Reporter: Care sunt domeniile în care angajaţii s-au întors în majoritatea lor la birou şi în ce domenii se lucrează în continuare mai mult de acasă?
Tamara Guleryuz: În ceea ce priveşte Equilibrium 1, parte din complexul Equilibrium din zona de Nord a Capitalei, rata medie de prezenţă la birou este de aproximativ 90%. Proiectul Equilibrium fiind construit în jurul ideii de comunitate şi îmbinând atât de armonios facilităţile necesare unei vieţi profesionale dinamice cu cele ale vieţii personale, atrage la birou în fiecare zi aproape toţi angajaţii, iar acest lucru reprezintă pentru noi o mare satisfacţie.
Angajaţii companiilor rezidente, care activează în domenii precum consultanţă, turism, industria farmaceutică & medicală, construcţii, publicitate sau asigurări se pot bucura zi de zi de 3.500 mp de spaţii verzi pentru relaxare, cu mobilier urban dotat cu prize electrice şi acoperire wireless, dar şi de numeroasele facilităţi care încurajează mobilitatea sustenabilă şi un stil de viaţă activ.
În plus, cu o frecvenţă regulată, sărbătorim alături de angajaţii care vin la birou momentele speciale din an. Sunt ocazii pentru care pregătim activări speciale şi zone tematice pentru a crea o conexiune mai profundă cu momentele respective, dar şi pentru a înfrumuseţa zonele comune din clădire.
Reporter: Ce solicitări au angajaţii de la angajatori, referitoare la spatiile de birouri, după pandemie?
Tamara Guleryuz: Chiar şi după pandemie, spaţiul de birou a rămas un element important în viaţa profesională. Angajaţii nu au renunţat la munca de la birou, dar este evident că îşi doresc flexibilitatea de a lucra atât de la birou, cât şi de acasă ori din diferite locaţii. Conform discuţiilor cu partenerii noştri, majoritatea angajaţilor consideră modelul hibrid de lucru ca fiind ideal. Rezultatele pe care le-am obţinut în studiul de anul trecut arată că, pentru 51% dintre angajaţii chestionaţi, varianta ideală de muncă presupune cel puţin 3-4 zile pe săptămână lucrate de la birou. Această tendinţă este vizibilă în toate ţările din CEE.
Noile spaţii de birouri, precum cele create de Skanska, se aliniază nevoilor fundamentale din viaţa de zi cu zi a angajaţilor şi sunt pregătite să acopere cât mai multe dintre ele. Indiferent de domeniul de activitate al oricărei companii, un spaţiu de lucru configurat şi echipat în mod corespunzător este esenţial în crearea culturii organizaţionale şi menţinerea ei, păstrând angajaţii conectaţi atât unul cu celălalt, cât şi cu activitatea companiei. Birourile de astăzi promovează şi integrează în designul lor conceptul de well-being, atât din perspectivă fizică, cât şi psihică. Spaţiile de relaxare, spaţiile verzi pentru muncă şi socializare, precum şi spaţiile care oferă posibilitatea de a face mişcare fizică reprezintă un aspect important pentru angajaţi.
Pe baza experienţelor noastre de până acum, atât angajatorii, cât şi angajaţii sunt din ce în ce mai conştienţi de importanţa unor medii de lucru care să ofere experienţe cât mai complete şi la standarde înalte, care să promoveze inovaţia şi care să fie mereu pregătite să facă faţă schimbării şi provocărilor. Aşadar, calitatea spaţiilor reprezintă un aspect important atât pentru angajaţii care doresc să se reîntoarcă la birou, cât şi pentru angajatori, care trebuie să ofere acum mai mult decât o făceau înainte.
Reporter: Au fost făcute relocari ale spaţiilor de birouri după criza sanitară şi în ce zone?
Tamara Guleryuz: Activitatea de leasing este extrem de dinamică şi observăm că nevoile actuale pentru spaţiile de birouri vin mai degrabă ca urmare a diverselor stadii de dezvoltare în care se află companiile şi mai puţin ca urmare a crizei sanitare.
Reporter: Ce tendinţe sunt în acest an în domeniul designului de birou?
Tamara Guleryuz: În complexul Equilibrium aplicăm o serie de principii de design interior care armonizează estetica cu funcţionalitatea şi sustenabilitatea şi ne bucurăm că avem clienţi deschişi, unii dintre ei extrem de interesaţi chiar să aplice principiile economiei circulare în ceea ce priveşte spaţiul pe care îl amenajăm pentru ei.
Vă putem da ca exemplu cazul biroului Skanska, unde aproximativ 80% din mobilier a fost reutilizat din birourile în care echipa Skanska s-a mutat de-a lungul timpului, evitând astfel achiziţia care nu era neapărat necesară de noi corpuri de mobilier. Spaţiul de lucru a fost dotat cu mochetă carbon neutral, Skanska fiind prima companie din România care a montat o astfel de mochetă într-un spaţiu de birouri, iar pentru decorarea pereţilor din sălile de întâlniri am ales să nu utilizăm branding printat classic, ci să lucrăm cu Andreea Toma, artist vizual, cunoscută pentru lucrările sale manifest vizibile în multe oraşe ale României. Andreea Toma a pictat parte din pereţii biroului echipei Skanska, dar şi parte din zona de recepţie a proiectului Campus 6.3. Tot în spaţiul nostru de birouri au fost create zone verzi cu plante de interior care au atât funcţie estetică, cât şi de well-being. Şi, în final, am utillizat la maximum spaţiile vitrate, amplasând zone de lucru acolo unde lumina naturală este prezentă şi puternică.
Reporter: Cum au fost reamenajate spatiile de birouri dupa pandemie?
Tamara Guleryuz: Chiar la începutul pandemiei a fost creat Care for Life Office Concept, un concept dezvoltat de Skanska, orientat spre siguranţa angajaţilor odată cu reîntoarcerea acestora la birouri. Conceptul include consultanţă pentru chiriaşi şi implementarea protocoalelor şi a soluţiilor de siguranţă menite să prevină transmiterea oricăror boli potenţial infecţioase în viitor. Conceptul are în vedere patru aspecte principale: calitatea aerului, implementarea soluţiilor de tip touch-free, măsurile de distanţare socială şi managementul clădirilor din punct de vedere al siguranţei, pentru ca angajaţii din clădiri să îşi poată desfăşura activitatea la birou în cele mai bune condiţii.
În ceea e priveşte spaţiile de birouri, ele sunt reamenajate acolo unde angajatorii consideră necesar, luând în calcul nevoile angajaţilor - spaţii de lucru individuale, dar şi spaţii de colaborare, zone de interacţiune şi relaxare, acestea fiind soluţii care ajută angajaţii ce se întorc la birou să se simtă în siguranţă, dar în acelaşi timp conectaţi la colegii lor şi la cultura companiei din care fac parte.
Reporter: Ce proiecte de tip smart îmbrăţişează dezvoltatorii de birouri?
Tamara Guleryuz: La Skanska deja folosim în cadrul proiectelor noastre un model energetic circular iar pentru Equilibrium 1 am contractat energie provenită 100% din surse regenerabile. Toate soluţiile de reducere a consumului energetic implementate de noi sunt gândite în jurul nevoilor, confortului sporit şi stării de bine a rezidenţilor şi utilizatorilor clădirii.
Pentru Equilibrium 1, faptul că folosim energie provenită 100% din surse regenerabile şi, adiţional, am integrat soluţii de optimizare a consumului de energie, a dus la o diminuare a consumului de energie cu 38%.
Printre principalele soluţii pentru reducerea şi eficientizarea consumului de energie, se numără:
-Optimizarea temperaturii ambientale prin BMS (Building Management System) - Sistemul oferă acces în timp real la toate echipamentele, măsurând eficienţa energetică. În Equilibrium, temperatura interioară poate fi optimizată în raport cu cea exterioară prin setarea parametrilor de confort optimi atât din punct de vedere al confortului termic, cât şi al consumului de energie. O măsură recomandată de noi este încălzirea sau răcirea diferenţiată, în funcţie de gradul de ocupare sau de ficărui spaţiu ori chiriaş. De asemenea, reducerea temperaturii ambientale cu până la 2-4 grade poate reduce consumul energetic cu până la 15%;
-Monitorizarea în timp real a consumului de energie şi apă potabilă - Sistemul implementat în Equilibrium monitorizează în timp real consumul din fiecare zonă a clădirii, pe un dashboard dedicat, situat în recepţia clădirii;
-Iluminarea spaţiilor de birouri folosind lumina naturală - spaţiile de birouri din Equilibrium sunt concepute în aşa fel încât să beneficieze de cât mai multă lumină naturală. Astfel, consumul energetic asociat cu iluminatul artificial este redus, iar angajaţii beneficiază, în acelaşi timp, de un grad optim de lumină natural;
-Iluminarea exclusiv cu corpuri de iluminat LED şi cu senzori de mişcare pe toate spaţiile comune - împreună cu maximizarea utilizării luminii naturale, contribuie la reducerea consumului de energie;
-Recircularea apei utilizate - Apa utilizată de la robinet este refolosită în alimentarea toaletelor. De asemenea, apa de ploaie este şi ea colectată şi reciclată, deservind sistemul exterior de irigaţii pentru spaţiile verzi, cum ar fi grădina de 3.500 mp din faţa complexului.
Soluţiile implementate în Equilibrium reprezintă un pas pe care l-am făcut către îndeplinirea obiectivului asumat de grupul Skanska de a atinge neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon în cadrul propriilor sale operaţiuni până în 2045. În prezent, la nivel de grup, compania a reuşit să-şi reducă emisiile de CO2 cu peste 46%.
Dacă însă, ne-am referi strict la proiecte menite să îmbunătăţească experienţa în spatiile de birouri, putem spune că, aşa cum arată şi studiile noastre de anul trecut, noile birouri nu mai sunt doar un loc în care angajaţii trebuie să meargă în fiecare zi. Acestea trebuie să faciliteze socializarea, împărtăşirea de experienţe şi găsirea echilibrului între viaţa profesională şi cea personală.
În clădirea Equilibrium 1 angajaţii şi-au reluat tot mai mult activitatea de la birou, tocmai din nevoia de a restabili echilibrul între viaţa de birou şi viaţa de acasă. Spaţiile de birouri pe care noi le punem la dispoziţie angajatorilor le permit să-şi adapteze modelul de lucru la dorinţele echipelor. Însă, indiferent de formula aleasă, flexibilitatea rămâne cuvântul cheie fie că vorbim despre modelul sau programul de muncă, ori despre facilităţile puse la dispoziţie sau noile spaţii de birouri.
Reporter: Mulţumesc!
• Studiu: Birourile Viitorului
Pandemia COVID-19 a schimbat multe industrii, iar modul în care oamenii folosesc birourile si aşteptările lor faţă de aceste spaţii raportat la scopul lor fundamental au fost puse sub semnul întrebării şi reevaluate, în ultimii doi ani.
Preocupată de tendinţele, priorităţile şi strategiile viitoare pentru arhitectură şi design interior, PlanRadar a realizat o cercetare aprofundată în 12 ţări pentru a înţelege modul în care specialiştii în domeniu se adaptează la schimbare şi planifică un viitor sustenabil prin intermediul arhitecţilor, dezvoltatorilor imobiliari şi a studiourilor de design interior.
Proiectul de cercetare despre "Birourile Viitorului" include analiza şi concluziile a numeroase studii şi rapoarte oficiale realizate de asociaţii de profil (urbanişti, arhitecţi, ingineri civili), designeri de produs şi amenajări interioare, producători de mobilă, jurnalişti în domeniu, din Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Germania, Austria, Franţa, Spania, Italia, Slovacia, Cehia, Ungaria, Polonia şi Emiratele Arabe Unite.
Studiul oferă o perspectivă interesantă asupra asemănărilor şi discrepanţelor dintre punctele de vedere ale diferitelor ţări cu privire la modul în care se va dezvolta spatiul de birouri în următorii ani si centralizeaza concluziile in cateva teme recurente: Modificări fizice ale biroului, Schimbarea scopului biroului, Schimbări în designul birourilor, Sustenabilitatea.
• 1. Modificări fizice ale biroului
De-a lungul istoriei, amenajarea şi scopul birourilor a evoluat încontinuu, datorită schimbărilor din industria globală, ale ideilor despre management şi ale progreselor tehnologice, cum ar fi apariţia computerului personal. Cercetările sugerează că pandemia de COVID-19 a contribuit, de asemenea, la schimbări semnificative în amenajarea fizică a birourilor (sau, cel puţin, la o accelerare a tendinţelor preexistente).
Poate că cea mai mare schimbare o reprezintă stagnarea dimensiunii birourilor, multe ţări aşteptându-se ca spaţiile de birouri să rămână la dimensiunile de dinaintea pandemiei sau să scadă, dar foarte puţine ţări preconizând o creştere a spaţiilor comerciale de birouri.
Acest lucru ar putea fi explicat prin mai mulţi factori, dar este poate cel mai strâns legat de munca la distanţă. Multe companii descoperă că nu mai au nevoie de atât de mult spaţiu de birouri pentru a-şi desfăşura activitatea. Dacă mai mulţi dintre angajaţi lucrează de la distanţă o parte din timp, din punct de vedere economic este logic acestea să îşi reducă dimensiunile.
Am observat, de asemenea, o creştere a numărului de birouri flexibile - aceasta este în prezent abordarea dominantă a alocării birourilor în întreaga lume. Managerii de birou le cer oamenilor să urmeze modelele de birouri "hot desk", iar personalul nu mai are propriul birou sau cabină dedicată. Încă o dată, acest lucru se explică prin apariţia muncii hibride.
• 2. Scopul biroului
Cercetările citate au arătat că scopul fundamental al biroului pare să treacă printr-o transformare radicală: munca hibridă este acum mult mai frecventă decât înainte - în mai multe ţări, peste o cincime dintre oameni lucrează acum de acasă în cea mai mare parte, sau chiar tot timpul. În mod clar, biroul nu mai este locul în care se desfăşoară toate tipurile de muncă. În schimb, este un loc unde oamenii desfăşoară anumite tipuri de sarcini sau activităţi specifice - unde învaţă cultura companiei, construiesc conexiuni şi participă la sarcini de colaborare care nu pot fi realizate de la distanţă.
Această flexibilitate în ceea ce priveşte scopul birourilor este reflectată în creşterea masivă a spaţiilor de coworking. Deşi coworkingul era deja o tendinţă în creştere înainte de pandemie, cercetarea noastră sugerează că numărul acestor spaţii va continua să crească vertiginos. Marea Britanie şi SUA continuă să fie în frunte în ceea ce priveşte adoptarea spaţiilor de co-working, dar există cu siguranţă interes în mare parte din Europa.
În mod special, cercetarea noastră a arătat o interesantă creştere a acestor spaţii în zonele suburbane şi rurale. Acest lucru este, din nou, cu siguranţă legat de modelele de lucru hibride. Având în vedere că tot mai mulţi angajaţi aleg să nu se deplaseze la sediile din centrul oraşelor, aceştia apelează la spaţiile de co-working locale pentru a beneficia de scaune confortabile şi de conexiuni de internet fiabile, fără a fi nevoiţi să parcurgă kilometri întregi pentru a le accesa.
• 3. Schimbări în designul birourilor
Modul în care sunt amenajate birourile, tipul de echipamente utilizate şi decoratiiile au suferit schimbări semnificative.
În majoritatea ţărilor, există un interes tot mai mare pentru spaţiile flexibile. Acesta se referă la utilizarea de pereţi despărţitori, birouri şi alte echipamente mobile care permit personalului să îşi schimbe rapid aspectul locului de muncă în funcţie de nevoile în schimbare.
O tendinţă similară este apetitul din ce în ce mai mare pentru medii de colaborare la birou. Având în vedere că oamenii se deplasează la locul de muncă pentru a efectua mai multe sarcini de colaborare faţă în faţă, este logic să se rezerve mai mult spaţiu pentru întâlniri sau sesiuni de ideare creativă.
De asemenea, s-a înregistrat o creştere a interesului pentru elementele de design care fac ca spaţiul de birou să fie mai centrat pe om. Experţii în amenajarea birourilor din întreaga lume par să adopte o abordare mai inspirată de natură în ceea ce priveşte amenajarea birourilor, cu interes pentru elemente precum lumina naturală, îmbunătăţirea purităţii apei şi curăţarea aerului. Scopul este de a se asigura că oamenii se simt în siguranţă şi confortabil la locul de muncă.
• 4. Sustenabilitate
Având în vedere că o criză climatică globală devine din ce în ce mai vizibilă, designerii de birouri şi alţi profesionişti acordă din ce în ce mai multă prioritate sustenabilităţii. Conform cercetării, profesioniştii din jumătate dintre ţări caută modalităţi de a face birourile mai ecologice.
În altă ordine de idei, există un interes tot mai mare pentru designul biofilic al birourilor. Multe dintre ţările incluse în cercetarea noastră au raportat o cerere în creştere pentru utilizarea plantelor, a elementelor naturale de apă şi a altor opţiuni de design pentru a face ca interiorul şi exteriorul birourilor să fie mai ecologice.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 12.05.2023, 09:06)
"În ciuda pandemiei, biroul a rămas un element important în viaţa noastră profesională"
dati-mi voie sa ma indoiesc.
eu am acces la niste cifre care reflecta atmosfera si temperatura pe piata real-estate corporate.
astept sa fiu surprins pozitiv de realitate, desigur.
1.1. - (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de 2 big 2 fail în data de 12.05.2023, 18:49)
mai mult ca sigur te referi la USA. ai dreptate cu ideea ta .. la noi insa e probabil un moft ,,sa fii la birou,,