Peste 120.000 de pasageri au fost afectaţi de grevele personalului operatorului Ryanair din luna iulie.Dacă pasagerii afectaţi ar cere despăgubiri prin companiile de specialitate, aceştia ar putea încasa o sumă de peste 33 milioane euro, potrivit datelor AirHelp, companie specializată în obţinerea de compensaţii pentru pasagerii companiilor aeriene.
"Sezonul de călătorii din acest an înregistrează perturbări ale zborurilor în întreaga Europă, cauzate în special de zborurile anulate şi întârziate ca urmare a grevelor. AirHelp, compania principală de compensare a zborurilor, a analizat ce sumă ar trebui să pună deoparte Ryanair pentru a compensa pasagerii şi încurajează turiştii afectaţi să-şi afirme dreptul la compensaţii financiare", a informat compania AirHelp.
În doar opt zile de grevă, 120.000 de pasageri ar putea primi 33 de milioane de euro în total drept compensaţii ca urmare a anulărilor sau întârzierilor zborurilor Ryanair, cauzate de greva personalului.
Compania Ryanair le-a transmis însă pasagerilor că, "întrucât zborurile anulate au fost cauzate de circumstanţe extraordinare, nu datorăm nicio compensaţie."
Curtea Europeană a decis, cu toate acestea, că anul acesta greva personalului de zbor nu constituie o "circumstanţă extraordinară"
"Deciziile Curţii Europene de Justiţie sunt obligatorii pentru toate instanţele din UE şi se aplică tuturor în acelaşi mod - chiar dacă este vorba de Ryanair. (...) AirHelp îi sfătuieşte pe toţi pasagerii afectaţi să verifice dacă problema întâmpinată cu zborul lor le dă dreptul la compensaţii financiare, în plus faţă de o rambursare a biletului oferit", a declarat directorul general al AirHelp România, Ştefan Radu.
Compania mai transmite că "pasagerii afectaţi nu ar trebui să se lase înşelaţi de declaraţia falsă a companiei Ryanair deoarece toate grevele personalului companiilor aeriene nu mai sunt considerate circumstanţe extraordinare".
Dacă un zbor întârzie mai mult de trei ore sau dacă este anulat, ori dacă unui pasager îi este refuzată îmbarcarea, pasagerii pot beneficia, în anumite circumstanţe, de o compensaţie financiară de până la 600 euro de persoană, în plus faţă de orice redirecţionare sau rambursare a biletului oferită de compania aeriană.
Condiţia este ca aeroportul de plecare să se afle în UE sau ca transportatorul aerian să aibă sediul în UE. Alte condiţii sunt ca motivul întârzierii zborului trebuie să fie cauzat de compania aeriană şi compensaţia să fie revendicată în termen de trei ani de la data întârzierii zborului.
Pe de altă parte, circumstanţe extraordinare, cum ar fi furtuni sau urgenţe medicale, înseamnă că transportatorul aerian este scutit de obligaţia de compensare a pasagerilor.