Împrumuturile locale nu vor mai fi reflectate în datoria publică guvernamentală

C.P.
Ziarul BURSA #Politică / 28 iunie 2007

Administrarea datoriei publice locale va trece de la Ministerul Finanţelor la autorităţile locale, ceea ce înseamnă că datoria publică guvernamentală nu va mai include împrumuturile locale, în condiţiile în care acestea sunt estimate la 675 milioane euro la nivelul anului 2007.

Guvernul a aprobat, ieri, o ordonanţă de urgenţă privind datoria publică, prin care se stabileşte cadrul general şi principiile administrării datoriei publice.

Principalele elemente de noutate sunt:

- eliminarea criteriului de rezidenţă la momentul contractării datoriei publice, având în vedere că o dată cu liberalizarea contului de capital atât nerezidenţii cât şi rezidenţii au acces la toata gama de instrumente emise de stat atât pe piaţa financiară internă cât şi pe pieţele financiare externe;

- obligativitatea Ministerului Economiei şi Finanţelor de a elabora Strategia pe termen mediu în acest domeniu, revizuibilă anual, în baza unei consultări cu Banca Naţională a României;

- eliminarea subîmprumuturilor către autorităţile administraţiei publice centrale, cheltuielile anuale aferente proiectelor propuse de autorităţile administraţiei publice centrale urmând a fi incluse în bugetele anuale ale acestora;

- definirea scopurilor contractării de datorie publică guvernamentală, eliminându-se posibilitatea contractării de datorie publică guvernamentală în vederea sprijinirii balanţei de plăţi şi rezervelor monetare ale statului, în concordanţă cu recomandările europene;

- prevede aprobarea prin lege a beneficiarilor garanţiilor de stat precum şi a beneficiarilor acordurilor de împrumut subsidiar, numai după obţinerea avizului Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări;

- eliminarea obligativităţii aprobării prin lege a plafonului de îndatorare publică, volumul maxim al împrumuturilor care pot fi contractate în cursul unui an urmând a fi aprobat fie prin legea anuală a bugetului de stat fie prin legile de aprobare a acordării de garanţii sau subîmprumuturi;

Începând cu anul 2008, nu se mai includ în bugetele ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetul asigurărilor pentru şomaj, credite bugetare destinate rambursării ratelor de capital şi plăţilor de dobânzi, comisioane şi alte costuri aferente împrumuturilor interne şi externe contractate de către ordonatorii de credite cu sau fără garanţia statului sau contractate de către Ministerul Economiei şi Finanţelor şi subîmprumutate acestora.

Fondurile necesare asigurării serviciului aferent împrumuturilor interne şi externe vor fi incluse în bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor - Acţiuni Generale.

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă, Guvernul este autorizat să angajeze în numele şi contul statului obligaţii de natura datoriei publice guvernamentale numai prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, în următoarele scopuri:

- finanţarea deficitului bugetului de stat, finanţarea temporară a deficitelor din anii precedenţi ale bugetului asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume cu această destinaţie, finanţarea deficitelor temporare ale bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale de stat din exerciţiul curent;

- refinanţarea şi rambursarea anticipată a datoriei publice guvernamentale;

- menţinerea în permanenţă a unui sold corespunzător în contul curent general al Trezoreriei Statului, stabilit de MEF;

- finanţarea pe bază de lege, a unor programe/proiecte sau a altor necesităţi prioritare pentru economia românească.

Finanţările rambursabile contractate de la organismele financiare internaţionale destinate finanţării deficitului bugetului de stat se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

Rambursarea datoriei publice guvernamentale reprezintă o obligaţie a statului necondiţionată şi irevocabilă de plată a capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente finanţărilor rambursabile angajate sau garantate. Cheltuielile privind serviciile prestate de agenţiile de rating pentru evaluarea riscului de ţară, comisioanele, dobânzile, valoarea discontului şi alte cheltuieli legate de angajarea finanţărilor rambursabile în numele şi contul statului vor fi plătite din bugetul de stat.

Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garanţiile de stat precum şi din subîmprumuturi se constituie fondul de risc. Sursele fondului de risc sunt: sumele încasate de la subîmprumutaţi/garantaţi de stat, dobânzile la disponibilităţile aflate în contul fondului de risc, majorările de întârziere, sume recuperate conform legii, fonduri alocate de la bugetul de stat în acest scop. Fondul de risc se gestionează de către MEF prin contul curent general al Trezoreriei Statului.

Ministerul Economiei şi Finanţelor elaborează anual raportul privind datoria publică guvernamentală şi îl transmite Guvernului spre aprobare. Forma aprobată a raportului este transmisă spre informare Parlamentului, dar nu mai târziu de data de 30 iulie a anului următor celui de raportare.

Folosirea ori prezentarea de documente sau date false, inexacte ori incomplete, pentru primirea aprobărilor sau garanţiilor necesare acordării finanţărilor rambursabile prevăzute de prezenta OUG, care are ca rezultat obţinerea pe nedrept a acestor fonduri constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani; pedeapsa poate fi extinsă până la 15 ani de închisoare şi interzicerea unor drepturi în cazul în care se produc consecinţe deosebit de grave.

Schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor provenite din finanţările rambursabile contractate direct sau garantate de stat ori de unităţile administrativ-teritoriale constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la şase luni la cinci ani; pedeapsa poate fi extinsă până la 15 ani de închisoare şi interzicerea unor drepturi în cazul în care se produc consecinţe deosebit de grave.

Nerespectarea obligaţiilor de raportare de către beneficiarii de împrumuturi care constituie datorie publică, conform normelor emise în acest scop în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 15.000 lei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb