Greenpeace a lansat ieri dovada că reziduuri de substanţe chimice periculoase aflate în articolele de îmbrăcăminte vândute de marile branduri ajung în apă atunci când hainele sunt spălate de consumatori. Odată ce ajung în râuri, lacuri şi mări, aceste chimicale se descompun în substanţe şi mai toxice, care afectează sistemul hormonal.
Cercetarea realizată de Greenpeace a măsurat, pentru prima dată, procentajul de substanţe periculoase, res-pectiv etoxilaţii de nonilfenol (NPE) care sunt eliminate la spălat, în condiţii standard de spălare domes-tică simulate. Testele au fost realizate pe 14 articole de îmbrăcăminte.
Rezultatele au arătat că beneficiarii anumitor mărci precum Abercrombie & Fitch, G-Star, Ralph Lauren sau Calvin Klein poluează apele fără să ştie, în regiuni şi ţări din toată lumea, inclusiv unde există restricţii şi interdicţii asupra folosirii acestor substanţe. Marietta Hajorno, campaigner Greenpeace International pentru eliminarea substanţelor toxice, a declarat: "Se apropie Ziua Mondială a Apei şi, în timp ce organizaţiile internaţionale şi grupurile de cercetare îşi exprimă îngrijorarea faţă de viitorul calităţii apei şi accesului la apă, industria textilă încă poluează. A venit vremea ca acest sector să treacă la alternative mai sigure şi să renunţe la aceste substanţe. Acest studiu dovedeşte că industria textilelor contribuie la poluarea apelor pe tot globul. În timp ce deversările de substanţe chimice din procesul de producţie sunt mai concentrate în centrele de producţie, poluarea care rezultă de pe urma spălării a hainelor, are loc oriunde în lume aceste produse sunt cumpărate".
În 2011, Greenpeace a publicat două rapoarte: unul despre investigaţia asupra deversărilor de substanţe periculoase din centrele industriei textile din China, care făcea legătura cu marile companii de îmbrăcăminte şi articole sportive şi un al doilea studiu, care prezenta informaţii detaliate despre prezenţa etoxilaţilor de nonilfenol în articolele de îmbrăcăminte şi încălţăminte produse de 15 branduri de top. Odată cu publicarea acestor rapoarte, Greenpeace a lansat o provocare pentru aceste branduri mondiale, aceea de a elimina din lanţul de aprovizionare şi producţie, toate emisiile de substanţe chimice periculoase, până în 2020. Până acum, acest apel a dus la următoarele rezultate: companiile Nike, Adidas, Puma şi Li-Ning, împreună cu H&M şi C&A şi-au luat acest angajament în mod public.
Dată fiind dimensiunea problemei, Greenpeace face un apel către mai multe branduri, care să se alăture provocării Detox. Greenpeace le solicită companiilor care şi-au luat deja angajamentul de a renunţa la substanţele toxice, să anunţe termene-limită clare şi ambiţioase, pe termene mai scurte, recunoscând astfel urgenţa problemei.