În sezonul estival 2016 litorlalul Mării Negre a înregistrat o creştere a numărului de turişti cu 11% mai mare faţă de vara anului 2015, potrivit Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Potrivit Federaţiei, această creştere a numărului de turişti din acest an se datorează situaţiei internaţionale, problemelor din anumite ţări turistice, care i-a determinat pe unii români să rămână în ţară anul acesta. Astfel, mulţi turişti cu venituri peste medie au preferat litoralul românesc şi au determinat o creştere în perioada iulie-august. În acelaşi timp, au crescut semnificativ vânzările de sejururi, în special cele cu tarife reduse prin programul early booking. Creşterea puternică a cererii a avut ca efect şi mărirea tarifelor în week-end la recepţie şi pe site-urile hotelurilor, dar pentru sejururi preţurile nu s-au majorat semnificativ în acest an. În general, tarifele pe Litoral au fost similare cu cele de anul trecut, chiar dacă cererea a crescut, în special în zona Mamaia şi Eforie Nord şi, în general, pentru toate staţiunile în week-end şi cu ocazia sărbătorilor legale. În lunile iulie şi august o parte dintre marii turoperatori, nu au mai avut disponibile la vânzare spaţii de cazare, în foarte multe structuri de primire turistică.
Cu toate acestea durata medie a şederii turiştilor români a scăzut de la 3 zile, la 2,9 zile.
Conform datelor Federaţiei, scăderea numărului de înnoptări nu a afectat însă veniturile hotelierilor, pentru că a crescut cererea pentru week-enduri, când tarifele au fost mai ridicate faţă de restul săptămânii.
Hotelierii au beneficiat şi de măsurile de relaxare fiscală şi reducerea TVA-ului la alimentaţie, introduse anul trecut, care le-au permis să facă investiţii în redimensionarea conceptului de cazare şi în suplimentarea serviciilor.
În acest an s-a finalizat şi prima etapă a lucrărilor pentru lărgirea plajelor şi creşterea calităţii serviciilor oferite, precum şi personalizarea ofertelor în funcţie de specificul zonei (cluburi, tineret, familişti, zone sălbatice etc.).
Datele Federaţiei arată că buna funcţionalitate a sezonului s-a datorat implicării autorităţilor, colaborării cu Autoritatea Naţională pentru Turism (ANT), dar şi asumării autorităţilor locale, a respectării HG nr. 559/2001 privind unele măsuri de comercializare a produselor alimentare şi nealimentare în staţiunile turistice, solicitând inclusiv avizul ANT.
Potrivit FPTR, rezultatele finale ale sezonului vor fi prezentate cu ocazia întâlnirii de analiză ce va avea loc în data de 13 septembrie 2016, la Neptun.