IVECO România, pionier şi lider al industriei automotive în domeniul mobilităţii alimentate cu combustibili alternativi, raportează o creştere de 33% a cifrei de afaceri pentru 2021 şi 90% cotă de piaţă în domeniul vehiculelor comerciale sustenabile din categoriile medie şi grea, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, anul trecut au fost înmatriculate pe piaţa din ţara noastră 14.796 de vehicule, în creştere cu 24% comparativ cu anul anterior, dintre care 8.316 vehicule uşoare (+17%) şi 6.480 vehicule de categorie medie şi grea (+35%). Cele mai multe înmatriculări de vehicule au avut loc în judeţele Timiş (876), Cluj (836), Argeş (794), Bucureşti şi Ilfov (754), iar judeţele cu cele mai mari creşteri ale numărului de înmatriculări la nivel naţional sunt Arad (+105%), Caraş-Severin (+88%) şi Dolj (+84%).
"În ciuda crizei semiconductorilor şi a blocajelor din sectorul logistic, generate de pandemie, anul trecut ne-a arătat că piaţa automobilă este una puternică şi rezilientă, iar transporturile terestre rămân în topul preferinţelor operatorilor români din lanţul logistic. Numărul în creştere al înmatriculărilor înseamnă că ne îndreptăm tot mai mult spre achiziţia de vehicule noi, mai puţin poluante, însă nu într-un ritm suficient de rapid şi, mai ales, orientat spre sustenabilitate. Procentul vehiculelor sustenabile din piaţă rămâne încă foarte mic, însă sperăm ca pe viitor, prin PNRR şi prin iniţiativele generate de mediul privat să încurajăm tot mai mult achiziţia de vehicule nepoluante, alimentate cu CNG şi LNG, în transportul comercial din ţara noastră", susţine Andrei Gagea, Director General IVECO România.
Cu o cotă de piaţă de 25.6% şi înmatricularea a 2.607 vehicule de categorie uşoară (3,5-7,49 t), IVECO îşi confirmă poziţia de lider în această categorie pe anul 2021. În ceea ce priveşte preferinţele clienţilor, cele mai căutate vehicule uşoare au fost cele cu şasiu şi prelată (32,6%), cele cu şasiu şi obloane rabatabile (14,7%), utilizate mai ales pentru transportul de mărfuri în general şi în sectorul construcţiilor, şi vehiculele cu şasiu cu temperatură controlată (14,6%), utilizate în distribuţia de alimente sau medicamente.
În topul vehiculelor de categorie grea selectate de clienţi, 61% dintre vânzări au fost reprezentate de autotractoare, folosite pentru transportul general de mărfuri, basculantele, folosite în construcţii (13,5%), iar 6,6% au reprezentat vehiculele speciale şi maşinile destinate activităţilor de salubrizare, subliniază sursa citată.
Pentru primul trimestru al anului 2022, IVECO are o cotă de 26,3%, o creştere de 0.9% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, deşi piaţa a resimţit o uşoară contractare (de aproximativ 11%). În ceea ce priveşte gama de vehicule grele, piaţa a resimţit o creştere cu aproximativ 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, iar IVECO a câştigat în plus 0,4% cotă de piaţă.
Sustenabilitatea a devenit politica principală asumată atât de companii, cât şi de statele membre ale Uniunii Europene, în contextul Green Deal. Conform datelor transmise de Comisie, 25% din emisiile de carbon la nivel european sunt produse de sectorul transporturilor. Statele membre şi-au propus ca până în 2050 să elimine 90% din emisii.
În ceea ce priveşte vehiculele care au nevoie de combustibili alternativi, acestea necesită staţii speciale de încărcare cu Gaz Natural Comprimat (CNG) şi Gaz Natural Lichefiat (LNG), pentru a face acest obiectiv realizabil. La sfârşitul anului 2020 existau peste 4.000 de staţii CNG şi 400 de staţii LNG în Europa, iar în ţara noastră există numai 3 staţii CNG şi nicio staţie LNG.
Piaţa românească de vehicule alimentate cu combustibili alternativi, precum CNG şi LNG a reprezentat în 2021 numai 2,6% din totalul pieţei de vânzări vehicule de categorie medie şi grea (192), iar procentul vehiculelor uşoare comercializate nu atinge nici măcar 1%.
În prezent, IVECO România beneficiază de o reţea de 21 de puncte de vânzare şi 24 de ateliere, în 22 de oraşe din ţară, iar în 2022 vizează extinderea în noi locaţii prin parteneriatele cu dealerii. Totodată, compania intenţionează să continue creşterea din anii precedenţi şi să-şi extindă activităţile de post-vânzare, vizând creşterea cotei de piaţă. Câteva dintre avantajele pe care IVECO îşi propune să le ofere şi anul acesta clienţilor săi sunt intervenţiile rapide de service, oferite prin asigurarea de stocuri mari de piese de schimb, dar şi contracte avantajoase de întreţinere şi reparaţii, la preţuri avantajoase, care încep de la 3 euro/lună.
În plus, compania are în plan realizarea unei campanii interne de training a angajaţilor, pentru extinderea competenţelor atât în ceea ce priveşte vehiculele convenţionale, cât şi pentru vehiculele alimentate cu combustibili alternativi, iar în pasul următor pentru cele electrice, într-o strategie integrată de creştere a competenţelor tehnice ale întregului personal.
În 2021, activităţile post-vânzare au crescut pentru IVECO cu 20% faţă de anul precedent, clienţii orientându-se mai mult către reţeaua autorizată, datorită promptitudinii şi calităţii asigurate, se arată în comunicat.