Valoarea infuziilor de capital primite de companiile de asigurări din România, în perioada ianuarie - septembrie 2016, este de 400 milioane de lei (90 milioane de euro), potrivit unui comunicat transmis, ieri, de Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
"Asigurătorii au primit de două ori mai mulţi bani pentru capital decât băncile în aceeaşi perioadă", conform comunicatului, care precizează că valoarea infuziilor de capital din industria asigurărilor reprezenta, la finalul lunii septembrie 2016, peste 60% din totalul sumelor vărsate la capital de investitorii străini în industria financiară.
UNSAR menţionează că, per total, în ultimii ani, la nivel de piaţă, nu s-a înregistrat profit: "Asta nu înseamnă că anumite companii nu au făcut profit sau că anumite linii de business nu au fost profitabile. În ceea ce priveşte strict segmentul RCA, la nivel de piaţă, în ultimii 10 ani nu s-a înregistrat profit, în primele şase luni ale anului 2016 înregistrându-se cele mai mici pierderi, conform datelor oficiale furnizate de autoritatea de reglementare: 102 lei cheltuiţi pentru fiecare 100 de lei încasaţi. Mai mult, în ciuda percepţiei publice că, după falimentul Astra şi Carpatica, prin preluarea unui număr mare de subscrieri de la cele două companii, asigurătorii rămaşi pe piaţă ar fi trebuit să înregistreze câştiguri substanţiale, realitatea este că asigurătorii au preluat nu numai prime brute subscrise, ci şi riscurile incluse".
UNSAR susţine că este un mit că preţul poliţelor RCA a crescut necontrolat în ultimul an, fără vreo raţiune economică: "Conform ultimelor date ale ASF, daunele şi costurile de operare nu pot fi acoperite de asigurători doar din primele brute încasate. Falimentul Astra din 2015 şi cererea ASF pentru declararea falimentului Carpatica Asig au arătat din nou că practicarea unor preţuri foarte mici este o strategie operaţională greşită pe termen lung. Asta pentru că industria de asigurări operează într-un mod de tip long-tail (coadă lungă): pentru primele subscrise astăzi, poate fi nevoie ca asigurătorul să plătească despăgubiri chiar şi peste zece ani".
În opinia reprezentanţilor UNSAR, plafonarea (n.r. tarifelor RCA) nu numai că nu reglementează piaţa, ci conduce la dezechilibre operaţionale majore: "În primul rând, efectele nu vor putea fi analizate decât după o perioadă lungă, având în vedere specificul acestei afaceri.
Pe de altă parte, nu putem numi stabilă o piaţă în care riscurile mari şi riscurile mici au acelaşi cost. Plafonarea tarifelor pentru poliţele RCA a dus la cazuri în care un şofer cu o conduită rutieră bună să plătească pentru asigurare aproape cât un şofer cu istoric de daune.
Mai mult, intervenţia statului prin plafonarea tarifelor pe o piaţă liberă, concurenţială, cum este cea a asigurărilor, va întârzia maturizarea în mod firesc a acesteia şi aşezarea ei pe baze solide".
Comunicatul asigurătorilor mai arată că este un mit faptul că preţul RCA a dus transportatorii în pragul falimentului: "Transportatorii au cea mai mare frecvenţă a accidentelor. Consecinţa este semnificativă din punct de vedere al costurilor suportate de asigurători. Accidentele grave cu număr mare de victime au efecte greu de cuantificat în bani şi timp. Unul dintre efecte este faptul că, în majoritatea cazurilor, se ajunge la procese pentru daune morale, care durează şi câţiva ani.
În ultimii ani, cheltuielile pentru aceste despăgubiri au crescut într-un ritm alarmant. Dacă ne referim strict la despăgubirile plătite pentru daunele morale ca urmare a vătămărilor corporale, în anul 2015, suma a reprezentat o creştere de aproximativ 2000% faţă de cea plătită în anul 2007.
UNSAR consideră că valoarea poliţei RCA pentru transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, de exemplu, s-ar înjumătăţi numărul de accidente produse de aceştia".
Înfiinţată în 1994, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România reprezintă 21 de companii de profil care deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări.