Aquila, cel mai mare jucător de pe piaţa de distribuţie a bunurilor de larg consum cu peste 26 de ani de experienţă, a debutat pe Piaţa Reglementată a Bursei de Valori Bucureşti (BVB) sub simbolul bursier AQ. Listarea are loc după încheierea cu succes a unei Oferte Publice Iniţiale (IPO) în valoare de 367 milioane lei (74 milioane euro), cea mai mare ofertă publică iniţială derulată până în prezent de o companie antreprenorială pe piaţa de capital românească. Aquila este a 20-a companie listată anul acesta la Bursă, respectiv a treia pe Piaţa Reglementată, conform unui comunicat remis redacţiei.
"Trendul listărilor la Bursă înregistrat în acest an continuă, chiar şi la final de an. Astăzi marcăm listarea Aquila, o companie solidă dintr-un domeniu de activitate esenţial pentru fiecare dintre noi. Aquila aduce cu sine la bursă, pe de o parte, opţiunea diversificării portofoliului pentru investitori. Pe de altă parte, marchează cea mai mare Ofertă Publică Iniţială a unei companii private din piaţa de capital românească. Ne bucurăm că fondurile atrase de la investitori în cadrul IPO-ului vor merge spre susţinerea dezvoltării companiei şi ne mândrim că Aquila intră în rândul companiilor de top, listate la Bursa românească", a declarat Adrian Tănase, Directorul General al Bursei de Valori Bucureşti.
"Suntem mândri că ne alăturăm astăzi celor mai importante companii listate la Bursa de Valori Bucureşti. Acest pas important reprezintă următorul capitol al dezvoltării noastre. Din poziţia de lider al pieţei distribuţiei, vrem să fructificăm inteligent oportunităţile oferite de piaţă, de aceea veniturile obţinute în urma ofertei de acţiuni vor fi utilizate pentru creştere, consolidare şi digitalizare. Vom putea astfel să creştem calitatea serviciilor oferite clienţilor, mări volumul şi gama de produse distribuite, aducând astfel valoare acţionarilor noştri. Strategia noastră de dezvoltare încorporează cerinţele şi recomandările din domeniul sustenabilităţii şi ne permite să ne adaptam modelul de business la un mediu în continuă schimbare", a declarat Jean Dumitrescu, Director Relaţii cu Investitorii, Aquila.
Aquila a derulat oferta publică pentru majorarea capitalului social în perioada 8 - 16 noiembrie prin care a vândut 66.666.800 acţiuni noi la un preţ de 5,5 lei/acţiune, atât investitorilor instituţionali cât şi celor de retail. Compania va folosi cea mai mare parte a fondurilor pentru achiziţionarea de companii care deţin branduri importante pe piaţa bunurilor de larg consum şi ale unor companii de distribuţie cu portofolii de produse complementare. De asemenea, o parte din fonduri vor asigura capitalul de lucru, digitalizarea operaţiunilor, creşterea trasabilităţii şi productivităţii şi dezvoltarea brandurilor proprii. Oferta a fost intermediată de Swiss Capital, iar BRK Financial Group şi TradeVille au fost agenţi de distribuţie.
"Prin listarea Aquila, portofoliul de sectoare economice la Bursa de Valori se lărgeşte cu sectorul bunurilor de larg consum, sector ce poate prezenta oportunităţi investiţionale in contextul pandemiei actuale. Prin succesul oferte publice primare a Aquila, lider de piaţa în segmentul distribuţiei de bunuri de larg consum, speram sa atragem atenţia şi altor antreprenori locali, cu afaceri de succes, asupra alternativei finanţării şi dezvoltării propriilor afaceri cu ajutorul pieţei locale de capital", a spus Olimpiu Blăjuţ, Director General Adjunct, Swiss Capital.
Aquila a fost înfiinţată în noiembrie 1994, ca entitate specializată în servicii integrate de distribuţie de bunuri de larg consum şi logistică. Din 2001, compania se extinde în Republica Moldova prin înfiinţarea companiei de distribuţie Trigor AVD. Aquila este în prezent lider de piaţă în domeniul distribuţiei bunurilor de larg consum, având 14 centre de distribuţie, 4 centre logistice, cea mai mare flotă auto de distribuţie din România - 1.647 de autovehicule, o reţea de 67.000 de puncte de vânzare, o infrastructură de depozitare de 120.000 mp şi o echipă de 3.000 de angajaţi.
Compania oferă servicii de distribuţie atât în zona retailului tradiţional (en-gross, comerţ local, farmacii şi reţele de farmacii), cât şi pentru lanţurile de hypermarketuri şi benzinării, precum şi HORECA. Aquila asigură de asemenea şi servicii de logistică şi transport internaţional de mărfuri cu acoperire la nivel european. Compania a dezvoltat şi comercializează o serie de produse proprii precum legume şi carne congelate, semi-preparate şi produse din peşte. Echipa Aquila ia în calcul continuarea procesului de dezvoltare a brandurilor proprii intrând şi în zona fructelor procesate sau a mâncării sănătoase.
Compania a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, o creştere de 6% faţă de 2019. În iunie 2021 Aquila înregistra venituri de 901 milioane lei, o creştere de 15% faţă de S1 2020. Profitul anului 2020 este de aproape 58,4 milioane de lei, în creştere cu 171% faţă de anul 2019. În urma ofertei publice, doi dintre acţionari deţin calitatea de acţionar semnificativ, respectiv Constantin-Cătălin Vasile şi Alin-Adrian Dociu cu 33,3% din capitalul social fiecare, se arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 12:36)
Dai un ban să nu-l mai ai. Ce datorii are compania aceasta?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 13:03)
Suficiente cat sa i se merita plata unei "stabilizari" marca Swiss Capital.
Asteptam inca o petarda romaneasca in indicii internationali!
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 13:50)
de parca firmele de afara ar fi mai grozave...sau poate tocmai de asta au loc "petardele" romanesti acolo
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 14:26)
Poti sa argumentezi ? Mie mi se pare o firma matura, cu o afacere intr-un domeniu neafectat de pandemie si cu o pozitie buna in piata..
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 15:02)
Oricum te uiti la IPO asta, tot ciudat e. Din toate perspectivele, mai ales ale brokerilor.
Pai daca brokerii astia sunt asa de mari si tari, de ce nu l-au listat pe D.Dines la BVB? Sau, in cel mai rau caz, o listare dubla, BVB + SUA. De ce a fost musai la 'mericanos?
Adica firmele de calibru se duc la ei, si noi ramanem cu praful de pe pusca?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 15:52)
cam da, doar ca fara fondurile de investitii din sua, nici uipath nu avea usi deschise la client, deci activirtate relevanta
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.11.2021, 15:56)
pentru ca daca macar s-ar fi gandit sa listeze compania la o capitalizare de 40x cifra de afaceri cum s-a listat la americani, i-ar fi sarit toti comentacii in cap ca e petarda, furt pe fata etc. nici patronii astia nu sunt prosti, se duc si ei unde pot scoate bani mai multi. la capitalizarea actuala PATH este cat toata BVB (fara EBS), unde se lista, pe AERO? pe principala nu avea cum, pentru ca are pierderi. si unde sa fi absorbit BVB macar un miliard de USD?