În sfîrşit, iaca, după lupte seculare care au durat aproape 30 de ani de la Revoluţie încoace, l-am ajuns din urmă pe Caţavencu!!! O singură şi de netrecut tranşee politică împarte taberele care se luptă pentru putere în România de astăzi: pro şi anti-europeni, localişti şi globalişti! Discursul lui Dragnea, cel de la întrunirea de alaltăieri, se suprapune mai bine de 90%, ca tramă de idei, peste cel al personajului caragialian. Un singur lucru pare să se fi schimbat între timp. Acum, avem în sfîrşit şi noi faliţii noştrii, ba încă cu asupra de măsură. "Ei" care sunt "peste noi", ei care ne-au "colonizat" nu prea au, aici, faliţii lor!!! Reacţiile "opoziţiunii" stau şi ele cuminţi în acelaşi calapod cu cele ale partidului atît de "tradiţionalei familii extinse româneşti" Trahanache-Zoe-Tipătescu, bază şi parte a "familiei politice", Farfuridi-Brînzovenescu şi desigur "unealta", poliţaiul Ghiţă. Atunci, ne trebuia, musai, "un sufragiu universale". Astăzi e de trebuinţă neapărată o amnistie cît mai cuprinzătoare...ce mai...cvasi universală. Aşa, să o facem şi noi lată, ca la o sută de ani o dată! Şi, ca orice universal, nu că ar fi ceva întradins, ea, amnistia, nu are cum să nu îl cuprindă şi pe onorabilul domn Dragnea. Mă rog, ca pe toţi ceilalţi cîteva mii de "Dragnea" de care este înţesată clasa politică a României de astăzi, de ieri şi de cînd ne ştim. În sfîrşit, progresul este evident. Lui Caţavencu nu-i dăduse în gînd ideea cu amnistia. O cale sigură să scape de consecinţele juridice ale plastografiei cu ajutorul căreia furase nişte bani din puşculiţa societăţii enciclopedice-cooperative "Aurora Economică Română". Noroc cu Coana Joiţica, damă bună! Ea l-a amnistiat cu de la sine putere pe Caţavencu, în schimbul înregimentării sale "cvasi acoperite" în slujba "statului paralel", condus local chiar de ea! Şi... a unei trecătoare umilinţe la care l-a supus pe onorabilul, nu pentru orgoliile ei, ci mai degrabă ca să "repereze" onoarea rătăcită a lui Tipătescu, făcut KO de intrigile proaste ale lui Caţavencu. Lui Dragnea nu numai că i-a dat prin cap ideea, dar a făcut din ea stindardul luptei sale politice, pe care este hotărît să o cîştige, cu orice mijloace, indiferent de consecinţe....de consecinţele care s-ar abate peste capul altora, desigur... inclusiv peste capul acestui insignifiant subiect colectiv al politicii de la noi, numit România!!!
Acum, vorba românului, tot răul spre bine. Iată politica României sincronizată brusc cu marele val de întrebări şi dileme care străbate politica Europei şi a lumii. La urma urmei, nu doar Dragnea a descoperit că "globalismul" nu e bun pentru România. La fel i s-a întîmplat, recent lui Macron, ba chiar şi doamnei Merkel ca să nu mai vorbim despre Trump care a descoperit că globalismul "de stînga" nu este deloc favorabil pentru centrele de interese cele mai importante ale "dreaptei conservatoare" din America. Un pic de "anti-globalism" deşănţat, l-a dus pînă dincolo de pragul Casei Albe! De ce nu l-ar duce şi pe Dragnea o boare fetidă de anti-europenism în pridvorul de la Cotroceni? Pe el, sau pe cel pentru care se pregăteşte, cu atîtea eforturi şi sacrificii, măreaţa amnistie. Ironia "tragică" a situaţiei personajului nostru este aceea că, sub impactul orbitor al evidenţei, nimeni nu mai vrea să ia în considerare ipoteza că ar putea fi sincer atunci cînd spune că "marea iertare naţională" nu se pregăteşte pentru el, ci pentru altcineva!!! Cu alte cuvinte, dacă este să îl lovească, el nu este decît o biată victimă colaterală!!!
Celălalt cîştig este acela că ne putem întreba, după o bucată de vreme în care asemenea întrebări erau pur şi simplu interzise de "bunul simţ", de "corectitudinea politică", prin definiţie retrograde, incriminatoare: care este starea "progresului" în istoria recentă a României? Asta, cu atît mai mult cu cît cursul recent al acestei istorii vine după o "Revoluţie". Ar fi trebuit, aşadar, să fie "predestinat" progresului!!! Dacă ar fi să o luăm după legea progresului (vezi Caţavencu) "istoria ne învaţă, anume, că un popor care nu merge înainte stă pe loc, ba chiar dă înapoi, că legea progresului este aşa, că cu cît mergi mai iute, cu atît ajungi mai departe." Or, noi, bădie, tot ca vitezele Trabantului: înşet, înşetişor şi tăt pi loc, pi loc, pi loc! Sigur, poţi împrumuta viziunea festivist-optimistă a aceluiaşi Caţavencu: "Ce eram acuma cîtva timp înainte de Crimeea? (Malta!!!) Am luptat şi am progresat: ieri obscuritatea, azi lumină! Ieri bigotismul, azi liber-pansisismul! Ieri întristarea, azi veselia!...Iată avantajele progresului! Iată binefacerile unui sistem constituţional!" Dincolo de aceste extreme strident colorate ideologic, mai este loc pentru un discurs interogativ asupra naturii şi direcţiilor de mişcare ale "progresului" în cazul României? Eu zi că da! Ba chiar ar merita un program serios de cercetare organizată în mai multe puncte, distincte ca perspectivă ideologică şi metodologică, diferite ca abordări unghiulare, preocupate atît de teme care se întretaie, cît şi de cele care rămîn paralele. Doar că cercetarea socială, ca şi munca, travaliul, pe vremea lui Caţavencu, este aclamată, dar nu se face deloc în ţara noastră!!! Cît despre început, am putea să începem cu analiza lui G. Sorel care, în prag de secol al XIX-lea, descifra cu atîta acurateţe rădăcinile lăstărişului bogat de iluzii ale progresului care împînzeau deja gîndirea politică şi academică a vremii sale şi care, între timp, au devenit o uriaşă junglă de ideologii şi credinţe în care oricine intră se poate considera deja şi definitiv pierdut! (G.Sorel, Les illusions du progres, 1911)
1. Frumos!
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 05:56)
Dacă neamțu' ar ierta un hârcioc?
Lo Figaro minte cu zâcea?
1.1. Frumos comentariu! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 11:32)
Hodoronc, tronc!... ce legatura are cu tema articolului?!
1.2. Greuceanu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 12:22)
Dacă ai făcut liceu' la pensie e normal că nu pricepuși?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 12:42)
E prostul de serviciu, spune prostii zilnic si crede ca daca le pune semnul intrebarii, atinge culmile inteligentei. Si parca n-ar fi fost destul sa fie prost, mai este si PSD-ist.
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 20:01)
In plus, si fudul.
2. Nici progres si nici iluzii
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 19.12.2018, 17:34)
Realitatea cruda: conducerea tarii a fost acaparata, prin vot, deci democratic, de un grup infractional organizat. Ca este asa o recunosc fruntasii grupului: peste 1300 de primari, deci peste 80% din primarii PSD au dosare penale. Principalele functii in stat sunt ocupate de infractori. O asemenea stare numai progres nu poate fi numita, si nici iluzie, ca-i fapt.
Situatia este nefireasca, chiar si pentru ei. Pentru infractori. Asa stind lucrurile, infractorii s-au gindit sa scape din acesta...
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 19:29)
Vorbe goale.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2018, 20:03)
Domnul Codita a uitat-o pe aia cu: "Noi care am luptat la '48!. I-o fi fost frica de acuza plagiatului?.
4. Foarte adanc mesajul!
(mesaj trimis de Multumim!!! în data de 20.12.2018, 13:58)
Putem cerceta, ajunge la concluzii de tip solutii dar cine le pune in practica? Dupa ce voi studia, cu atentie despre iluziile progresului, revin cu feed-back! Exista interes sa se evalueze modelele societale care au dus la regres?! Daca da, cine ar putea acirda gonduri pentru o astfel de cercetare? Care ar fi resursele umane interesate de tema? Echipa multinationala si multidisciplinara unde ar lucra? Cine ar coordona? Speranta moare ultima!!!Toate ideologiile concurente, religiile si...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2018, 17:31)
Acesta estesi scopul sa te pierzi in lastarisul ideologiilor si credintelor! Divide et importa! Mai multa divizare, mai milta bunastare si progres doar pentru unii!Oare o noua ideologie va aduce progres pentru toata lumea sau pentru unii mai mult, pentru altii enorm iar pentru altii nici macar o picatura? Iluzia libertatii, iluzia egalitatii, iluzia solidaritatii duce la iluzia progresului! Iluzia iluminarii, iluzia iubirii, iluzia fericirii duce la iluzia vietii!
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 20.12.2018, 21:36)
divide et impera
5.2. Reflections on Violence, Sorel (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.12.2018, 01:40)
He says that parliamentary socialism, and its middle-class of bureaucrats and newspaper-intellectuals does not understand social science, economics, or any other matter important for good rule as well as the traditional liberal and capitalist elite that ruled before the mediocre middle-class became a powerful force in parliament. "How did these mediocre and silly people become so powerful?" Sorel asks.His theory on this is that the mediocre middle-class became powerful when the...
6. evolutie in spirala =progres
(mesaj trimis de Protopopescu în data de 23.12.2018, 00:52)
Una dintre cele două forme ale procesului dialectic al mișcării în natură și în societate, constînd din
In Dex am gasit sinonimul evolutie = schimbări cantitative neînsemnate, imperceptibile, necontenite, care pregătesc schimbările radicale, calitative. Din punctul de vedere al metodei dialectice, evoluția și revoluția, schimbările cantitative și cele calitative sînt două forme...
6.1. "energizing myth"of the general strike = soli (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.12.2018, 01:33)
Sorel saw pessimism and irrationalism at the core of Marxism and rejected Karl Marx's own rationalism and "utopian" tendency. Sorel also saw Marxism as closer in spirit to early Christianity than to the French Revolution. He did not view Marxism as "true" in a scientific sense, as orthodox Marxists did, but believed Marxism's "truth" lay in its promise of a morally redemptive role for the proletariat, within a terminally decadent society.
Sorel's was a voluntarist Marxism: he...
6.2. Le progrès pour Sorel (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.12.2018, 01:52)
Le progrès n’apparaît pas « comme l’accumulation de savoirs mais dans l’ornement de l’Esprit qui, débarrassé des préjugés, sûr de lui même et confiant dans l’avenir, s’est fait une philosophie assurant le bonheur à tous les gens qui possèdent les moyens de vivre largement ». Et, doit-on ajouter, de tous les autres qui se laissent abuser. C’est cette philosophie illusoire du progrès que Sorel se propose de dévoiler pour mieux la combattre.