şi-a exprimat convingerea că FMI urmăreşte interesul corporaţiilor financiare internaţionale.

În opinia domniei sale, marile corporaţii internaţionale au început să "colaboreze" cu FMI încă de la declanşarea crizei mondiale, în încercarea de a recupera din pierderile suferite în Europa de Est, după ce au fost nevoite să crească nivelul provizioanelor, care le-a muşcat din profit, în contextul creşterii neperformanţei creditelor bancare. Pe de altă parte, Banca Centrală a redus nivelul rezervelor minime obligatorii, iar lipsa banilor din vistieria BNR a fost compensată de împrumutul acordat de FMI, mai spune domnul Blănculescu. "De fapt, o parte din banii atraşi de la FMI, care vor compensa reducerea rezervelor minime obligatorii, vor intra în bilanţul băncilor din România şi apoi, probabil prin transferuri complexe, la băncile mamă", a concluzionat analistul financiar.

În cazul aplicării noilor norme şi creditelor din stoc, sistemul bancar ar fi suferit o pagubă estimată la 600 de milioane de euro.

Precizăm că PNL şi-a anunţat intenţia de a ataca la Curtea Constituţională forma finală a ordonanţei.

Curtea Constituţională şi instanţele de drept comun vor considera că legea de modificare a OUG 50/2010, adoptată pe 23 decembrie, nu există, ne-a declarat avocatul Gheorghe Piperea, partener coordonator al casei de avocatură "Piperea şi Asociaţii".

În opinia sa, legea de modificare a ordonanţei ridică multe probleme juridice. În primul rând, încalcă art. 16 din Constituţie, care spune că cetăţenii sunt egali în faţa legii, fără discriminări.

"Cum în forma sa modificată, OUG 50/2010 nu se va mai aplica decât contractelor noi, nu şi celor aflate în derulare în data de 21 iunie 2010, înseamnă că acestor consumatori nu li se va mai aplica, practic, nicio reglementare specială ce ţine de protecţia consumatorilor în contractele de credit (desigur, cu excepţia celor generale, aplicabile tuturor consumatorilor, cum ar fi Codul consumului din 2004 sau Legea 193/2000)", spune domnul Piperea, adăugând că circa 4,4 milioane de persoane, cu 8 milioane de contracte de credit în derulare, nu vor beneficia de protecţia legii.

"Aşadar, doar clienţii noi ai băncilor, mai puţin de 20.000, vor avea beneficiul legislaţiei speciale de protecţie a consumatorilor", a subliniat domnia sa.

Astfel, se pune întrebarea pentru cine va funcţiona această lege, în contextul în care cererea de credite retail a scăzut dramatic în 2010, din cauza creşterii şomajului, a incertitudinii locurilor de muncă şi a scăderii veniturilor. În plus, după creşterea numărului creditelor neperformante şi devalorizarea bunurilor imobiliare, băncile "suflă şi-n iaurt" atunci când acordă împrumuturi, solicitând garanţii suplimentare.

Totodată, OUG 50/2010, în noua sa formă, încalcă principiul neretroactivităţii, potrivit avocatului citat. Domnul Piperea ne-a explicat că Ordonanţa a creat drepturi consumatorilor de la data intrării sale în vigoare, pe 21 iunie, drepturi care nu mai pot fi retrase: "Retragerea aces-tor drepturi echivalează cu aplicarea retroactivă a legii de modificare a OUG 50/2010".

În plus, drepturile câştigate sunt considerate bunuri în sensul CEDO. "Speranţa legitimă faţă de acest bun este protejată de convenţie şi juris-prudenţă în acelaşi sens în care este protejată proprietatea asupra bunurilor tangibile. A refuza acest drept înseamnă a încălca CEDO şi Protocolul adiţional 1 la CEDO. Este principiul care a determinat Curtea Consituţională să respingă dispoziţiile din Legea 119/2010, relative la reducerea pensiilor cu 15%", a concluzionat reprezentantul "Piperea şi Asociaţii".

Gheorghe Piperea: "Legea de modificare a OUG 50/2010 nu este o lege în sensul CEDO, întrucât este discriminatorie, încalcă principiul neretroactivităţii, încalcă principiul ocrotirii speranţei legitime şi este imprevizibilă. De aceea, atât Curtea Constituţională, cât şi instanţele de drept comun vor putea considera ca, în baza art.20 şi a art. 148 alin. 2 din Constituţie, această lege nu există. Să nu uităm că OUG 50/2010 aparţine guvernului României şi nu guvernului Botswanei. De aceea, schimbarea de optică a puterii politice în numai 5 luni este de natură să facă legea imprevizibilă şi, deci, inaplicabilă când este vorba de drepturi ale omului".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb