ÎN PRIMELE TREI LUNI ALE ANULUI, Profitul brut al Antibiotice Iaşi s-a majorat cu 55%

Doru Mocanu (Iaşi)
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 9 aprilie 2009

"Antibiotice" Iaşi a făcut un profit net de 10 milioane de lei, în primul trimestru.

"Antibiotice" Iaşi a făcut un profit net de 10 milioane de lei, în primul trimestru.

Conform raportului remis Bursei de Valori Bucureşti, societatea Antibiotice SA Iaşi (simbol ATB, la categoria I a BVB) a înregistrat la finalul primelor trei luni ale acestui an un profit brut în valoa­re de 13 milioane de lei, în creştere cu 55% comparativ cu perioada similară a anului precedent. De asemenea, profitul net a avut o evoluţie pozitivă în perioada menţionată, atingând valoarea de aproximativ 10 milioane lei, în creştere cu 43% faţă de profitul net înregis­trat la primele trei luni ale anului 2008, de 7 milioane lei. "Această performanţă este, în primul rând, rezultatul implementării din trimes­trul IV 2008 a unui plan riguros de măsuri destinate reducerii costurilor, dar şi, în oarecare măsură, a ajustării pe plus a preţurilor la unele medicamente, începând cu luna februarie, prin prisma cursului valutar", se explică în raportul companiei ieşene.

De asemenea, la finalul lunii martie a.c., cifra de afaceri a Antibiotice SA a înregistrat o creştere de 18,4% faţă de primele trei luni ale anului trecut, atingând nivelul de aproximativ 57,5 milioane lei. Vânzările pe piaţa internă s-au ridicat la 46,4 milioane de lei (cel mai bun rezultat la acest capitol în perioada de referinţă a ultimilor trei ani), înregistrând un plus valoric de 13,4%. Vânzările din farmacii s-au majorat cu peste 26% în trimestrul I 2009 faţă de 2008. Aceste rezultate sunt cu atât mai relevante cu cât în primele trei luni ale anului trecut nivelul acestor vânzări se înscria pe un minus de 10% raportat la 2007. Pe acest segment, faţă de perioada similară a anului 2008, s-a redus durata de stocare a mărfii în piaţă, printr-un management atent al structurii portofoliului de produse atât la intrarea cât şi la ieşirea din farmacie. "Produsele ce definesc afacerea de bază a companiei, ca de exemplu capsulele Ampicilina şi Amoxicilina sau comprimatele - Ciproquin (ciprofloxacin), Ranitidina şi Eritromicina se înscriu pe un trend ascendent al cotei de piaţă, în raport cu principalii competitori şi pe fondul unei pieţe de referinţă în regres", se arată în raportul companiei.

De asemenea, valoarea exportului la nivelul primului trimestru 2009 a înregistrat o creştere valorică de 44%, ridicându-se la 11,07 milioane lei de la un nivel de 7,69 milioane lei în trimestrul I 2008. Ponderea exportului în cifra de afaceri a crescut la 20% în 2009 comparativ cu 12% în 2008 sau 6% în 2007. "Strategia de export pe pieţele externe a vizat consolidarea poziţiei companiei pe produsul tradiţional (Nistatină), dezvoltarea segmentului de produse finite, reducerea expunerii la riscul valutar şi la cel de neîncasare a creanţelor. Referindu-ne strict la produsul Nistatină, acesta a înregistrat o creştere a vânzărilor fizice cu 20% în trimestrul I 2009 comparativ cu perioada similară din 2008", se mai menţionează în raport.

Printre măsurile care au contribuit la atingerea acestor performanţe financiare, conducerea producătorului farmaceutic ieşean aminteşte aplicarea unui plan de reducere a costurilor care a vizat reducerea cheltuielilor materiale de orice natură, fără afectarea normelor de fabricaţie specifice industriei farmaceutice, calitatea produselor sau securitatea salariaţilor. Acest plan a avut ca rezultat reducerea consumului cu utilităţile şi combustibilul (energie electrică -15%, gaz metan -21% şi apă potabilă - 22%, carburant - 23%) în trimestrul I 2009 cu aproximativ 14% faţă de perioada similară a anului 2008, iar costurile cu materiile prime au scăzut cu 20%. De asemenea, cheltuielile salariale s-au redus cu peste 7%, prin ajustarea numărului de personal de la 1624 de angajaţi la sfârşitul trimestrului I 2008 la 1480 la sfârşitul lunii martie 2009 prin stimularea încetării voluntare a contractului colectiv de muncă şi pensionarea la cerere. În acest context, la Antibiotice Iaşi nu s-au mai făcut noi angajări, iar sectoarele deficitare din punct de vedere al forţei de muncă au fost acoperite prin redistribuirea personalului în cadrul companiei, inclusiv prin promovarea pe posturi corespunzătoare a personalului muncitor care a absolvit studii superioare.

Nu în ultimul rând, s-a înregistrat şi o îmbunătăţire a ritmului de încasare din piaţă prin stabilirea de grafice eşalonate de plăţi, acoperirea cu instrumente asiguratorii a creanţelor aferente clienţilor de pe piaţa internă şi extinderea poliţelor de asigurare pentru risc de neplată a clienţilor externi.

În contextul crizei financiare, începând cu luna noiembrie 2008, echipa managerială a adoptat un program riguros de gestionare a cash-ului, de diminuare a stocurilor şi reducerea riscului de expunere a companiei. În condiţiile în care, în prezent, durata medie de încasare a contravalorii mărfii din sistemul sanitar este în jur de 300-330 zile, compania Antibiotice a reuşit printr-o atentă monitorizare a principalilor jucători din piaţă (distribuitori, farmacii, spitale) să reducă acest plafon cu aproximativ 20%, la 270 zile. Astfel, în acest moment Antibiotice are un cash-flow pozitiv de circa 10,4 milioane lei în condiţiile de plată integrală a tuturor obligaţiilor salariale şi bugetare, achitarea în proporţie de 96% a dividendelor aferente exerciţiului financiar 2007 şi prin respectarea graficului de plăţi către furnizorii de utilităţi şi materii prime.

În ce priveşte planurile pentru acest an, conducerea companiei ieşene îşi propune o creştere a cifrei de afaceri cu 10% comparativ cu anul 2008 şi o creştere a profitului net cu 20%. Astfel, pentru acest an se mizează pe o cifră de afaceri de 238,5 milioane lei, din care 203,5 milioane lei din livrările la intern şi 35 milioane lei din relaţiile cu partenerii străini, iar profitul net este estimat să ajungă la 12,7 milioane lei.

Fundamentarea acestor cifre a luat în calcul, pe lângă programul de eficientizare şi reducere a costurilor, atât tendinţa de creştere a pieţei în 2009, cât şi lansarea de produse noi din clasele cardiovascular şi antiinfecţioase de uz sistemic de ultimă generaţie. De asemenea pentru anul 2009, Antibiotice SA Iaşi şi-a propus creşterea ponderii exporturilor în cifra de afaceri, de la 12% cât a fost în 2008, la 15%, pentru a diminua astfel fluctuaţiile de pe pieţele locale. Pentru 2009 este programată şi începerea livrărilor în SUA, unde sunt în curs de înregistrare patru produse, cât şi în Ungaria, unde deja au fost obţinut autorizaţiile pentru vânzarea de medicamente.

La capitolul Investiţii, producătorul farmaceutic ieşean are în derulare două mari proiecte pe termen lung, care se ridică la aproximativ 20 milioane de euro. Primul dintre acestea îl reprezintă o nouă capacitate de fabricaţie pentru cefalosporine injectabile (10 milioane de flacoane/an), unică în România şi în Sud-Estul Europei. Aceasta investiţie va permite companiei valorificarea unei părţi însemnate din producţie la export şi va conferi premise reale pentru reducerea cheltuielilor din sistemul sanitar cu aproximativ 15%, prin abordarea unor scheme de tratament cu cefalosporine, a căror spectru antimicrobian este mai larg decât la penicilinile clasice. În prezent, pentru finanţarea proiectului se are în vedere accesarea de fonduri structurale în valoare de 4,4 milioane euro, punerea în funcţiune a noii capacităţi urmând să aibă loc în 2010.

Al doilea proiect presupune construirea unei noi secţii de fabricaţie a comprimatelor, cu o capacitate mult superioară celei existente (500 milioane unităţi, faţă de 300 milioane unităţi în prezent). Efectele pozitive se vor regăsi în diversificarea portofoliului prin asimilarea de noi produse valoroase terapeutic, care să acopere afecţiuni ale sistemului nervos, cancerul sau diabetul.

Toate eforturile investiţionale din perioada următoare vor fi făcute în domenii în care Antibiotice este recunoscută a avea competenţe atât la nivelul producţiei cât şi la nivelul pieţei. Stadiul acestor două proiecte este destul de avansat, având în vedere că a fost lansată licitaţia pentru achiziţionarea de echipamente şi a fost supus aprobării membrilor Consiliului de Administraţie, proiectul de reinvestire al dividendelor, ca sursă principală de finanţare.

Rezultatele financiare ale companiei ieşene, precum şi proiectele investiţionale aflate în derulare, vin să confirme poziţia strategică a Antibiotice SA Iaşi în sistemul de sănătate din România şi să justifice intenţia Executivului de a forma o viitoare Companie Naţională a Medicamentului, centrul de greutate al acesteia urmând să fie producătorul farmaceutic ieşean. Această structură ar mai putea îngloba Sanevit SA Arad, Unifarm SA şi departamentele de vaccinuri din cadrul Institutului "Cantacuzino" de la Bucureşti şi Iaşi. Motivaţia constituirii unei astfel de companii constă în diminuarea consecinţelor negative ale crizei, prin diminuarea importului de produse farmaceutice. În acest sens, pachetul de acţiuni deţinut de stat la Antibiotice SA, prin intermediul AVAS, va fi transferat în portofoliul Ministerului Sănătăţii, potrivit unor surse Hotărârea de Guvern elaborată în acest sens fiind deja aprobată.

În prezent, prin intermediul AVAS, statul deţine la compania ieşeană un pachet de acţiuni reprezentând 53,0173% din capitalul social, printre alţi acţionari numărându-se SIF Oltenia (10,0954%), diferenţa de 36,8873% din titluri aflându-se în posesia altor acţionari.

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

05 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9750
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5669
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2973
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9304
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.0590

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
ccib.ro
thediplomat.ro
fleetconference.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb