Cu ocazia celei de-a 9-a ediţii a Summitului Romanian Business Leaders, care marchează totodată 10 ani de la înfiinţare, Fundaţia a lansat un nou proiect - Barometrul RBL, care arată, între altele, că încrederea românilor în antreprenori a crescut cu 50% în 10 ani, conform unui comunicat remis redacţiei.
Raportul face o trecere în revistă a evoluţiilor din 14 domenii de activitate, pe care antreprenorii îşi propun să le urmărească anual, cu extinderea graduală a indicatorilor monitorizaţi. Selecţia actuală a indicatorilor s-a efectuat în baza importanţei acestora pentru sănătatea şi performanţa economică a României.
Barometrul RBL evidenţiază atât domeniile în care s-au înregistrat progrese, cât şi cele în care există în continuare decalaje considerabile faţă de Uniunea Europeană şi care necesită intervenţii ferme.
Printre domeniile în care s-au înregistrat progrese se numără:
sectorul energetic- România se află pe locul 7 în Uniunea Europeană la ponderea energiei electrice obţinute din surse regenerabile, depăşind cu 9% media UE;
mediul antreprenorial- în primul semestru al anului 2021 s-au înregistrat cu 50% mai multe înmatriculări de persoane fizice autorizate şi juridice, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut;
absorbţia fondurilor europene a înregistrat o creştere de 10 procente comparativ cu 31 iulie 2020.
Între cele cu trend descendent se regăsesc:
sistemul de sănătate, în care cheltuielile pe cap de locuitor sunt la 50% din media Uniunii Europene;
economia nefiscalizată, reflectată de un decalaj de TVA cu 25% mai mare decât media UE;
rată de reciclare a deşeurilor municipale aflată în stagnare încă din 2013 la 14%, cu 33% mai puţin decât media europeană.
Având în vedere ocazia aniversară, Barometrul RBL conţine şi un studiu cantitativ în care au fost adresate, din nou, o serie de întrebări lansate şi acum 10 ani. Una dintre cele mai importante concluzii este aceea că opinia românilor faţă de antreprenoriat s-a schimbat semnificativ în bine în acest interval. Totodată, viziunea respondenţilor asupra încrederii în forţele proprii pentru a schimba ceva în România a crescut de la 1 din 7 români la 1 din 3. În sfera profesională, românii acordă cea mai mare încredere micilor întreprinzători din oraşele de apartenenţă.