Cei care "iau la ocazie" autostopişti ar putea fi amendaţi cu până la 5.000 de lei.
Aşa poate fi tradus, pe scurt, proiectul iniţiat de Ministerul Transporturilor şi aprobat, marţi, de Guvern, care prevede că persoanele fizice sau juridice ce transportă persoane cu un autoturism fără să aibă autorizaţie de transport pot fi amendate cu sume între 1.000 şi 5.000 de lei.
Fiind transmisă spre aprobare Parlamentului, iniţiativa se vrea o completare a Legii Taximetriei, fapt care, la prima vedere, ar putea însemna că prevederile legale fac referire doar la piaţa taxiurilor.
Însă expunerea de motive subliniază că, în ultima perioadă de timp, "se constată existenţa unor practici ilicite în activităţile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afectează în mare măsură atât transportul local, cât şi transportul judeţean de persoane".
Aşadar, în timp ce în domenii importante precum turismul, panificaţia, legumele, băuturile, tutunul etc. evaziunea fiscală şi contrabanda ating cote alarmante, uneori de până la peste 80%, Guvernul se limitează să privească la marginea oraşelor, unde, în special la final de săptămână, studenţi, elevi şi oameni cu venituri mici şi medii apelează la "ocazie" în locul microbuzelor şi trenurilor, varianta aleasă fiind mai puţin aglomerată şi mai ieftină sau, de multe ori, chiar gratis, dacă şoferul binevoitor care opreşte îl ia în maşină pe autostopist doar să îl ajute sau să aibă tovarăş de drum.
Întrebarea care se pune este cum vor fi identificaţi cei care primesc bani de la persoanele transportate?
Viorel Radu, preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI), consideră că doar prin flagrant ar putea fi depistaţi şoferii care transportă persoane fără să fie autorizaţi în acest sens, însă acest proces ar fi unul destul de dificil şi fără garantarea unor rezultate concrete.
Şeful ADTI ne-a confirmat că iniţiativa legislativă are ca ţintă "vechii pieţari" şi "maşinile de ocazie": "Este introdus în Legea taximetriei, dar nu are nicio legătură cu noi.
Ţinta este reprezentată de acele persoane de la periferia oraşelor care iau la ocazie - vechii pieţari sau maşinile care opresc ocazional. Este un nonsens, cum pot fi identificaţi aceştia? Doar prin flagrant. Prevederea există încă de acum şase ani, este în Hotărârea Consiliului General 178 din 2008, dar nu a fost niciodată pusă în practică. Dacă până acum nu a fost respectată această lege, de ce s-ar aplica de acum înainte? Proiectul este făcut pe sistemul «să ne facem că muncim»".
Expunerea de motive mai subliniază că practicile ilicite menţionate mai sus determină efecte negative majore asupra activităţii economice a întreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier de persoane neautorizate, precum şi asupra siguranţei circulaţiei rutiere.
În aceste condiţii, potrivit documentului citat, proiectul reprezintă o măsură directă pentru "eliminarea efectelor negative majore asupra activităţii economice a întreprinderilor autorizate; eliminarea efectelor create asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor încasate ca urmare a neplăţii taxelor şi impozitelor aferente activităţilor de transport rutier neautorizate desfăşurate de către persoane fizice sau juridice; eliminarea riscurilor ce privesc siguranţa circulaţiei rutiere ca urmare a efectuării unor activităţi de transport rutier de persoane neautorizate; eliminarea concurenţei neloiale pe piaţa transportului rutier de persoane efectuat prin utilizarea neautorizată a autoturismelor".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 28.08.2014, 02:08)
la o tara de hoti un guvern de hoti.
la o tara de lozeri un guvern de luzeri.
la o tara de iobagi un guvern de grofi.
la o tara de prosti un guvern de prosti.
coooooool
tara poliiiii si a gainarilor
2. hahaha
(mesaj trimis de Obama în data de 28.08.2014, 08:59)
incredibil! afecteaza transportul local! pai daca s-ar lua masuri astfel incat cei care utilizeaza transportul local, sa si plateasca serviciile aferente, in loc sa tot manance banii bugetelor locale, atunci nu cred ca ar fi atat de grav ca unii mai apeleaza la 'ia-ma nene'
3. fără titlu
(mesaj trimis de vio în data de 28.08.2014, 10:11)
Ei ca sa vezi unde era adevarata economie subterana si de ce economia merge prost!!!
4. fără titlu
(mesaj trimis de un Gigel în data de 28.08.2014, 14:19)
O sa am mare grija ca la urmatoarele iesiri in afara bucurestiului sa iau autostopisti in masina.
O lege de (...) facuta de un guvern de (...).