Productivitatea angajaţilor a crescut de la implementarea muncii de acasă, arată circa 30% dintre companiile respondente ale Raportului HR Barometru, realizat de PwC România în luna octombrie, în timp ce 44% spun că a rămas constantă, conform unui comunicat trimis redacţiei.
Dintre respondenţii care au menţionat creşterea productivităţii, 76% spun că principalul factor care contribuie la această evoluţie este majorarea timpului alocat muncii datorită lucrului de la distanţă.
Ionuţ Simion, Country Managing Partner PwC România: "Pandemia ne-a arătat că lucrul de la distanţă la scară mare este realizabil şi îngrijorările cu privire la productivitate s-au diminuat pe măsură ce companiile au rezolvat problemele legate de implementarea tehnologiilor necesare. Ultimele luni au fost un test de rezistenţă şi un experiment pentru companii şi angajaţi pe care vedem că până acum le-au trecut cu bine. Prin urmare, este de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de tot mai multe organizaţii pe termen lung. Acest fapt se observă din rezultatele sondajului având în vedere că mai mult de jumătate dintre respondenţi au introdus deja munca la distanţă pe durată nedeterminată."
Doar 7% dintre respondenţi au menţionat o scădere a productivităţii. Dintre aceştia, cei mai mulţi consideră că principalele cauze sunt adaptarea limitată a modului de lucru la "noua normalitate", starea de spirit negativă şi lipsa instrumentelor de muncă la distanţă.
Totodată, trei sferturi dintre companiile respondente cred că implicarea angajaţilor a rămas constantă, însă tot mai multe organizaţii sunt îngrijorate de evoluţia stării de spirit a acestora pe măsură ce situaţia sanitară evoluează negativ, iar izolarea aferentă continuă pe o perioadă mai lungă.
"Starea de bine a angajaţilor (well-being) este esenţială pentru productivitate şi, cum mulţi oameni se luptă în această perioadă cu teama şi anxietatea, este important ca organizaţiile să investească din ce în ce mai mult în resurse şi beneficii care să-i ajute să creeze un echilibru pentru sănătatea lor", spune Oana Munteanu, Senior Manager People & Organisation, PwC România.
Munca de acasă, noua normalitate
La nivelul pieţei, 20% din companii au implementat munca la distanţă pentru toţi angajaţii, iar 80% au implementat munca la distanţă doar pentru anumite categorii de angajaţi. Nu există nicio companie în eşantionul de participanţi care să nu fi implementat munca de la distanţă. Aproape jumătate (49%) dintre angajatori au implementat munca la distanţă obligatoriu, în ture de una sau două săptămâni, 29% pe bază de opţiune individuală, iar 22% alte opţiuni (permanent sau munca la distanţă în ture de 2-3 zile / săptămână).
Digitalizarea şi pregătirea angajaţilor, accelerate de pandemie
Două treimi dintre companiile respondente consideră că au accelerat digitalizarea realizând în avans obiectivele planificate pentru tot anul sau unele proiecte neprevăzute. Un procent similar (68%) arată că nevoia de digitalizare s-a resimţit cel mai mult în departamentul de Resurse Umane, urmat de cel financiar, arată 63% dintre respondenţi, IT (56%), operaţiuni (54%) şi vânzări (46%). Optimizarea proceselor interne reprezintă prima prioritate pentru 80% dintre companiile participante.
În ceea ce priveşte pregătirea angajaţilor, 38% dintre companii spun că angajaţii deţin un nivel ridicat al competenţei digitale, 36% un nivel mediu şi 26% scăzut.