• Firma vrea să se listeze la Bursa de la Bucureşti
Lanţul de fast-food-uri greceşti "Gregory"s" îşi caută investitori pentru a-şi închiria afacerea în franciză. Cristian Mesaros, directorul de marketing la "Gregory"s" România, ne-a declarat: "Această afacere are în prezent o cifră de afaceri de 2,9 milioane de euro, iar în acest an urmeză să fie listată şi la Bursa de Valori Bucureşti. Pentru a obţine o franciză, potenţialii doritori vor trebui să se gîndească la o investiţie de peste 60.000 de euro, cu o taxă de franciză de 8.000 de euro şi o redevenţă de 3,5% pe lună. Profitul aşteptat în aceste condiţii de către investitor se încadrează între 300 de mii de euro şi 700 de mii de euro pe an". Aceste informaţii au fost făcute publice în cadrul "Zilei Francizei", manifestare organizată, ieri, de Camera de Comerţ şi Industrie a României şi Asociaţia Reţelelor de Franciză". Întîlnirea a avut ca principal scop promovarea afacerilor care se pot dezvolta în franciză. La "Ziua Francizei" au fost prezenţi următorii francizatori din diverse domenii: imobiliar - "Hirsh", distribuţie şi comercializare presă - "Rodipet", scufundări subacvatice - "Carpatica Dive Center", birotică - "Office 1 Superstore", cafea, magazine de cafea şi accesorii - "Gloria Jean"s Coffees", publicitate neconvenţională - "Ticket Com", fast-food - "Gregory"s" şi "Happyfood" precum şi firma de consultanţă CHR Consulting.
Franciza permite accelerarea dezvoltării unei mărci sau a unui concept. În esenţă este vorba despre închirierea unei afaceri la cheie de către francizor unui potenţial investitor (francizat) interesat de a dezvolta o afacere deja verificată. Pentru a dezvolta o franciză un potenţial investitor trebuie să facă mai întîi un studiu de piaţă exact pe domeniul respectiv, apoi după ce a discutat cu francizorul despre contract şi s-a ajuns la un acord urmează să investească în afacere. Răzvan Bild, director general "CHR Consulting", ne-a declarat: "Costurile de obicei sunt următoarele: taxa de francizare achitată la începutul afacerii care se încadrează între 6.000 şi 20.000 de euro (preţurile mai pot creşte în funcţie de domeniul ales) şi investiţia aferentă care se poate încadra între 6.000 şi 1,5 milioane de euro". Domnia sa a mai adăugat: "În afară de aceste cheltuieli întreprinzătorul trebuie să mai ştie că în fiecare lună va plăti o redevenţă (o sumă fixă) francizorului care poate fi în valoare de 3,5% şi creşte pînă la 30% lunar". În ţara noastră în general investiţiile care se fac prin intermediul francizei se încadrează între 50.000 şi 150.000 de euro în următoarele domenii: retail; fast food şi servicii (şcoli de limbi străine, cabinete de stomatologie, grădiniţe particulare, agenţii imobiliare). Laura Ion, preşedintele Asociaţiei Reţelelor de Franciză din România, ne-a declarat: "Investitorii trebuie să fie precauţi la două clauze esenţiale: nivelul redevenţei şi exclusivitatea într-un anumit teritoriu". Spre deosebire de alte ţări, România beneficiază de un cadru legislativ reprezentat de legea 79/1998 privind regimul juridic al francizei. În caz de litigii rezolvarea conflictelor se va desfăşura în ţara de origine a francizatorului. Răzvan Bild ne-a mai declarat: "Legislaţia Uniunii Europene avantajează în astfel de cazuri francizatul sau investitorul. Din cîteva sute de clienţi pe care i-am avut în decursul anilor, doar unul a ajuns la un astfel de litigiu. Una din veştile bune pentru ţara noastră este că din luna februarie va avea loc primul salon de franciză din România".