În contextul recentelor schimbări legislative, Parlamentul României a aprobat, în ciuda unor proteste din partea sectorului logistic, un nou sistem de taxare rutieră denumit TollRO. Acest sistem este conceput pentru a facilita integrarea României în Serviciul European de Taxare Electronică (EETS) şi va fi aplicat vehiculelor cu o masă totală de peste 3,5 tone, începând cu 1 ianuarie 2026, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Victor Ion, Country Manager Eurowag România şi Moldova, subliniază că noul sistem, la fel ca alte implementări similare în Europa, va implica un grad ridicat de complexitate, consumând resursele de timp şi bani ale companiilor de logistică. Eurowag lucrează intens pentru a asigura o integrare ireproşabilă, oferindu-le clienţilor săi un mediu fiscal optimizat prin intermediul unităţii de bord (OBU) Eurowag, potrivit comunicatului.
Estimările Financiare
Ministerul Transporturilor a prezentat estimări pentru costurile aplicabile în 2026, comparativ cu cele din 2023:
- LGV - Euro VI: de la 96 euro în 2023 la 13.364 euro în 2026.
- HGV - Clasa C Euro VI: de la 320 euro în 2023 la 1.815 euro în 2026.
- HGV - Clasa F Euro VI: de la 1.210 euro în 2023 la 7.050 euro în 2026.
Aceste creşteri indică faptul că vigneta pentru camioanele care parcurg 100.000 km/an pe autostradă ar putea deveni de şase ori mai scumpă. Taxele vor fi calculate în funcţie de distanţa parcursă, timpul de staţionare şi clasa de emisii poluante, eliminându-se sistemul de taxare pe perioadă.
Companiile de transport percep acest nou sistem ca pe o povară suplimentară într-un context economic deja dificil, marcat de crize paneuropene precum pandemia şi criza energetică. În acest sens, Eurowag continuă să dezvolte produse şi servicii inovatoare pentru a sprijini companiile de logistică să navigheze prin complexitatea fiscală actuală în Europa, inclusiv în România, se menţionează în comunicat.
La Eurowag, se manifestă o preocupare constantă pentru sprijinirea companiilor de transport în accesarea şi adaptarea la noul sistem TollRO. Victor Ion, Country Manager Eurowag România şi Moldova, subliniază că acest sprijin nu se limitează doar la integrarea tehnologică a sistemului de taxare, ci se extinde şi la furnizarea de consultanţă şi asistenţă în gestionarea costurilor operaţionale şi îmbunătăţirea eficienţei logistice. Prin oferirea unui pachet consolidat de servicii personalizate şi soluţii financiare de top, Eurowag îşi propune să ajute companiile să facă faţă provocărilor fiscale şi să devină mai competitive pe piaţă.
Comparativ cu Alte Ţări Europene
România va menţine, chiar şi cu aceste creşteri, una dintre cele mai reduse taxe de drum din Europa. Conform datelor Uniunii Europene, Polonia şi Marea Britanie au cele mai mici taxe rutiere, în timp ce Luxemburg şi Danemarca impun cele mai mari taxe pentru vehiculele de mare greutate.
Având în vedere aceste schimbări, gestionarea costurilor operaţionale devine esenţială pentru companiile de logistică, indiferent de dimensiunea flotei sau de destinaţiile obişnuite. Parteneriatele de încredere şi pe termen lung, precum cele oferite de Eurowag, sunt cruciale pentru succesul în această industrie. Eurowag se angajează să furnizeze soluţii personalizate şi servicii financiare de top, ajutând astfel companiile să facă faţă noilor provocări şi să devină mai competitive. Pe lângă integrarea sistemului TollRO, Eurowag se angajează să sprijine companiile de transport în toate aspectele gestionării eficiente a costurilor şi operaţiunilor logistice, se precizează în comunicat.