Guvernul a adoptat miercuri un proiect de lege pentru modificarea şi completarea OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii 297/2004 privind piaţa de capital. Proiectul transpune în legislaţia naţională noile prevederi introduse prin Directiva 91/2014/UE, se arată într-un comunicat al Executivului, trimis redacţiei.
Astfel, legislaţia aplicabilă organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM) va fi modificată în sensul alinierii conţinutului prospectelor şi documentelor constitutive ale OPCVM la standardele de performanţă şi transparenţă impuse de legislaţia Uniunii Europene. Totodată, societăţile de administrare a investiţiilor (SAI) şi societăţile de investiţii autoadministrate vor putea să continue să atragă investitori rezidenţi sau nerezidenţi, care altfel nu îşi vor plasa disponibilităţile în vehicule investiţionale care nu respectă cele mai recente cerinţe legale comunitare.
Potrivit Guvernului, adoptarea actului normativ va avea impact macroeconomic asupra domeniului pieţei de capital şi economiei româneşti prin: reconfigurarea arhitecturii de piaţă tipice activităţii de depozitare a activelor OPCVM, necesară asigurării certificării şi verificării activităţi de administrare a activelor OPCVM de către SAI sau societăţile de investiţii autoadministrate, rezultate care contribuie la creşterea încrederii investitorilor în titluri de participare (peste 400.000 de persoane în prezent); va contribui la asigurarea unui sistem transparent şi echitabil de remunerare a angajaţilor SAI şi societăţilor de investiţii autoadministrate, prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de către administratorii activelor OPCVM a unor riscuri inutile, în scopul majorării remuneraţiei lor variabile; protecţia micilor investitori (adică deţinătorii de titluri de participare ale OPCVM) prin descurajarea unor practici neconforme şi de încălcare a prevederilor legislaţiei aplicabile OPCVM de către SAI sau societăţile de investiţii autoadministrate, prin majorarea considerabilă a cuantumului sancţiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Totodată, noile reglementări vor crea premisele intensificării concurenţei între cele 31 de S.A.I. înscrise în prezent în Registrul Autorităţii de Supraveghere Financiară, cu efecte pozitive atât asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum şi a transparenţei şi alinierii intereselor acestora cu cele ale investirilor (prin obligarea SAI şi a societăţilor de investiţii autoadministrate ca minim un procent substanţial, în orice caz de cel puţin 40 % din componenta variabilă a remuneraţiei acestora, să se amâne pe o perioadă corespunzătoare din punct de vedere al perioadei de deţinere recomandate deţinătorilor de titluri de participare ale OPCVM-ului respectiv).
Guvernul menţionează că principalele modificări incluse în proiectul de lege vizează atribuţiile şi funcţiile depozitarilor, mai exact: numirea depozitarului şi entităţile eligibile; sarcini de supraveghere a emisiunii/răscumpărării de titluri de participare şi a fluxurilor de numerar; păstrarea în condiţii de siguranţă - Proiectul de lege impune ca depozitarul să prezintă lunar SAI sau societăţii de investiţii autoadministrate un inventar cuprinzător al tuturor activelor OPCVM-ului; delegarea activităţii de depozitare; răspunderea depozitarului - Depozitarul este permanent răspunzător de orice pierdere suferită de deţinătorii de titluri de participare cauzată de neglijenţa acestuia sau de nerealizarea intenţionată a sarcinilor acestuia.
Proiectul mai vizează practicile de remunerare impuse - Noile reguli stabilite prin prezentul proiect de lege obligă SAI să nu îşi asume riscuri hazardate sau excesive, doar cu scopul de a-şi realiza ţintele de bonus sau remuneraţia variabilă bazată pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investiţiilor OPCVM. Astfel, alinierea intereselor SAI cu cele ale investitorilor se obţine printr-o serie de noi reglementări între care se menţionează: obligaţia ca minim 50% din remuneraţia variabilă a SAI să fie achitată sub formă de titluri de participare ale OPCVM administrat, din care un procent de minim 40% nu va putea fi vândut mai devreme de 3 ani; introducerea unor ajustări de performanţă negativă de tipul claw-back (conform principiului «malus»), în sensul că SAI va trebui să returneze o parte din bonusurile încasate în anii anteriori, în cazul unei contraperformanţe în anii următori.
De asemenea, modificările incluse în proiectul de lege vizează şi regimul sancţionatoriu.
Guvernul precizează: "Textul prezentului proiect de lege prevede o listă de sancţiuni administrative, ce pot fi aplicate atât persoanelor fizice, cât şi celor juridice de autorităţile naţionale competente, ca urmare a constatării de încălcări de la prevederile OUG nr. 32/2012. Sancţiunile administrative pentru persoanele juridice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro sau 10% din cifra de afaceri anuală. Sancţiunile administrative pentru persoanele fizice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro. Sancţiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obţinute prin încălcarea prevederilor OUG nr. 32/2012 (în situaţia în care această sumă poate fi determinată)".
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere şi aprobare Parlamentului.