Grupul Alro a înregistrat pierderi de 22,72 milioane lei în primele nouă luni ale anului, de la un profit net de 223,5 milioane lei anul trecut, în timp ce cifra de afaceri a scăzut a 2,16 miliarde lei, de la 2,29 miliarde lei în perioada similară a anului trecut, potrivit rezultatelor raportate miercuri Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
Industria aluminiului a fost marcată în trimestrul 3 de valori reduse ale cotaţiei aluminiului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2018, fapt ce a afectat valoarea cifrei de afaceri a grupului.
"Alro împreună cu filialele acesteia (Grupul Alro) este unul dintre cei mai mari producători integraţi pe verticală din Europa, după capacitate. Vânzările consolidate ale grupului în perioada de nouă luni 2019 încheiată la 30 septembrie 2019 au fost de 2,162 miliarde lei, mai mici cu 5,8% faţă de nivelul raportat în aceeaşi perioadă a anului 2018 (respectiv 2,296 miliarde lei). Chiar şi într-un mediu dificil, grupul îşi urmăreşte obiectivul de a creşte proporţia de produse cu valoare adăugată mare şi foarte mare în livrarile sale totale, care sunt dedicate industriilor specializate, cum ar fi industria aviatică şi auto", se arată în raportul grupului.
În perioada de raportare grupul a reuşit să vândă cu 2% mai multe produse laminate plate decât în perioada de raportare comparativă din 2018, adică cu 1.200 de tone mai mult.
Media cotaţiei aluminiului pentru primele nouă luni încheiate la 30 septembrie 2019 (LME) a fost de 1.804 dolari/tonă, comparativ cu media cotaţiei LME la nouă luni încheiate la 30 septembrie 2018, de 2.157 dolari/tonă.
"În aceste circumstanţe, în ciuda efortului grupului de a răspunde mai bine cerinţelor pieţei şi a livrărilor mai mari de produse procesate, scăderea de aproximativ 350 dolari/tonă a cotaţiei LME a limitat nivelul valoric al vânzărilor", arată Alro.
Grupul precizează că două aspecte ale mediului economic internaţional şi o particularitate a pieţei energetice româneşti au avut implicaţii asupra evoluţiei grupului în 2019, în corelaţie cu preţul aluminiului care a înregistrat un declin constant pe parcursul anului 2019, în scădere cu 16% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Politica internaţională, cum ar fi tarifele americane privind importurile, măsurile de răspuns ale Chinei, negocierile Brexit, toate acestea au lasat loc pentru incertitudini în industrie şi s-au reflectat într-un comportament prudent al clienţilor din domeniul aluminiului. La nivel global, activitatea din sectoarele cheie ale industriei (construcţii, transporturi, infrastructură, maşini şi echipamente) s-a diminuat în contextul deteriorării condiţiilor economice. Cotatiile internationale ale aluminiului (în special LME) au pierdut, în medie, 350 dolari pe tonă în cele nouă luni încheiate la 30 septembrie 2019, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018", arată Alro în raport.
De asemenea, reluarea treptată a producţiei din rafinăria de alumină Norsk Hydro Alunorte a provocat un excedent care a avut un impact asupra pieţei de alumină, astfel încât preţul de vânzare mai mic al aluminei pe piaţă a determinat grupul să livreze mai puţin din aceasta în afara grupului decât în anul precedent.
Cotaţia spot a aluminei (Australia FOB) a scăzut la 277 dolari pe tonă la 30 septembrie 2019, cu 30% mai puţin comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018. Factorii determinanţi au fost în principal reluarea treptată a operaţiunilor la Alunorte, de la 50% capacitate la capacitate întreagă (excedent de 3 milioane tone anual sau echivalentul a 2% din oferta la nivel global), precum şi ridicarea sancţiunilor impuse de SUA producătorului de aluminiu Rusal.
"Un al treilea factor important în industria aluminiului este furnizarea energiei electrice, al cărei preţ pe piaţa locală a crescut cu 50% în trei ani (semestrul 1 2019 faţă de semestrul 1 2016), depăşind preţurile la energie din Germania, Austria, Polonia, Franţa, Olanda, Danemarca etc, în acelasi timp fiind peste nivelul mediu din Uniunea Europeană (conform statisticilor Eurostat)", arată Alro.
În cursul primelor nouă luni ale acestui an, grupul a înregistrat o producţie de produse primare şi procesate mai mare decât în perioada comparativă a anului 2018. Grupul Alro a înregistrat în primele nouă luni o producţie de aluminiu primar de214.840 tone, în creştere de la 213.704 tone în perioada similară a anului trecut.
Acelaşi trend a fost remarcat şi la nivel de trimestru, organizaţia producând aluminiu primar în cantitate de 72.173 tone în trimestrul 3 2019 (de la 68.742 tone în trimestrul 3 al anului 2018) şi aluminiu procesat în cantitate de 24.590 tone în trimestrul 3 2019 (comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, de 21.483 tone), ca parte a strategiei sale de creştere a vânzării produselor cu valoare adăugată mare (PVAM) şi a celor cu valoare adăugată foarte mare (PVAFM).