Banca Naţională a României (BNR) a solicitat Bancpost să modifice toate contractele de conversie efectuate până în prezent, în urma unei ştiri publicate, săptămâna trecută, de ziarul BURSA.
Informaţia prezintă oferta făcută de bancă unui client împrumutat în franci elveţieni (CHF), exprimarea Bancpost nefiind explicită şi, ca atare, inducând ideea că procedura de conversie s-ar face la un curs mai mare decât cel practicat de bancă.
Concret, în oferta pe care clientul în cauză ne-a trimis-o se menţionează că banca schimbă "moneda creditului în sold în valoare de 43.432,44 CHF, în noul sold în valoare de 196.371,09 RON", de unde reise că valoarea cursului la care s-ar face conversia ar fi de 4,52 de lei/CHF, în condiţiile în care, în ziua în care a fost făcută oferta, instituţia financiară practica un curs de 4,22 lei/CHF.
Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Centrale, ne-a spus că este vorba despre o "eroare de comunicare" a băncii şi despre o formulare greşită care apare în contractele încheiate cu clienţii.
În cadrul unui interviu, domnia sa ne-a explicat: "Acolo a fost o eroare de comunicare, atât către client, cât şi către dumneavoastră. După ce am citit ştirea în ziarul BURSA, ne-am sesizat şi am cercetat. Banca nu a ştiut să comunice. Trebuia să spună că acordă «un credit în limita plafonului de X lei, necesar cumpărării unei cantităţi de Y CHF», nu că «acordă un credit în valoarea de X lei (n.r. mai mare decât valoarea actuală a împrumutului în CHF)», aşa cum a transmis clientului.
Şi o să vă şi explic.
Să presupunem că astăzi banca practică un curs pentru tranzacţii de schimb de 4,1 lei/CHF la cumpărare şi de 4,2 lei/CHF la vânzare. Avem un client care are 60.000 de franci. Ca să cumpere aceşti franci, să-şi poată rambursa creditul, clientul are nevoie de lei. Modelul prezentat de bancă este fără discount, dar cu facilităţi pe dobândă. Astăzi, banca nu ştie câţi lei trebuie să îi dea clientului, pentru că nu ştie la ce curs cumpără clientul CHF. Până când se aprobă creditul, pentru că este unul nou, durează câteva zile şi există o variaţie de curs. În acest context, banca a zis: «faţă de cursul meu care este atât, îmi iau o marjă de 5%. 60.000 de franci înmulţit cu 4,2 egal cu 252.000 de lei. La această sumă adaug 5%, ca să poată fi acoperită o variaţie de curs, şi ne dă 264.600 de lei, care este un plafon». Banca trebuie să spună că poate acorda un credit «de până la 264.600 de lei». După aprobare, spune: «ţi s-a aprobat creditul, acum cumpără francii». Să presupunem că debitorul face operaţiunea de schimb la aceeaşi bancă. Acest lucru se va întâmpla la câteva zile după momentul aprobării ofertei, să zicem la un curs de vânzare de 4,3 lei pe CHF, şi vom avea 60.000 de CHF înmulţit cu 4,3 egal 258.000 de lei. Aceasta este valoarea creditului, iar cealaltă valoare, de 264.600 de lei, este plafonul până la care banca putea acorda creditul.
Ceea ce a fost greşit a fost că banca nu a ştiut să comunice. Trebuia să spună aşa: «banca acordă un credit în limita plafonului de 264.600 de lei, necesar cumpărării unei cantităţi de 60.000 de CHF». Comunicarea a fost de vină".
Bancpost are 20 de astfel de conversii finalizate, din care reiese că valoarea totală de plată va fi cu cel puţin 20% mai mică faţă de cea care este estimată acum pe graficul de plată, ne-a mai spus domnul Cinteză.
Potrivit domniei sale, reducerea menţionată vine din dobândă: "În primii trei ani, acest produs are o dobândă preferenţială de 1 şi ceva la sută şi de aici iese reducerea. Acest lucru apare în contractul nou de credit. După primii trei ani, dobânda va fi alcătuită din indicele de referinţă ROBOR plus marja care trebuie stabilită prin contract.
Avem astfel de exemple de contracte, din care reiese că, la totalul de plată, pe simulări făcute de bancă, se ajunge la o reducere de peste 20%. Aceasta este explicaţia corectă, dar ei (n.r. reprezentanţii Bancpost) nu au ştiut să explice. Li s-a solicitat să refacă toate cele 20 de contracte de conversie din urmă (n.r. să modifice exprimarea după cum se arată mai sus)".
Supraveghetorul-şef de la BNR ne-a mai spus că îi dă dreptate clientului să sesizeze acest lucru, pentru că se ajunge la situaţia în care valoarea plafonului nu corespunde cu suma din graficul de rambursare, aceea fiind suma reală de plată.
COMISION DE ACORDARE DE 24% DIN CREDIT, RESPECTIV 32.000 EURO
Cinteză: "Comisionul a fost reţinut integral la acordare, clientul a fost de acord"
Tot săptămâna trecută, a fost mediatizat un caz în care un braşovean a contractat un credit de 98.000 de euro de la Credit Europe Bank, cu un comision de acordare de 32.000 de euro (valoarea totală a creditului fiind de 130.000 de euro).
Referitor la acest împrumut, Nicolae Cinteză ne-a explicat: "Era un credit punte contractat pe trei ani, pentru rambursarea altor două împrumuturi, iar clientul a ştiut foarte bine, de la început, ce comision trebuia să plătească. Este vorba despre un comision de acordare de 0,7% pe lună. Comisionul a fost reţinut integral la acordare, iar acest lucru era trecut în contract de la început, clientul fiind de acord cu asta. Acum, după şapte ani, reclamă comisionul. Imaginaţi-vă că o persoană merge la restaurant, cere mâncare, mănâncă, iar la final refuză să plătească. De ce? Reproşează faptul că şi furculiţa şi cuţitul au fost puse pe partea dreaptă. Dar a mâncat friptura...".
Clientul a reclamat situaţia la Protecţia Consumatorului. Ca urmare, comisarul Sorin Susanu, şeful Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Centru, a declarat, citat de ziarul Bună Ziua Braşov: "Se practică la multe instituţii bancare acest comision, care însă are o valoare de aproximativ 2% din valoarea totală a creditului, pe care, de multe ori îl câştigăm în instanţă pentru client.
Iniţial am crezut că e vorba de o virgulă pusă greşit şi că e vorba de 3.000 şi ceva de euro, dar după ce am invitat reprezentanţii băncii la discuţii ne-am lămurit că, de fapt, chiar 32.000 de euro ar fi comisionul respectiv. Ni s-a explicat că, dacă omul a semnat, este responsabil, însă situaţia nu stă chiar aşa".
În prezent, inspectorii OPC cercetează dosarul.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.08.2015, 08:39)
Dl.Cinteza de ce ne jigniti inteligenta, pai ne credeti in clasa a-3a?Vad ca va luati dupa seful Isarescu care, crede ca e singurul din lume care se ocupa de finante ceilalti romani sunt pictori, bibliotecari ori profesori de sport.Pai, daca pretul e corect atunci de ce sa refaca conversia?Iar clientul este "unul nou"!se mai dau credite in CHF noi?
1.1. CIteste mai cu atentie! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.08.2015, 10:08)
Din cate am inteles eu, nu se reface conversia, se modifica o fraza din contractul de conversie, pentru a fi mai explicita...cred ca nu ai citit foarte atent...
2. DREPT LA REPLICA AL CLIENTULUI IN CAUZA
(mesaj trimis de cristian în data de 10.08.2015, 10:31)
1. „Nicolae Cinteză, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul Băncii Centrale, ne-a spus că este vorba despre o "eroare de comunicare" a băncii şi despre o formulare greşită care apare în contractele încheiate cu clienţii.” - NU DOAR ATAT. In general BANCPOST are erori de comunicare cu clientii, in sensul ca le comunica doar ce vrea si nu intotdeauna ce ii cer acestia. In contractele BANCPOST nu sunt doar formulari gresite ci si FORMULE GRESITE - vezi formula de calcul a dobanzii incepand din 2007 pana in 2009-2010, fapt ce a dus la plecarea de la un SOLD ERONAT in toate contractele de credit, odata cu implementarea OUG 50/2010.
2. „Modelul prezentat de bancă este fără discount, dar cu facilităţi pe dobândă”. - EXACT ACELASI MODEL A FOST APLICAT DE BANCA SI IN 2007, LA INCHEIEREA CONTRACTELOR IN CHF: erau facilitati pe dobanda care, in timp, s-au dovedit ucigatoare pt clienti si oricum dobanda a fost marita dupa bunul plac al bancii, clientul fiind intr-o pozitie de inferioritate crasa fata de banca.
3. „context, banca a zis: «faţă de cursul meu care este atât, îmi iau o marjă de 5%. 60.000 de franci înmulţit cu 4,2 egal cu 252.000 de lei. La această sumă adaug 5%, ca să poată fi acoperită o variaţie de curs, şi ne dă 264.600 de lei, care este un plafon».” Ca de obicei, banca se protejeaza in defavoarea clientului. De ce banca nu stipuleaza in contract si o limita MAXIMA pana la care sa poata creste dobanda, in cazul in care in ROBORUL va exploda intr-o zi? Va spun eu: pentru ca BANCA NU NEGOCIAZA - BANCA FURA. Aceste CONVERSII FARA DISCOUNT sunt tertipuri ale bancii pentru a scapa de procese pierdute in instanta. SA VA SPUN UN SECRET: bancii BANCPOST i s-a facut in trecutul apropiat, DE CATRE ACELASI CLIENT, cerere de conversie / restructurare. Pe 24 octombrie 2014, ACELUIASI CLIENT BANCPOST II REFUZA posibilitatea refinantarii creditului, trecerii in alta moneda sau restructurarii. Acum clientul este exact in aceeasi situatie financiara, apartamentul valoreaza cam tot atat si HOPA, banca vine dintr-o data cu o conversie cu „facilitati pe dobanda”. DE CE? Pentru ca clientul a facut N sesizari si reclamatii la ANPC, CJPC si in presa? Sau pentru ca clientul si-a pregatit dosarul pt a merge in INSTANTA CU BANCA SI A-SI RECUPERA UN PREJUDICIU de cca 14.200 de euro?
4. „Bancpost are 20 de astfel de conversii finalizate, din care reiese că valoarea totală de plată va fi cu cel puţin 20% mai mică faţă de cea care este estimată acum pe graficul de plată, ne-a mai spus domnul Cinteză.” ABSOLUT ERONATA CONCLUZIE! PENTRU CA NU POTI STI VALOAREA TOTALA DE PLATA, pt ca nu stii evolutia ROBOR si LIBOR in urmatorii 25 de ani pe cat este intins acest credit.
5. „Potrivit domniei sale, reducerea menţionată vine din dobândă: "În primii trei ani, acest produs are o dobândă preferenţială de 1 şi ceva la sută şi de aici iese reducerea. Acest lucru apare în contractul nou de credit.” BANCPOST A MINTIT DIN NOU - in draftul de contract despre care vorbim, DOBANDA ESTE FIXA DOAR IN PRIMUL AN!
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.08.2015, 13:24)
Si cu mesajul domnului Isarescu care saptamana trecyta declara ca spera sa fie o eroare unica cum ramane?Adevarul este ca bancile fac jaf la drumul mare cu consumatorii iar magariile mult prea evidente sunt acoperite de institutii de prestigiu.Fratilor singura sansa este sa oferim consulatnta celor care inca nu au credite si sa le spunem cum stau lucrurile de fapt.Daca zilnic convingem o persoana ce jaf inseamna sa faci un credit la banca este un castig real pentru toti.Sa nu mai asteptam dreptate de la institutii corupte.Sa ne facem singuri dreptate !
4. fără titlu
(mesaj trimis de Raluca în data de 10.08.2015, 16:37)
jalnica explicatie D-le Cinteza !!!! si mai sunteti si de meserie....ori va bateti joc de noi ori ati cazut intr-un amatorism jenant...
Eu nu inteleg ce mai cautati acolo....jenanta si perfida situatie, ocupati un loc la Directia de Supraveghere a Bancilor ...nu la cooperativa de partid ....vai de ziua de maine, ca aia de ieri stim cum a fost..
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.08.2015, 17:02)
"Creditele performante nu pot fi cesionate" (declaratie din 2015 a dlui Cinteza, sef supraveghere BNR). Ce supraveghere faceti voi la BNR, cand 90% din portofoliul de credite CHF al OTP, toate performante, au fost cesionate in Ungaria si Olanda intre 2008-2009?! Ce masuri ia BNR, doar declara si atat?!