Soluţionarea alternativă a litigiilor din sectorul bancar a pornit mai târziu în ţara noastră din cauza conflictului dintre debitori şi creditori, care a fost cultivat din motive interne şi externe, conform guvernatorului Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu.
Domnia sa a declarat ieri, la conferinţa anuală a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB): "CSALB este un proiect care, în România, a pornit mai târziu decât în alte ţări şi în condiţii nu foarte propice, într-o atmosferă relativ ostilă. Dar, acesta a prins avânt, a prins rădăcini, iar acum este o experienţă pozitivă. De ce a plecat mai târziu? Pentru că au fost şi raţiuni interne, şi externe, care au cultivat conflictul dintre creditori şi debitori, dintre bănci şi clienţi, uneori chiar cu înverşunare şi cu exagerare".
Conform domniei sale, mai sunt multe de făcut pentru recuperarea întârzierii cu care a pornit acest proiect şi trebuie întărite tendinţele sale pozitive, respectiv descurajate cele negative, iar această variantă de soluţionare a conflictelor bancare să devină o cale de îmbunătăţire a relaţiei dintre părţi, care încă este tensionată.
Guvernatorul BNR a subliniat: "Concilierea şi-a dovedit avantajele în ultimii trei ani, dar nu toate băncile au fost bucuroase să intre în acest exerciţiu. Le încurajez şi pe cele mai reţinute, ruşinoase, neînţelegătoare, să meargă în această direcţie, pentru că ajută şi la îmbunătăţirea imaginii băncilor. Ca bancă, trebuie să-ţi înţelegi şi clienţii ca să recuperezi banii din credite. Nu foloseşte nimănui războiul dintre bănci şi clienţi, respectiv cultivarea acestui conflict".
Totodată, guvernatorul BNR a menţionat că România nu este o ţară cu mare tradiţie în domeniul creditării.
Mugur Isărescu a afirmat: "Am plecat relativ mai târziu în domeniul acesta al băncilor, al creditării. A fost şi întreruperea din perioada comunistă. Greu se fac inovaţii în acest domeniu şi mai ales în baza legală a creditului. Creditul rămâne credit. Plăcut, neplăcut, trebuie să-l restitui".
• Beneficiile negocierilor dintre consumatori şi bănci depăşesc două milioane de euro
Datele CSALB arată că, în ultimii trei ani şi jumătate, negocierile purtate între consumatori şi bănci/IFN-uri prin intermediul conciliatorilor, au adus beneficii ce depăşesc două milioane de euro, iar valoarea medie a unui dosar care se referă la contractele de credit, soluţionat în cadrul CSALB este de aproximativ 2.150 de euro.
Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, susţine: "43% dintre hotărârile acceptate de cele două părţi au adus beneficii între 1.000 şi 5.000 de euro, iar 7% dintre înţelegerile dintre consumatori şi bănci depăşesc valoarea de 10.000 de euro. Astfel de rezultate au venit în special în ultimii doi ani de activitate a Centrului, odată cu deschiderea către conciliere a tot mai multe bănci comerciale. Cu toate acestea, nu toate instituţiile financiare bancare şi nebancare au înţeles beneficiile concilierii, iar unele dintre acestea resping nejustificat zeci de cereri venite din partea consumatorilor. Numai anul acesta sunt 285 de cereri clasate de bănci, deşi în toate aceste cazuri am fi putut avea negocieri între părţi şi, ca urmare, consumatori mulţumiţi".
• CSALB: "Numărul cererilor trimise de consumatori spre soluţionare a crescut puternic"
De la începutul anului, numărul cererilor trimise de consumatori a crescut cu peste 45% faţă de tot anul 2018, ajungând la 1.948, potrivit CSALB, care precizează: "Până acum, în aproape 600 de cazuri consumatorii şi băncile au găsit o rezolvare la nemulţumirile lor, ca urmare a intervenţiei CSALB. Majoritatea dintre ei au obţinut reducerea sau eliminarea unor comisioane, scăderea ratelor la credite sau ştergerea unor sume din sold".
Dorin Tănase, preşedintele Asociaţiei CREDERE pentru Informarea, Consilierea şi Educarea Consumatorilor: "Rămânem consecvenţi în a îndemna consumatorii să se adreseze CSALB, din moment ce procedura este gratuită şi nu durează mai mult de 90 de zile. Pe de altă parte, băncile şi IFN-urile trebuie să arate mai multă deschidere şi să accepte din ce în ce mai des soluţionări amiabile cu propriii clienţi, cu accent pe clauzele contractuale considerate problematice de către consumatori. În caz contrar, disputele din instanţă nu vor înceta, iar intervenţia legiuitorului pe anumite aspecte ar rămâne mai mult decât necesară".
-------------
Dana Dima, vicepreşedinte executiv Retail&Private Banking BCR: "Am reuşit să construim, împreună cu CSALB, un proces simplu, obiectiv şi neutru, prin care, în ultimii trei ani, peste 600 de clienţi au reuşit, în mod real, să găsească soluţii benefice pentru toate părţile implicate. Ei se adaugă celor peste 250.000 de clienţi cărora, de-a lungul ultimilor 10 ani, le-am oferit în mod proactiv soluţii de reducere a costurilor".
1. Csalb#0
(mesaj trimis de Morales în data de 20.11.2019, 11:20)
csalb este o mizerie finantata cu 600.000E anual(pt salariile celor care chipurile arbitreaza)de catre bancile din Romania. Cum sa te duci la acest pseudo-organism precum porcul la taiere?
Propun desfiintareaaaaa.....
2. csalb - afacerea BNR
(mesaj trimis de martin în data de 20.11.2019, 11:29)
"Probabil ca omului forte din CSALB, dl dr in economie (nu in drept) Alexandru Paunescu, absolvent al Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Spiru Haret si cu licenta obtinuta la Academia de Politie A. I. Cuza ii convine sa nu existe un reprezentant al consumatorilor in Colegiul de Coordonare, pentru a putea sa conduca institutia dupa bunul lui plac.
Dr. Alexandru Paunescu Uzurpatorul (ocupa functia de Presedinte al Colegiului de Coordonare care i s-ar fi cuvenit in aceasta perioada reprezentantului asociatiilor de consumatori) este singurul care a comunicat de-a lungul timpului in numele CSALB, oricine ar fi fost cei care au detinut (pe hartie) functia de presedinte CSALB.
Dr. Alexandru Paunescu este autorul unui abuz de o gravitate extrema, pentru care AAAAA a solicitat, la inceputul anului 2018, Colegiului de Coordonare al CSALB revocarea acestuia din functie. Concret, Paunescu a aparut in seara zilei de 27 decembrie 2017 la o emisiune televizata, dand detalii concrete (pe care nu ar fi trebuit sa le cunoasca), dintr-o conciliere in curs. Mai mult, a instigat consumatorul impotriva reprezentantului asociatiei de consumatori care il insotea in conciliere si i-a dat acestuia sfaturi despre conduita pe care ar trebui sa o adopte in relatia cu banca. De asemenea, Dr. Paunescu a exprimat idei de natura sa influenteze decizia pronuntata de conciliator."