După evoluţia importantă a lunilor anterioare, noiembrie 2022 vine cu o scădere de 2,5% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similara a anului precedent, arată un comunicat de presă al APIA, remis astăzi redacţiei.
Potrivit sursei citate, dacă ne raportăm la anii anteriori, luna noiembrie 2022 este în scădere cu 13,0% faţă de perioada similară din anul 2020 şi cu 12,4% faţă de noiembrie 2019.
După primele 11 luni ale anului 2022, observăm o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+79,1%), Clasa B (-2,9%), Clasa C (+0,5%), Clasa D (+16,1%), Clasa E (-1,0%), Clasa F (+15,9%), SUV (+9,1%), MPV (+17,9%) şi Clasa Sport (+13,1%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,6%, în creştere cu 0,8% faţă de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 1,7% şi Clasa B cu o cotă de 18,6%, în scădere cu 1,9% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 11 luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,5% faţă de primele 11 luni din 2021 şi deţin o cotă de 14,0% din total.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% şi hibride plug in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după 11 luni din 2022, o cotă de piaţă de 20,9%, care depăşeşte cu 6,0% si 7.949 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice deţin o cotă de 8,1% din piaţă în primele 11 luni ale anului 2022 faţă de anul 2021 când reprezentau doar 4,0%.
Ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele "verzi" au performat, în anul 2022, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+57,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+117,8%) şi a celor plug-in hybrid (+38,2%).
Cu atât mai mult, în primele 11 luni din anul 2022, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.026 unităţi, model lansat în 2021, cu o creştere de 227.0% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 699 unităţi, cu o creştere de 477,7% faţă de 2021, Volkswagen e-UP! cu 457 unităţi, în creştere cu 18,1%, Hyundai Kona cu 352 unităţi, în creştere cu 5,4% şi Tesla Model Y cu 238 unităţi, cu o creştere de 119 ori faţă de primele 11 luni ale anului trecut.
In ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 309 unităţi, +40,5%, urmată de Hyundai Tucson cu 249 unităţi, +31,7%, Renault Captur cu 231 unităţi şi o creştere de 0,9%, Mercedes Benz GLE cu 226 unităţi, în creştere cu 34,5% şi Mercedes Benz GLC cu 196 unităţi, în scădere cu 5,8%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.270 unităţi, în creştere cu 12,3% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.864 unităţi şi 0,9% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.573 unităţi, în creştere cu 6,1%.
Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), observăm că, după 11 luni din 2022, acestea deţin o cotă de piaţă de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 24.736 unităţi, în creştere cu 8,6% faţă de anul 2021, când se înregistrau 22.778 unităţi.
In ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna noiembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 58,0% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.
Categoria autovehiculelor uşoare înregistrează, în noiembrie 2022, o scădere de 17,5% faţă de luna noiembrie 2021. Pe ansamblul celor 11 luni din acest an, se remarcă o scădere de 15,6%, care consemnează o evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+7,0%).
În acest context, majoritatea mărcilor şi modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut, se precizează în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.12.2022, 23:22)
La cat sunt de scumpe nu se mai merita cheltuiala pe masini noi care sunt mult mai proaste ca cele de mana a doua......
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.12.2022, 01:21)
Desi scumpe, unii importatori nu au reusit sa livreze nici pe departe vehiculele hibride comandate.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.12.2022, 06:29)
si speranta de viata cu 4%