Halpert compromite BRAT
MAKE, ANCA IOVAN
Ziarul BURSA #Media-Advertising / 10 noiembrie 2010
• Discrepanţe enorme între cifrele tirajelor auditate de BRAT şi declaraţiile fostului director editorial al ziarului "Adevărul"
• Adrian Halpert susţine că tirajul ziarului "Adevărul" se afla la jumătatea cifrelor certificate de BRAT
Cifrele tirajelor ziarelor atestate de BRAT au fost infirmate involuntar, într-o scrisoare "de adio" a lui Adrian Halpert, adresată colegilor de la ziarul "Adevărul", unde a fost director editorial până ieri, când a demisionat:
"Îmi amintesc de momentul în care, în octombrie 2006, am păşit pentru prima oară în Adevărul Holding. De fapt, impropriu spus Holding. Era, atunci, în camerele întunecoase şi mirosind a vechi din Casa Presei Libere, un ziar Adevărul care trăgea să moară, care nu mai vindea nici 4.000 de exemplare la chioşcurile de presă", scrie Halpert.
De reţinut: "octombrie 2006" = "vindea nici 4.000 de exemplare".
Cifrele Biroului Român de Audit al Tirajelor (BRAT) arată cu totul altfel, pentru luna octombrie 2006: ele sunt duble!
BRAT afişează vânzări de 8.370 de exemplare ale ziarului "Adevărul" (medie zilnică), în perioada menţionată de Halpert.
Curioşi să înţelegem cum poate să apară o astfel de diferenţă majoră, l-am contactat pe Silviu Ispas, preşedintele BRAT, care ne-a explicat: "Nu prea pot să comentez declaraţiile lui Adrian Halpert, poate că 4000 de exemplare erau vânzările de la chioşcuri şi restul erau abonamente. În plus, una este ceea ce declară Adrian Halpert, mai ales că este un fost angajat... Foarte rar directorul editorial cunoaşte cifrele de difuzare. Cel mai bine ar fi să îl întrebaţi pe directorul de difuzare. Pot să vă spun că BRAT-ul certifică cifrele prin documente fiscale şi juridice care se găsesc la client în arhive".
Nu, n-am înţeles.
Halpert se referă la vânzarea prin chioşcuri, iar BRAT se referă la vânzarea prin chioşcuri.
Se referă ei la ceva diferit?
Nu.
Unul zice "sub 4000", celălalt zice "peste 8000".
Seamănă?
Nu.
Cât despre opinia domnului Ispas că directorul editorial nu ar cunoaşte (decât foarte rar) cifrele de difuzare, îi comunicăm că, în mod normal, examinarea cifrelor de tiraj intră în fişa de post a unui director editorial, pentru că altfel nu are feed-back (şi să nu mai pomenim că ar putea şi el să se uite pe site-ul BRAT, unde ne-am uitat şi noi).
Desigur, directorul editorial nu are nevoie de cifrele de tiraj, în cazul că ele sunt manipulate de Biroul Român de Audit al Tirajelor, ceea ce face să nu poată obţine vreun feed-back despre succesul sau insuccesul ziarului, la public.
În schimb, cifrele afişate de BRAT reprezintă argumentul invocat de agenţiile de advertising în faţa clienţilor, atunci când le programează reclama în cutare sau cutare ziar.
Desigur, nici directorul editorial, nici preşedintele BRAT şi nici directorul agenţiei de advertising nu se simt responsabili că reclama clientului cade în gol şi că nu-i stimulează vânzările.
Cu toţii spun: "BRAT-ul certifică cifrele prin documente fiscale şi juridice care se găsesc la client în arhive".
Nimeni nu a auzit de falsificări şi stornări.
Nimeni nu ştie că, dacă s-ar duce la Ministerul Finanţelor, atunci ar constata că "documentele fiscale şi juridice" depuse acolo din "arhivele clientului" sunt chiar şi de zece ori mai mici decât cele afişate de BRAT.
Halpert n-a vrut să spună asta.
Avea alt subiect.
Dar asta i-a ieşit...
Manipularea cifrelor tirajelor presei scrise - Este asta un subiect interesant dincolo de breasla ziariştilor?
Da, cu siguranţă, da!
Reclama prin presă este distribuită în funcţie de tiraje.
Dacă tirajele declarate sunt false, atunci reclama nu ajunge la potenţialii clienţi.
Asta înseamnă nu doar bani irosiţi pe reclamă, ci, mai ales, derapajul vânzărilor clientului de reclamă.
Ceea ce reprezintă o serioasă problemă a economiei româneşti: căderea pieţei şi imposibilitatea lansării unor noi întreprinzători.
Reclama scumpă şi ineficientă - aceasta-i chestiunea.
•
• În ultima clipă, Silviu Ispas a revenit!
La închiderea ediţiei, preşedintele BRAT, Silviu Ispas, a revenit asupra declaraţiei verbale, cu un mesaj scris:
"Conform rezultatelor de pe site-ul BRAT, Adevărul difuza în luna octombrie 2006 un număr de 27.097 bucăţi, dintre care doar 8.371 prin vânzarea cu bucata, restul copiilor fiind difuzate prin alte mijloace: abonamente plătite - 16.904 bucăţi, copii promoţionale - 1.617 bucăţi, etc. Dacă ne uităm pe o perioadă anterioară din 2006, de exemplu în perioada aprilie - august 2006, vânzările cu bucata au fost în medie de 5.447 bucăţi. Trebuie făcută o distincţie clară între tirajul difuzat şi cel vândut cu bucata, primul incluzând pe lângă copiile vândute cu bucata, şi abonamentele, plătite sau gratuite, precum şi copiile gratuite difuzate de editor.
Cifrele de pe site-ul BRAT sunt publice şi trebuie interpretate conform definiţiilor disponibile pe acelaşi site. Acestea sunt obţinute în urma auditării declaraţiilor editorilor, pe baza documentelor justificative puse la dispoziţia auditorului extern, care la vremea respectivă era Ernst&Young.
Exprimarea dlui Halpert este una estimativ-orientativă, nu a unui om din departamentul de difuzare sau financiar a ziarului, şi se referă oricum, explicit, la numărul de exemplare vândut la chioşcurile de ziare, ceea ce este foarte apropiat de cifrele confirmate prin auditul de tiraj al perioadei respective. Personal nu consider că declaraţia dlui Halpert este de natură să producă controverse, ci este o declaraţie realistă."
Din păcate, nici într-o astfel de interpretare, cifrele nu se pupă, discrepanţele cifrelor stăruind să fie majore.
Tirajul brut, consemnat de BRAT, în perioadă, este de 34.997 şi este compus din: 7.865 bucăţi retur, 16.839 abonamente, 8.383 vânzări cu bucata şi 1.688 promo, plus 206 la cerere.
De unde vrea să spună Ispas că vine returul de aproape 8.000?
Din abonamente?! Din cele 8.000 vândute la chioşc?!
Din cele 1.800 "promo şi la cerere"?
Nu, domnule Ispas, poate că declaraţia lui Halpert este realis-tă (şi înclinăm să-l credem), dar, atunci, BRAT-ul este o fantezie.
1. brat nu are nici o vina
(mesaj trimis de xxx în data de 10.11.2010, 00:34)
Faptul ca cei de la Adevarul isi cumpara tirajul nu are nicio legatura cu Brat. Astfel, daca cititorii cumpara jumatate din tiraj, restul este cumparat de ziar, iar BRAT intregistreaza totalul ziarelor vandute, indiferent de cine le cumpara.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.11.2010, 00:45)
Make, dar nici ziarul Bursa nu este in monitorizat de Brat ! dealtfel nu ai nici un interes, deoarece nu vrei sa platesti taxe....apropo de increngatura de companii din grupul Bursa!
2.1. Apropo de taxe (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 10.11.2010, 08:32)
M-am jurat sa nu mai raspund la comentariile care nu privesc articolul, ci tin mortis sa-l compromita pe autor (si ca si in cazul de fata, fara nici un element faptic, ba chiar si impotriva logicii). Dar nu ma pot abtine.
Ar trebui sa observati ca taxele se platesc la Fisc, iar nu la BRAT; dupa cum o amintesc in articol, intre BRAT si Fisc nu este nici o legatura, ba chiar dimpotriva - cifrele vinzarilor certificate la primul si fiscalizate la celalalt difera in multiplu de zece.
Explicatia pentru care ziarul "BURSA" nu este inscris la BRAT se gaseste (partial) in opinia nr.1; nu numai ca nu dispunem de fondurile cu care sa ne cumparam ziarul singuri, dar chiar daca le-am avea, ne-ar fi si rusine si sila sa o facem.
Noi ne straduim sa va facem un serviciu real - informatie de prima mina, opinii in care credem - cum ne-am mai simti si cum am mai putea scrie cu convingere, daca ni l-am cumpara singuri?! (Desigur,exista mai multe metode de falsificare a cifrelor de tiraj si/sau audienta, nu doar "autocumpararea").
Va rog, abtineti-va sa ma mai comentati pe mine - stiu si eu ca nu-s perfect, nu candidez la presedintie, nici la primarie si nici la presedintia asociatiei de locatari (stau la curte). V-am propus un subiect - aveti vreo opinie in problema?
2.2. fara titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Maria în data de 10.11.2010, 12:50)
Stie toata lumea cum se face presa in ultimul timp . Tin totusi sa precizez faptul ca aveti printre dvs. in redactie un jurnalist onest si loial . I-am fost colega si am invatat multe de la el . Nu are rost sa il numesc , sunt convinsa ca l-ati cunoscut si dvs.
2.3. Din nou... (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de MAKE în data de 10.11.2010, 14:36)
Multumesc. In general,ziaristii de la "BURSA" sint ori onesti si loiali,ori noi (de obicei, la primul loc de munca).
Totusi,din nou...subiectul nu este ziarul "BURSA"...
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Maria în data de 10.11.2010, 15:04)
In general , vorbeam de presa , care tot in general ar trebui sa fie fara miros si fara culoare. M-ati inteles putin gresit , cele scrise anterior trebuiau sa sune ca si o felicitare.Va rog sa o primiti acum .
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de MAKE în data de 10.11.2010, 15:08)
Multumesc!
2.6. are ar ajunge pe undevBRAT este tot mai compromis. (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Adrian în data de 03.12.2010, 15:56)
Biroul de Audit al Tirajelor este compromis in totalitate. Cele relatate de catre autor ar putea fi completate cu situatia ziarelor ``Adevarul de Seara``. Aceste ziare anunta pe BRAT cifre de difuzare cel putin duble decat cele pe care au in relitate. Va dau un singur exemplu mai mult decat edificator. Adevarul de Seara din Alba Iulia are certificata pe primele luni din 2010 o cifra de difuzare de 20.900 exemplare. Partea ridicola sau grotesca o reprezinta faptul ca mijlocul de distributie o reprezinta o masina tip renault Cango care nu poate transporta mai mult de 10.000 de ziare, adica 400 kg hartie si asta numai daca ar fi in rola pentru ca volumul nu ar permite transportul nici macar a celor 10.000 ,de cum 20.900 exemplare care sunt certificate ca difuzate de cate BRAT :D La un calcul banal un ziar tiparit pe hartie 84 cm in 16 pagini are in jur 44 grame. 20.900 exemplare ar ajunge pe undeva pe la 1 tona cantitate care in mod cert nu poate fi transportata de masina care aduce Adevarul de Seara de la tipografia din Cluj. Numai idiotii de la BRAT nu isi dau seama sau poate nu vor sa observe ca Adevarul fraudeaza cu nerusinare cifrele de difuzare.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.6)
(mesaj trimis de Tanti Veta, contabila în data de 03.12.2010, 21:26)
Documentat si pertinent articolul , cu o mica precizare, in masura in care imi este permis. Autorul afirma ca:`` Nimeni nu a auzit de falsificări şi stornări.
Nimeni nu ştie că, dacă s-ar duce la Ministerul Finanţelor, atunci ar constata că "documentele fiscale şi juridice" depuse acolo din "arhivele clientului" sunt chiar şi de zece ori mai mici decât cele afişate de BRAT.``
De ce ar fi nevoie de stornari domnule MAKE? Nu e nevoie de nici o stornare, atata timp cat tipografia , cel care tipareste ziarului in general, isi primeste integral contravaloarea prestatiei (a tiparului in speta noastra) nimic nu il impiedica pe prestator sa emita factura pe valoarea reala (numar real de ziare tiparite, numar care include hartia, tiparul efectiv, cheltuieli de personal, energie etc) si sa scrie in factura un numar mai mare de ziare tiparite decat cel real. Cred ca o sa imi dati dreptate ca din punct de vedere fiscal acest numar de ziare , mai mare, care e trecut la explicatii pe factura nu il influenteaza cu nimic pe cel care efectueaza tiparul.