Interzicerea importurilor de produse siderurgice originare din Rusia şi Belarus este una dintre măsurile luate de Uniunea Europeană drept răspuns la criza din Ucraina. O perioadă de tranziţie de trei luni este prevăzută, însă, pentru importurile de oţel tranzacţionat, în baza unor contracte stabilite înainte de 2 martie 2022, pentru Belarus şi 16 martie, pentru Rusia. Oţelul va putea fi importat în continuare în UE doar în acest interval de timp. Ce înseamnă interdicţia pentru importatori? Vor aduce restricţiile un deficit de oţel pe piaţa europeană?
Încă din 2018, importurile de produse siderurgice provenind din anumite ţări (printre care şi Rusia sau Belarus) sunt supuse în Uniunea Europeană unor măsuri de salvgardare specifice. Mai precis, până recent, produsele din oţel provenite din Rusia sau Belarus puteau fi importate în UE fără plata unei aşa-numite "taxe de salvgardare", stabilită la 25%, prin accesarea de către importatori a unor cote tarifare specifice. În condiţiile în care, prin "cotă tarifară" se înţelege un volum de mărfuri, ce poate fi exprimat cantitativ sau valoric, importat în Uniunea Europeană din ţări terţe, pentru care nu sunt impuse taxe adiţionale.
Întrucât nu va mai exista o cotă de import atribuită în mod specific Rusiei şi Belarusului, produsele siderurgice tranzacţionate în perioada tranzitorie menţionată - 2 martie 2022, pentru Belarus şi 16 martie 2022, pentru Rusia, vor putea fi importate accesând doar cotele reziduale (foarte limitate) pentru categoriile de produse respective (i.e. ce rămâne neconsumat în alte ţări se transferă în trimestrul următor şi de obicei aceste cote sunt foarte rapid epuizate). Drept urmare, în lipsa cotelor reziduale, importurile de oţel din Rusia sau Belarus vor mai putea fi efectuate doar limitat şi doar cu achitarea taxei de salvgardare adiţionale de 25 %. Ceea ce ar putea genera un deficit de astfel de produse pe piaţa europeană.
Prin urmare, pentru a limita apariţia unui deficit şi a se asigura că utilizatorii produselor siderurgice din Uniunea Europeană pot continua să se aprovizioneze cu aceste volume din alte surse, Comisia a decis să ajusteze funcţionarea măsurii de salvgardare. Astfel, Uniunea Europeană a redistribuit proporţional acele volume specifice cotelor tarifare alocate Rusiei şi Belarusului către alte ţări exportatoare (de ex. Turcia sau India).
Bunăoară, pentru importurile de foi şi benzi laminate la cald, cota tarifară totală specifică alocată iniţial importurilor din Federaţia Rusă pentru perioada aprilie 2022 - iunie 2024 era de 3,4 milioane de tone (produsul putea fi importat fără taxa de 25%, după principiul "primul venit primul servit"). În schimb, această cantitate a fost realocată proporţional către cotele tarifare specifice aferente importurilor din Turcia, India, Republica Coreea, Marea Britanie, Serbia precum şi pe cota generală "Alte ţări".
În concluzie, în perioada următoare importurile în UE de produse siderurgice din Rusia şi Belarus vor scădea semnificativ şi se vor scumpi. Importatorii europeni ce au contracte în derulare cu furnizori din Rusia sau Belarus mai pot importa astfel de produse în UE doar pe durata tranzitorie de 3 luni (până la data de 17 iunie 2022) şi în limita cantităţilor cotei reziduale generale. Mai mult, chiar şi în această perioadă tranzitorie ne aşteptăm ca importurile de produse siderurgice ce provin din aceste ţări să atragă 25% taxe de import.
Articol semnat de Cosmin Dincă, Manager, Vamă şi Comerţ Internaţional, EY România