Sphera Franchise Group (SFG), operatorul lanţurilor de alimentaţie publică KFC, PizzaHut şi Taco Bell, a raportat pentru primele şase luni ale anului, o pierdere de 22,36 milioane de lei, faţă de profit de 18,09 milioane de lei, dinamică apărută pe fondul scăderii vânzărilor din restaurante cu 31,6%, până la 304,58 milioane de lei, reiese din raportul companiei publicat, ieri, pe site-ul Bursei de Valori Bucureşti (BVB).
"Aşa cum a fost prevăzut (...) ca urmare a izbucnirii pandemiei de Covid-19 în Europa, în martie, performanţa Grupului în trimestrul al doilea a fost afectată. Cu toate acestea, în ciuda unei prime jumătăţi dificile a anului, Grupul a reuşit să maximizeze veniturile accesând noi canale de vânzări şi implementând rapid măsuri semnificative de optimizare şi control al costurilor, pentru a limita efectele negative ale perioadei de carantină asupra performanţei sale financiare", arată Sphera în raport.
Cel mai semnificativ impact negativ s-a resimţit în luna aprilie, când majoritatea unităţilor din cele trei pieţe în care Sphera îşi desfăşoară activitatea (România, Italia şi Republica Moldova) au fost închise complet şi activitatea de livrare a fost limitată, ca urmare a instaurării stării de urgenţă. După introducerea stării de urgenţă, doar 30% din restaurantele Grupului erau active, pentru ca, la jumătatea lunii mai, ca urmare a deciziei de relaxare a restricţiilor în toate pieţele de activitate, 53% din restaurantele Grupului erau active. La 30 iunie 2020, 96,7% din restaurante erau active, doar cinci rămânând temporar închise, informează compania în raport.
Pe de altă parte, în urma închiderii restaurantelor, Sphera s-a reorientat către servicii de livrare şi a semnat parteneriate noi sau a renegociat cu marile platforme de livrare, ceea ce a ajutat Grupul să acopere o parte din vânzările pierdute.
Reducerea activităţii din primul semestru s-a reflectat şi la nivelul cheltuielilor, Grupul raportând o scădere a cheltuielilor restaurantelor cu 25%, de la 396,14 milioane lei la data de 30 iunie 2019, la 297,9 milioane lei la jumătatea anului curent.
Cu excepţia altor cheltuieli de exploatare, care au urcat cu 5,8% (în principal ca urmare a unor sume mai mari pentru comisioane către platformele de livrare), la 46,41 milioane lei, şi a celor de depreciere şi amortizare, a căror dinamică ascendentă a fost de 35,4% (rezultatul direct al deschiderii a zece noi restaurante de către Grup), până la 17,77 milioane lei, toate cheltuielile restaurantelor au scăzut semnificativ.
Cele mai mari diminuări au fost înregistrate la cheltuielile cu alimentele şi materialele, ce s-au diminuat cu 34,8%, la 100,79 milioane lei şi a celor cu salariile şi beneficiile angajaţilor, care s-au cifrat la 71,31 milioane de lei, în scădere cu 32,9%, pentru aceeaşi perioadă de raportare.
În acest context, pentru primul semestru al anului, profitul de exploatare obţinut în restaurante al Sphera Franchise Group s-a situat la 6,67 milioane de lei, cu 86,5% sub cel de la jumătatea anului 2019, rezultat erodat de cheltuielile generale şi administrative nete, de 24,45 milioane de lei.
La nivelul companiilor din Grup, USFN România şi USFN Moldova au încheiat primul semestru din 2020 cu rezultat pozitiv din exploatare, corespunzător unui profit net de 7,4 milioane de lei. Restul entităţilor din Grup au înregistrat pierderi în perioada respectivă, cu cea mai mare pierdere înregistrată de USFN Italia, ca urmare a impactului sever al pandemiei de Covid-19.
"Pentru a doua jumătate a anului, în conformitate cu cifrele lunare prezentate de brandurile din Grup, conducerea se aşteaptă la o recuperare treptată, cu excepţia cazului în care o altă perioadă de carantină va fi impusă la nivel naţional în oricare dintre cele două pieţe cheie de activitate - România sau Italia, sau dacă apare o evoluţie negativă, neprevăzută a evenimentelor", se arată în raportul Sphera Franchise Group.
La 30 iunie 2020, Grupul avea 148 de restaurante active, dintre care 79 de unităţi KFC, 21 de restaurante Pizza Hut, 21 Pizza Hut Delivery şi zece unităţi Taco Bell în România, 16 restaurante KFC în Italia şi un restaurant KFC în Republica Moldova.
Tatika Investments (Cipru) are 27,33% din acţiunile SFG, Computerland România - 21,43% şi Wellkept Group (România) - 16,34%. Tatika Investments şi Wellkept Group sunt deţinute de Radu Dimofte, iar Computerland de Nicolae Badea.