Grupul TeraPlast a înregistrat în 2024 o creştere de 34% a cifrei de afaceri, ajungând la 897,9 milioane de lei, faţă de 672,3 milioane de lei în 2023, potrivit unui comunicat emis redacţiei. Evoluţia a fost susţinută de creşterea volumelor vândute, de lansarea activităţii fabricii de folie stretch Opal şi de consolidarea rezultatelor companiilor achiziţionate pe parcursul anului.
EBITDA s-a menţinut la un nivel similar cu cel din 2023, atingând 52 de milioane de lei, reflectând atât strategia de creştere a cotelor de piaţă, cât şi impactul presiunii asupra preţurilor şi a contracţiei anumitor pieţe europene. Marja EBITDA pentru 2024 s-a situat la 5,8%, comparativ cu 7,6% în 2023.
Grupul TeraPlast a înregistrat o pierdere netă de 19,6 milioane de lei, influenţată de creşterea cheltuielilor cu dobânzile şi a costurilor cu amortizarea ca urmare a investiţiilor în fabricile noi. Pierderea a fost determinată în principal de investiţiile necesare pentru lansarea business-ului de folie stretch Opal, aflat în proces de ramp-up accelerat, dar şi de rezultatele înregistrate de TeraBio Pack şi de cheltuielile nerecurente asociate extinderii geografice.
Marja brută a crescut cu 29%, de la 247,4 milioane de lei în 2023 la 319 milioane de lei în 2024, însă a fost erodată de avansul cheltuielilor cu salariile, energia şi transportul.
Vânzările în afara României au crescut cu 122%, atingând 233,6 milioane de lei în 2024, faţă de 105,4 milioane de lei în 2023. Ponderea exporturilor în cifra de afaceri a ajuns la 26%, comparativ cu 15,7% în anul precedent. Cantitativ, grupul a înregistrat o creştere de 46%, ajungând la un volum total de 109.985 tone vândute, faţă de 75.346 tone în 2023, conform aceleiaşi surse.
"Evoluţia Grupului TeraPlast din 2024 reflectă mixul dintre creşterea organică şi cea prin achiziţii, suprapus cu oscilaţiile pieţelor europene. Strategia noastră de expansiune geografică a pus presiune pe echipe, a testat răbdarea acţionarilor şi a avut impact asupra profitabilităţii, însă a fost un pas necesar. Creşterea cotelor de piaţă în timp ce ne extindem este esenţială pentru a construi o bază solidă pentru creşterea viitoare", a declarat Bogdan Crăciunaş, Director Financiar al Grupului TeraPlast.
Segmentul Instalaţii, care reprezintă 71% din veniturile Grupului, a înregistrat o cifră de afaceri de 641,5 milioane de lei, în creştere cu 28% faţă de 2023. EBITDA segmentului a crescut uşor, ajungând la 54,1 milioane de lei, dar marja EBITDA s-a redus la 8,4%, faţă de 10,5% în 2023. Grupul Wolfgang Freiler şi Palplast Moldova au contribuit cu 15% la cifra de afaceri a segmentului.
Segmentul Granule, reprezentând 10% din veniturile Grupului, a înregistrat o cifră de afaceri de 91,8 milioane de lei, în creştere cu 21% faţă de anul anterior. EBITDA a avansat cu 58%, ajungând la 9,5 milioane de lei, ceea ce a dus marja EBITDA la 10,5%. Exporturile au crescut cu 160%, datorită consolidării parteneriatelor pe pieţele europene.
Segmentul Ambalaje, care deţine 13% din veniturile Grupului, a crescut cu 143%, ajungând la 112,8 milioane de lei, datorită evoluţiei diviziei de folie stretch Opal. EBITDA segmentului a fost afectată de procesul de ramp-up al Opal şi de ritmul mai lent al îmbunătăţirii performanţei TeraBio Pack, înregistrând o pierdere de 13,7 milioane de lei.
Segmentul Ferestre, cu 6% din veniturile Grupului, a înregistrat o creştere de 3% a cifrei de afaceri, până la 51,7 milioane de lei. EBITDA s-a majorat de patru ori, ajungând la 2,1 milioane de lei, datorită repoziţionării mixului de clienţi şi creşterii ponderii proiectelor personalizate.
Pentru 2025, Grupul TeraPlast îşi propune să atingă o cifră de afaceri de 1 miliard de lei, în creştere cu 12% faţă de 2024.
"Am atins cel mai dificil punct al parcursului nostru. După o perioadă intensă de expansiune, acum ne concentrăm pe consolidarea business-urilor din Grup, extinderea pe pieţele existente şi îmbunătăţirea profitabilităţii. Etapa de extindere accelerată s-a încheiat pentru moment, iar începând cu a doua jumătate a anului 2025, ne aşteptăm ca sinergiile generate de noile subsidiare să producă efecte vizibile. Deşi climatul de piaţă rămâne provocator, avem strategia şi resursele necesare pentru a naviga eficient această perioadă", a declarat Bogdan Crăciunaş, CFO al Grupului TeraPlast.
Principalele obiective pentru 2025 includ:
Creşterea cifrei de afaceri cu 12%, susţinută de creşterea segmentului Ambalaje, eficientizare operaţională şi consolidarea Optiplast Croaţia.
Creşteri moderate ale cifrei de afaceri în segmentele tradiţionale, între 3% şi 6%.
Îmbunătăţirea EBITDA la 88 milioane de lei (+69% faţă de 2024), datorită optimizării activităţii şi sinergiilor rezultate din integrarea achiziţiilor.
Creşterea volumelor cu 9%, până la aproape 120.000 de tone.
Grupul TeraPlast îşi propune ca, în 2025, să continue consolidarea operaţiunilor, optimizarea costurilor şi creşterea eficienţei în toate liniile de business, având ca obiectiv principal îmbunătăţirea marjelor de profitabilitate şi dezvoltarea sustenabilă a companiei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.02.2025, 20:45)
Cresteri pe toata linia, in afara de profit!