În a doua parte a lui 2010, Google îşi deschidea birou în România, având câţiva angajaţi care lucrau într-un spaţiu de co-working din Bucureşti, conform unui comunicat remis redacţiei. Primele produse anunţate local au fost legate de Google Maps: funcţia de navigaţie şi primele imagini Street View din România. La 12 ani de prezenţă locală, compania are un nou birou, în zona Pieţei Unirii din Bucureşti, iar echipa locală a Google a ajuns la peste 350 de persoane, după integrarea producătorului de ceasuri şi brăţări inteligente Fitbit, în februarie 2021. România a devenit astfel cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru dispozitive "wearables" din Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA). Bucureştiul este un centru de inovare pentru tehnologiile Google, soluţiile şi serviciile ce se dezvoltă în România fiind încorporate în smartwatch-uri, trackere sau telefoane în toată lumea.
Potrivit sursei citate, pe măsură ce economia şi societatea au evoluat către adopţia digitalului, prezenţa Google în România a evoluat şi s-a diversificat, acoperind diferite zone de interes şi ajungând la tot mai mulţi oameni şi afaceri. De la înfiinţarea sa în România, Google şi-a extins proiectele locale, de la a face accesibile digital frumuseţile şi moştenirea culturală a României, până la a susţine educaţia digitală şi siguranţa online a elevilor, promovarea mediului antreprenorial local şi impulsionarea creşterii economice. Prin acţiunile derulate, Google a sprijinit jumătate de milion de români în obţinerea şi extinderea competenţelor digitale, iar zeci de mii de afaceri şi start-up-uri au fost ajutate să crească prin cursuri, consultanţă şi programe de incubare.
Google va continua şi extinde programele dedicate educaţiei digitale şi sprijinirii antreprenoriatului, obiectivul fiind accelerarea transformării digitale a României la toate nivelurile. "De-a lungul anilor, am fost martori la felul în care tehnologia poate ajuta oamenii să depăşească perioade dificile, să-şi pregătească carierele şi afacerile pentru viitor. Vom continua să investim resurse şi să fim alături de mediul de afaceri, academic, sectorul public şi neguvernamental din România pentru a ne asigura că o tot mai mare parte din societatea românească beneficiază de avantajele tehnologiei. Iar inovaţia născută din centrul local va alimenta tehnologia utilizată în toate colţurile lumii", a declarat Elisabeta Moraru, Country Manager Google România.
Noul birou Google se află în clădirea Unirii View, în apropierea centrului istoric al Bucureştiului, şi găzduieşte echipe care lucrează în principal în zona susţinerii transformării digitale a afacerilor locale şi a soluţiilor avansate pentru clienţii de Cloud. Spaţiul noului birou este amenajat având ca sursă de inspiraţie simbolurile tradiţionale româneşti. Camerele sunt denumite după personalităţi româneşti marcante, precum Nadia Comăneci şi Constantin Brâncuşi, iar mici detalii de design amintesc de altele: un model de pe un perete omagiază costumele tradiţionale purtate de Regina Maria, iar silueta unui avion de pe un tavan face trimitere către invenţiile pionierului aeronauticii, Aurel Vlaicu. Dacă design-ul omagiază trecutul României, noul spaţiu este proiectat pentru viitor: viitorul Google România ca hub pentru dezvoltarea de tehnologie care va sta la baza multor dintre cele mai avansate produse Google.
După integrarea Fitbit din 2021, Google are acum un hub tehnologic regional în Bucureşti, care susţine tot ciclul de dezvoltare al produselor: Engineering, Product Management & UX. Hubul local Fitbit, aflat în apropierea Pieţei Victoriei, este cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru produse wearables din EMEA. Multe dintre serviciile şi funcţionalităţile dezvoltate aici se găsesc pe dispozitivele wearable de la Google, precum aplicaţia de electrocardiogramă (EKG), funcţionalităţile de analiză a somnului sau management al stresului. În prezent, echipa Google din Bucureşti proiectează şi dezvoltă Google Wearables Health Experiences şi Fitbit Consumer Services, alături de zona de Google Research şi soluţiile de infrastructură Google Cloud, subliniază sursa citată.
"Integrarea dintre Google şi Fitbit va stimula inovaţia la nivelul produselor pe termen mediu şi lung. Tehnologiile dezvoltate aici, în Bucureşti, sunt încorporate în produse şi servicii folosite de oameni din întreaga lume, fie că este vorba despre un smartwatch, un tracker sau un telefon. Mizăm pe dezvoltare şi creşterea investiţiilor în tehnologie care să impulsioneze inovaţia. Viitorul pe care îl construim aici este unul în care ajutăm tot mai mulţi oameni să facă alegeri care contribuie la îmbunătăţirea sănătăţii lor şi la o schimbare semnificativă în bine a comportamentului acestora", a declarat Lavinia Neagoe, Bucharest Site Technology Lead la Google România.
Programele Google îşi propun să sprijine românii să înveţe abilităţi care să-i ajute să utilizeze tehnologia cu încredere şi în siguranţă. În ultimii 5 ani, peste 500.000 de persoane au participat la cursurile organizate în cadrul programului Google Atelierul Digital. Programul cuprinde peste 30 de cursuri online şi offline, de digital marketing, programare, siguranţă online şi dezvoltare a carierei. Google a organizat 9 huburi în cele mai importante centre universitare ale României şi derulează parteneriate cu peste 15 universităţi pentru organizarea de cursuri Atelierul Digital pentru studenţi.
Google România oferă susţinere IMM-urilor şi, până în prezent, a pus la dispoziţie cursuri şi consultanţă dedicată pentru peste 10.000 de antreprenori, unde aceştia au primit sfaturi specializate despre cum să-şi digitalizeze afacerea utilizând instrumente Google. Prin Google.org, Google a acordat granturi de $500.000 către organizaţia Digital Nation pentru a susţine efortul acestora de a dezvolta cunoştinţele digitale la nivelul tinerilor şi IMM-urilor.
Google for Startups este un alt proiect important derulat de Google în România, lansat în 2018, al cărui scop este susţinerea ecosistemului local antreprenorial şi al inovaţiei. Până în prezent, peste 500 de start-up-uri au participat în cele peste 20 de programe de incubare şi creştere, sprijinite de Google for Startups, alături de alte conferinţe şi evenimente dedicate organizate în România.
Google va continua proiectele pe 3 direcţii cheie: dezvoltarea competenţelor digitale, sprijinirea companiilor şi susţinerea inovaţiei. Obiectivul principal este accelerarea transformării digitale a României, aducând indicatorii economiei şi societăţii digitale ai ţării (DESI) aproape de media Uniunii Europene în următorii cinci ani.
Pentru a susţine educaţia din zona siguranţei online, Google a lansat un program dedicat în 2020 - Eroii Internetului, şi a oferit un grant de $500.000 către asociaţia Adfaber.ro pentru pregătirea profesorilor. Platforma include un program educaţional pentru profesori şi părinţi, precum şi un joc interactiv pentru copii, care să-i ajute pe cei mici să înveţe prin joacă. Peste 60.000 de profesori au fost pregătiţi în siguranţă online în cadrul programului. Caravana Eroii Internetului, organizată de Adfaber şi Poliţia Română, a călătorit timp de 4 luni şi a ajuns în mai mult de 100 de localităţi şi 123 de şcoli, bucurându-se de participarea a aproape 30.000 de copii, subliniază sursa citată.
Extinderea din 2012 a imaginilor Street View pentru a acoperi toată România a fost unul dintre primele proiecte majore ale Google în ţara noastră. În următorii 10 ani, maşinile Street View au revenit periodic în România - cel mai recent anul acesta - pentru a actualiza imaginile ţării noastre. Proiecte speciale au fost dezvoltate de biroul local Google pentru a adăuga în Street View câteva dintre reperele României. În 2015, Salina Turda a fost deschisă vizitatorilor virtuali pe Street View. În 2018, în colaborare cu organizaţia World Wide Fund (WWF), Google România a pus pe Street View Delta Dunării. Peste 1.500 km de canale şi drumuri, alături de lacuri, floră şi faună, precum şi arhitectura locală au devenit disponibile pentru a fi explorate pe Google Maps.
Google Arts & Culture se concentrează pe păstrarea moştenirii culturale mondiale. Primele colecţii româneşti au fost lansate pe platformă în 2014, când trei dintre cele mai populare muzee - Muzeul Naţional Brukenthal, Muzeul Naţional al Ţăranului Român şi Complexul Naţional Muzeal ASTRA, precum şi alte asociaţii de patrimoniu din România şi-au publicat colecţiile pe Google Arts & Culture. În anii următori, mulţi alţi parteneri culturali din România şi-au adăugat colecţiile virtuale pe platformă: de la cămaşa tradiţională românească - "ia" - inclusă într-o expoziţie dedicată modei şi stilului, până la Castelul Peleş sau Palatul Parlamentului, se mai arată în comunicat.