Scurta conferinţă de presă prin care Victor Ponta şi-a anunţat "depunerea mandatului" (demisia formală nu şi-o trimisese către preşedinte nici spre sfârşitul după-amiezii) s-a centrat pe ideea asumării răspunderii politice. Fostul prim-ministru a încercat să transforme un act politic ce survenea în urma amplelor manifestaţii spontane de protest de marţi într-o acţiune cu relevanţă etică.
Fără să fi vrut, Victor Ponta i-a făcut astfel un compliment peste timp lui Max Weber, acel sociolog care acum un secol, într-o carte despre raportul dintre vocaţie şi profesie în politică, se oprea asupra condiţiilor etice ale politicii.
După Weber, pe care ar trebui să-l recitim periodic, toate acţiunile ce se revendică de la etică depind de două principii ireconciliabile: etica convingerii şi cea a responsabilităţii. Ori, deşi prin declaraţiile sale, Victor Ponta, ca un tipic politician de profesie, pare a-şi dori să rămână în istoria politică a ţării ca un om politic responsabil, nu şi-a recunoscut vreo vină, ci s-a "plecat" în faţa poporului. Dar, dacă ar fi să ne luăm după maxima lui Weber, " răspundem de consecinţele propriilor noastre acte", atunci Victor Ponta ar fi trebuit să îşi asume răspunderea pentru o criză (una în plus) în care România a fost împinsă de politicienii săi.
Demisia lui Ponta nu are nimic etic: este rezultatul unui context politic defavorabil. În faţa protestelor care riscau (iar riscul nu s-a diminuat între timp!) să se amplifice, PSD a preferat să abandoneze un prim-ministru deja incomod şi un guvern care fusese deja slăbit de mai multe crize succesive. Iar scandalul morţii poliţistului Gigina, care a anticipat marea manifestaţie de marţi seara provocată de puternica emoţie colectivă determinată de accidentul tragic de la Clubul colectiv, vorbea deja despre o stare de spirit.
Abandonându-l pe Ponta, PSD nu va abandona automat majoritatea guvernamentală, dar ar putea să-şi câştige autonomia faţă de aliaţi, care, precum UNPR, îl incomodau. Însă, cel mult mai important obiectiv al PSD era să limiteze şi să circumscrie daunele politice provocate de proteste, astfel încât să nu fie afectate şansele de realegere ale primarilor săi, mai ales a celor din marile oraşe unde opinia publică poate repede bascula.
Lipsit de sprijin politic, sau cum spun "sursele", sfătuit de Liviu Dragnea să demisioneze, Victor Ponta se pleacă în faţa voinţei propriului partid. De aici, din punct de vedere instituţional, întreaga responsabilitate a rezolvări crizei de guvern, dar şi a unui răspuns coerent la cererile acelei părţi a opinie publice ce s-a mobilizat, îi aparţine preşedintelui Iohannis. Acum, la un an de la alegerea sa ca preşedinte al României, Klaus Iohannis trece prin cel mai dificil examen al mandatului său. Va găsi soluţia care să asigure stabilitate politică şi să ofere satisfacţie părţii active a societăţii? Sau va cădea în capcana guvernului tehnocrat? Va fi un moment de cotitură, care va stabili dacă într-adevăr Klaus Iohannis este un promotor al unei politicii conciliate cu etica sau dacă a devenit un alt politician bucureştean.
Demisia lui Victor Ponta din funcţia de prim-ministru a ajuns, miercuri seară, la Preşedinţie.
1. O "eterna" istorie
(mesaj trimis de Jay în data de 05.11.2015, 09:28)
de conflicte, crize si esecuri politice, coruptie, tradari, abuzuri, iresponsabilitati, istorie mincinoasa, promisiuni neonorate, idealuri infantile,credinte desarte, sperante spulberate si proiecte distruse de o clasa politica inepta, dar mai ales de o natiune needucata, intoxicata de ortodoxism si gitanizare. Daca e nevoie de o resetare reala, cu efecte pozitive ample si durabile, trebuie resetata natiunea romana, degitanizata si dezortodoxizata. Pentru detalii, Emil Cioran....
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MAKE în data de 05.11.2015, 10:58)
In rindurile tiganilor pastram valori morale romanesti autentice - de ce atita sovinism?
Nu care cumva confunzi mahalagismul vu "gitanismul"?!
In privinta credintei te exprimi confuz: ce propui, de fapt, trecerea la alta credinta, sau renuntarea la oricare religie?
In oricare varianta, insa, ma tem ca gresesti...
1.2. Cioran și Hitler (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.11.2015, 11:35)
Încep cu un citat din Hitler pentru a-l putea corecta pe tânărul comentator Jay, de care nu este foarte departe.
“What we must fight for is to safeguard the existence and reproduction of our race and our people, the sustenance of our children and the purity of our blood, the freedom and independence of the fatherland, so that our people may mature for the fulfillment of the mission allotted it by the creator of the universe.”
Adolf Hitler
Jay, mai citește și din bătrânul Cioran care s-a dezis de excesele din tinerețea "Schiumbării la față", nu doar din junele legionar.
1.3. Interesanta opinie (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 05.11.2015, 13:21)
"In rindurile tiganilor pastram valori morale romanesti autentice".
Ai putea da si cateva exemple, Make? Top trei, sa zicem? Ar fi o schimbare binevenita in discursul obisnuit in ceea ce-i priveste pe tigani, care este unul pasiv-reactiv, adica le gaseste 1001 de scuze pentru ce nu fac, sau fac rau.
Altfel, intuiesc intrucatva, dar nu stiu ce e ala "gitanism", cu sau fara ghilimele.
1.4. Ce spui despre muzică? (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.11.2015, 14:12)
Ion Voicu, elev al lui George Enescu?
1.5. Grigoraș Dinicu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.11.2015, 14:16)
Hora Staccato (1906), o găsești pe youtube, interpretată pe scena Festivalului George Enescu.
1.6. Și cineva contemporan cu noi (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.11.2015, 14:19)
Damian Drăghici, Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor (distincție a statului francez).
1.7. Multumesc, dar... (răspuns la opinia nr. 1.6)
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 05.11.2015, 18:36)
... nu despre asta era vorba in propozitie. Nu contesta nimeni (sau cel putin asa sper) existenta unor oameni de valoare proveniti din randurile acestei etnii, insa "valori morale autentice", romanesti sau nu, parca as zice ca inseamna altceva.
Care este valoarea morala autentica la care se refera exemplele dvs. (toate trei din acelasi domeniu, relativ ingust, ca veni vorba)?
1.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de MAKE în data de 05.11.2015, 18:44)
"Ochii pling si gura ride" - versuri ale cintecului tiganesc "Muro Shavo" - urmate de strigatul enorm al lui Tamango: "Romaniaaaaaa!"
Ne caracterizeaza autocontradictia (pe care o impartasim cu evreii), traim patru anotimpuri si am creat dadaismul (cu evreii romani) si "teatrul absurdului" (in aceasta ordine).
- "Așa-s de negri ochii tăi, lumina mea" (Blaga);
- "Suferinta dureros de dulce" (Eminescu)
Doina romaneasca, in interpretare tiganeasca, a nascut muzica traditionala evreiasca - Klezmer - care este cintata in toata lumea.
Vei auzi de "Dorohoi" si de "brinza", in cintecele idis cintate la New York, despre care nu vei sti daca nu care cumva sint, totusi, tiganesti.
Sintem toleranti si de aceea, inclinati spre universalitate.
Tiganii ne plac, in ambele diateze - atit activa, cit si pasiva.
1.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.7)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 05.11.2015, 23:19)
Te-am rugat sa asculti Hora Staccato. Daca nu gasesti acolo nimic autentic romanesc, vorbim vorbe. Daca lautarii nu erau racordati la valorile morale ale autenticului romanesc, mult mai abitir decat orice cantator in cluburi, atunci nimeni nu este.
1.10. Vax populi (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.11.2015, 12:16)
Citeste TIGANIADA lui Budai Deleanu si te vei lamuri.
1.11. Intr-adevar (răspuns la opinia nr. 1.9)
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 06.11.2015, 12:46)
In lipsa proprietatii termenilor, intr-adevar vorbim vorbe. Va spun ceva termeni ca harnicie? Onestitate? Buna cuviinta? Cinste? ASTEA sunt valori morale...
Cred ca era mai onest sa admitem faptul ca termenul valori MORALE n-a fost bine plasat in propozitia respectiva.
1.12. O sa va fac o mare surpriza (răspuns la opinia nr. 1.10)
(mesaj trimis de Prostu satului în data de 06.11.2015, 12:57)
Am absolvit cu note decente 12 clase. Implicit, am citit epopeea cu pricina. Daca nu cumva ironia dvs. a fost prea fina pentru mine, as zice ca Tiganiada afirma exact contrariul celor scrise de Make.
1.13. Ai inteles gresit (răspuns la opinia nr. 1.11)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 06.11.2015, 13:58)
Dl Make a spus "valori morale autentice romanesti", nu ale Iluminismului, nu ale Crestinismului.
1.14. Furt de identitate (răspuns la opinia nr. 1.13)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 07.11.2015, 18:24)
Mesajul 1.13 nu este al cititorului Cristi C
1.15. Furt de identitate 1.14 (răspuns la opinia nr. 1.14)
(mesaj trimis de pandele în data de 08.11.2015, 00:55)
Clona reloaded. Mesajul 1.14 este un fals. Eu spun ca mesajul 1.13 are toate calitatile patente ale gandirii cristicianiste. Jos cu clonele corupte. Sa fie biciuite si arse in cluburi.