Rezultatele alegerilor locale din Bavaria sună îndelung clopotele unui sfîrşit de epocă. Nu doar al personajului Merkel, ci al unui întreg sistem politic, devenit irelevant pentru marile mişcări ale societăţii germane, pentru întîlnirea ei cu un tip de viitor care nu mai seamănă, cîtuşi de puţin, cu trecutul. Dacă ar fi vorba doar despre doamna Merkel şi încheierea carierei sale politice şi tot ar fi de povestit... cam un roman în două volume. Politica este însă mai concisă, aşa că inevitabilul se va produce în varianta de nuvelă tristă, foileton. Mai rămîne de completat doar epilogul. Ceea ce devenise mai mult decît vizibil, la ultimele alegeri generale, este confirmat astăzi, de episodul alegerilor locale din Bavaria: sistemul tradiţional al partidelor şi al soluţiilor politice disponibile, pus la punct pentru Germania post-belică de teoreticienii şi practicienii democraţiei de tip anglo-american arată ca un frumos şi bine întreţinut avion cu elice bimotor, în era zborurilor hipersonice şi transorbitale. Dacă dai la cheie, el încă ar mai funcţiona, dar a devenit total inadecvat pentru cerinţele traficului aerian al unei alte ere. Ceea ce se întâmplă în Germania este semnificativ, nu doar pentru un anume model de organizare politică, ci pentru un proces mult mai general de dizolvare a "democraţiei occidentale clasice", varianta post-belică europeană. Principiile de proiectare au respectat imperativele lumii occidentale ieşită, cu excepţia Statelor Unite, mult slăbită din cel de-al doilea război mondial şi obligată să gestioneze "lumea" într-un soi de parteneriat ad hoc, înalt competitiv, confrontaţional, cu Uniunea Sovietică. Soluţia de sistem politic pentru Europa Occidentală a fost cea a sistemului democraţiei "bipolare", de tip stînga-dreapta, cu mari partide capabile să mobilizeze majorităţi parlamentare semnificative sau, în cazuri extreme, să gestioneze perioade de cooperare peste frontierele ideologice, tip "marea coaliţie". Germania a fost terenul privilegiat al acestei abordări, dar ea se regăseşte, cu variaţiile locale specifice, în toate ţările nucleului care a developat proiectul european post-belic, Italia, Franţa, Marea Britanie, Olanda, Belgia. Odată cu ieşirea din constrîngerile războiului rece, stînga tradiţională a politicii europene este parţial sau total delegitimată, iar degringolada ei, dispariţia marilor partide de stînga din Italia şi Franţa, va determina curînd şi restructurarea dreptei, fărîmiţarea în partide aflate în competiţie pentru noul teritoriu electoral. Doar că nu au rămas prea multă vreme singure pe teren! Germania a fost singura excepţie remarcabilă, locul în care această dizolvare a sistemului tradiţional părea să nu se producă, după reunificare. În realitate, procesele disolutive au fost mascate de şirul celor trei mari coaliţii UCD-SPD, un fel de încercare disperată a marilor partide tradiţionale ale dreptei-stîngii de a se sprijini unul pe umărul celuilalt, de a monopoliza guvernarea şi astfel de a bloca dezvoltarea politică a alternativelor, fie că acestea au fost "verzii" sau alte partide de balans, acceptate în sistemul tradiţional post-belic. La ultimele alegeri generale, electoratul a taxat masiv aceste manevre de ariergardă, iar ambele mari partide germane au suferit pierderi istorice la urne... ceea ce le-a făcut să se arunce încă şi mai disperate, mai lipsite de perspectivă, unul în braţele celuilalt şi amîndouă în braţele unei noi mari coaliţii. Nota de plată a falimentului va purta marca Merkel şi se va înregistra oficial, la viitoarele alegeri generale. Alternativele cele mai spectaculoase au apărut şi s-au consolidat, deocamdată pe partea dreaptă a eşicherului politic, de unde şi eşecul istoric al Uniunii Creştin Sociale bavareze care, pentru prima dată în istoria post-belică, a pierdut majoritatea în parlamentul local. Restul spectrului electoral este împărţit de partide care ies cu totul din sistemul tradiţional dreapta-stînga, respectiv de Partidul verzilor, de Alianţa pentru Germania şi de Partidul Cetăţenilor. Începe o eră de tranziţie, a coaliţiilor de partide relativ egale ca putere de reprezentare electorală, de alt tip decît "marea coaliţie" dreapta-stînga. Coaliţii a căror agendă politică va fi mult mai puternic controlată de reacţiile electorale, ceea ce nu este deloc rău pentru "reprezentativitatea" sistemului şi pentru aplecarea lui spre problemele curente ale cetăţeanului, pentru probleme sociale dominante ale zilei. Procesul se desfăşoară în parametrii asemănători şi în Franţa, unde locul lăsat liber de PS, stînga tradiţională, a fost ocupat, surprinzător pentru mulţi, de un partid naţionalist de sorginte ideologică fascistă, Frontul Naţional, în timp ce dreapta tradiţională s-a tot restructurat în jurul modelului "partidului prezidenţial". Un model pe care actualul mandat Macron îl invalidează, deplin şi cu succes!!! Italia, prima scenă politică europeană, majoră, care şi-a dizolvat structurile tradiţionale dreapta-stînga prezintă un tablou organizat pe aceleaşi linii de perspectivă: partide locale, partide ale iniţiativei cetăţeneşti, partide populiste, în tradiţia fascismului italian, clasic, o stîngă aproape minusculă, incapabilă de ieşirea din sectarismul ideologic, ori de vreun alt proiect, nou. Încet, încet şi spaţiul politic al Marii Britanii se mişcă spre aceleaşi orizonturi, ale dizolvării tradiţionalului bipolarism conservatori-laburişti. Scoţia a devenit un teren politic de sine stătător, cu partide locale şi cu agendă radical diferită de cea de la Westminster, iar Ţara Galilor urmează aceeaşi cale, chiar dacă încă la distanţă semnificativă de Edinburgh.
Dacă fluviul acestui mare proces politic european va duce istoria continentului către "o nouă ieşire la mare", către o soluţie nouă, cum ar fi stucturile democraţiei directe, sau dacă se va opri în fundătura altor soluţii de tip totalitarist, cum a făcut-o în prima treime a secolului trecut, începînd cu Italia şi Germania, este o întrebare la care nu "Istoria" în sens neutru şi abstract va da răspunsul, ci modul în care oamenii acestei generaţii vor decide să facă politică şi să reacţioneze la semnalele schimbării, în marele perimetru al tranziţiei şi restructurării democraţiei europene.
1. VMBGU conditie pe democratia directa
(mesaj trimis de Merme în data de 17.10.2018, 05:37)
VMBGU =„Venitul Minim de Bază Garantat și Universal”, nici măcar nu ar trebui să fie un subiect de referendum ci ca o compensare a membrilor întregii societăți pentru drepturile cedate de către ei… către „stat”.
In momentul în care componenții societății și-au cedat dreptul lor natural de a supraviețui prin ORICE mijloace posibile, au făcut-o doar pentru că „statul” s-a obligat ca, în schimbul cedării acestor...
1.1. singura solutie- democratia directa (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Dorin în data de 17.10.2018, 05:57)
Mare parte a celor a populației nu este nici pe departe expertă in economie, unii nici nu sunt extrem de logici din moment ce nu realizează faptul că singura soluție împotriva preluării „statului” de către corporații ar putea fi implicarea cetățenilor în „treburile statului”. Chiar dacă ar fi ca DOAR o majoritate de 70 %, să zicem, să poată aproba/ respinge, prin referendum, o anumită lege..
A susține că „conducatorii” ar fi...
1.2. cine este pentru VMG (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.10.2018, 06:01)
Ai dreptate... indivizii ăștia care „mor” de grija „leneșilor” că ar primi „venitul minim garantat”, mare parte din ei, nu doar că trag societatea înapoi acceptând niște salarii de mizerie, dar mai produc și daune pentru banii respectivi.
Si ei au impresia că sunt extrem de „harnici” și cred că doar ei ar merita să trăiască, când de fapt nu e vorba de „harnicie” ci de „supraviețuire̶ 1;, de...
1.3. ar scădea fenomenul infracțional la nivelul d (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Dorin în data de 17.10.2018, 06:04)
„Nici o pedeapsa de pe pământ va opri oamenii să fure, dacă aceasta este singura lor modalitate de a supraviețui. Ar fi mult mai simplu și mai onest de a oferi tuturor mijloacele minime de existență”
– Thomas More –
1.4. dezavantajele (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.10.2018, 06:10)
Singurii dezavantajați sunt cei ce fac profit speculând faptul că alții sunt nevoiți să supraviețuiască. Nimeni, care va plăti pe cineva conform valorii muncii prestate, nu are de ce să se teamă ca nu va găsi angajați. Majoritatea oamenilor vor dori mai mult decât să supraviețuiască. Ei vor dori să călătorească, să meargă în vacanțe, să fie în pas cu noile descoperiri tehnologice.
1.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.10.2018, 21:03)
Dorinele, Dorinele!..... implicarea cetățenilor în „treburile statului”!!?.
Asta-i exact ca lozinca socialismului victorios, in statul unde proprietatea era in mainile clasei muncitoare ( si taranimii robitoare, binenteles) , adica: Proprietari, executanti si beneficiari.
Lozinca: Eu comand, eu execut, eu beneficiez!.
Pe loc repaus.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.10.2018, 21:03)
Dorinele, Dorinele!..... implicarea cetățenilor în „treburile statului”!!?.
Asta-i exact ca lozinca socialismului victorios, in statul unde proprietatea era in mainile clasei muncitoare ( si taranimii robitoare, binenteles) , adica: Proprietari, executanti si beneficiari.
Lozinca: Eu comand, eu execut, eu beneficiez!.
Pe loc repaus.
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.10.2018, 10:06)
Nu sint Dorinel. Nu va permit acest diminutiv peiorativ! E singura modalitate de impartire a bogatiilor terrei si de eliminare a exploatarii ce a dus la o concentrare a bogatiei in buzunarele a 1 la suta din populatie!
2. Democrația directă vs sistemul reprezentativ
(mesaj trimis de Dorin în data de 17.10.2018, 06:17)
Pentru cei ce „afirmă” că au „drepturi” sau că ar fi „stăpâni în țara lor” și, că problema ar fi doar „incompetența” ; guvernanților.
Cazul 1 (Sistemul reprezentativ)
1 proprietar are o casă.
Si în casă locuiesc 3 persoane, chiriași.
In casa nu funcționează instalațiile (sanitară, curent, etc).
Nu e permis chiriașilor să repare nimic de capul lor, proprietarul nu permite, decât dacă se face apel la...
2.1. urmare (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Dorin în data de 17.10.2018, 06:18)
Pentru cei ce considera Cazul 1 nereal :
Am putea să punem în loc de proprietar, administrator, și de chiriași, proprietari.
Si să considerăm că proprietarii au dat o procură de administrare, administratorului.
Administra torul conform legilor, poate fi decăzut din drepturi de proprietari.
O procură poate fi oricând retrasă de cel ce a dat o.
Dacă nu poate fi decăzut, înseamnă, conform principiilor de drept, că nu este administrator ci proprietar (cel puțin pe perioada în...
3. Ce este și ce va fi.
(mesaj trimis de Svejk în data de 17.10.2018, 17:26)
1. Articolul: Exceent! Unul dintre cele mai bune ale autorului și de departe cel mai bun în tot peisajul jurnalistic al ultimelor luni. Clar, concis, bine ilustrat, surprinde esențialul, interpretează argumentat și convingător datele existente.
2.Completări: a) Aș adăuga că ritmul evoluției este mai accelerat în țările cu probleme mai mari și mai "neobișnuite" - în Europa sudul și estul: de la Grecia, Spania și Italia, la Polonia, Ungaria,...
4. Scuze
(mesaj trimis de Svejk în data de 17.10.2018, 17:35)
Cer scuze autorului și cititorilor ziarului Bursa pentru erorile de dactilografie din comentariul precedent. Ele se datorează exclusiv faptului că spațiul acordat de redacție pentru redactarea comentariilor nu permite decât lectura a cca. 30 de cuvinte simultan.
Redacția poate rezolva această problemă simplu deschizând o fereastră specială pentru comentatori. Sunt maxim trei linii de program.
4.1. Cine iese din scena? Ce schimbare mare? (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.10.2018, 10:02)
Nu e problema, nu conteaza forma ci substanta comentariilor! Trebuie sa raspundem la doua intrebari.. cine iese din scena si care e marea schimbare...
4.2. Dorinică Maronică (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Cioncu în data de 18.10.2018, 13:01)
Dorinele tălică bați câmpii ce vorbesti acoloșea că habar na-i cum vine asta orisicum
4.3. Fals iarăși despre mine (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de Dobrin în data de 18.10.2018, 14:29)
Fals comentatorule care scriii degeaba. Nu inspresionezi pe nimenea.
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.10.2018, 19:41)
Raspunzi altui mesaj!
5. iesirea din scena prin schimbare
(mesaj trimis de Merme în data de 20.10.2018, 18:00)
Si eu imi doresc o mare schimbare in directia cea buna!... numai asa poti iesi din scena ...