Prin caracterul său dinamic, industria ospitalităţii este supusă permanent provocărilor, însă în anul 2020 a fost lovită de o criză fără precedent. Deşi previziunile economice arată că rănile nu se vor vindeca în 2021, afacerile care îşi demonstrează capacitatea de adaptare se recuperează cel mai rapid. Cu o experienţă de 10 ani în crearea de proiecte HoReCA, agenţia de hospitality design & management Grosu Art Studio îşi propune să ghideze afacerile locale pentru reconstrucţie şi lansează "Restaurant & Food Trends 2021", conform unui comunicat trimis redacţiei.
"În această perioadă de aproape 1 an, întreaga echipă a rămas conectată la piaţă, la situaţiile reale ale antreprenorilor şi la modul cum s-au adaptat jucătorii din industrie în ţări considerate de referinţă în domeniul ospitalităţii. Toate acestea ne-au ajutat ca astăzi, când ne uităm cu toţii cu mai mult optimism către 2021, să putem trasa ideile acestui raport" Victor Grosu, fondator Grosu Art Studio.
Conform specialiştilor Grosu Art Studio, anul 2021 vine cu o nouă experienţă de luat masa în oraş. Clienţii vor căuta mai mult decât oricând sentimentul de siguranţă şi vor fi reacţiona pozitiv la fiecare semn de onestitate din partea restaurantelor care iau în serios preocupările lor legate de sănătate. Astfel, interiorul restaurantului va fi reconfigurat pentru a permite distanţarea socială. Vor apărea elemente de separare fizică sau vizuală a spaţiului, contactul clienţilor cu suprafeţele şi chiar cu personalul va fi redus la esenţial, fluxul tehnologic al restaurantului va fi regândit pentru a permite aplicarea măsurilor de siguranţă sanitară.
În aceste condiţii, provocarea uriaşă a managerilor de locaţii va fi găsirea unui mod de a recrea acea experienţă socială pozitivă cu care eram obişnuiţi înainte de pandemie şi care dădea sens ieşitului în oraş. Când vine vorba de designul restaurantului, aceasta înseamnă crearea unor spaţii care să ofere linişte, relaxare şi, acolo unde este posibil, o legătură cu natura. Terasele vor funcţiona chiar şi în sezonul rece, iar restaurantele vor investi tot mai mult în amenajarea acestora.
"Pe unii dintre proprietarii de restaurante, această criză i-a pus faţă în faţă cu greşelile trecutului. Tocmai de aceea au decis să investească în formarea unei echipe de specialişti care să parcurgă acum etapele peste care au "sărit" în trecut: redesignul sau recondiţionarea spaţiului, refacerea meniului, promovarea", spune Victor Grosu.
În ceea ce priveşte meniul, anul 2021 va fi despre confort şi simplitate, venite ca un răspuns la nevoia de normalitate a publicului. Tendinţa de a găti cu ingrediente locale, sezoniere, prin care afacerile mici reuşesc să se susţină reciproc, se va amplifica. În plus, restaurantele care au prins gustul veniturilor incrementale, vor crea tot mai multe extensii de brand oferind produse pentru cămara de acasă: de la murături şi sosuri homemade, la mezeluri maturate şi fursecuri.
Bucătarii care şi-au făcut un nume în industrie şi au deja propriile comunităţi se vor aventura într-un teritoriu nou, profitând de oportunităţile apărute pe piaţă. Acest lucru va da naştere unor concepte surprinzătoare - de la restaurante pop-up, la servicii de private dining sau alte moduri noi şi interesante de replicarea experienţei din restaurant în casele clienţilor.
Dezvoltarea pieţei de food delivery în 2020 a condus la apariţia de ghost kitchens şi în România. Cunoscute ca şi restaurante virtuale, dark kitchens sau restaurante satelit, acestea pot fi flexibile cu meniul oferit şi se pot adapta gustului consumatorilor, analizat cu ajutorul datelor colectate de aplicaţiile de delivery. Pentru a evita comisioanele plătite platformelor de food ordering, tot mai multe restaurante îşi dezvoltă propriile sisteme de comandă online şi livrare.
Chiar şi pentru restaurantele dine-in, tendinţa de a investi în soluţii de automatizare este în creştere. Meniurile electronice accesate prin scanarea unui cod QR vor evolua în tehnologii de plasare a comenzii fără chelner. Iar acesta este doar începutul uneri serii de inovaţii pentru digitalizarea restaurantelor.
Social media rămâne principala sursă de informare a clienţilor, lucru care ar trebui să îi determine pe proprietarii de afaceri HoReCA să investească pentru asigurarea unei prezente online consistente pe toate canalele, mai arată sursa citată.