În sezonul estival 2022, pe lângă structura tradiţională de control, dedicată litoralului Mării Negre şi Deltel Dunării, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a derulat, în premieră, activităţi de control în cadrul a încă 4 structuri similare, dedicate perioadei de vacanţă de vară 2022.
Acestea au fost:
Comandamentul Munte, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospotalităţii din zonele: Valea Prahovei, Braşov, Sibiu, Covasna, Harghita,
Comandamentul Moldova-Bucovina, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospotalităţii din zonele: Neamţ, Suceava, Iaşi,
Comandamentul Maramureş, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospotalităţii din zonele: Valea Izei, Săpânţa, Sighetu Marmaţiei,
Comandamentul Mehedinţi, care a verificat operatorii economici care activează în industria ospotalităţii din zonele: Băile Herculane, Clisura Dunării.
În acest sezon, echipele de comisari ANPC au realizat 3.217 acţiuni de control, în toate regiunile menţionate.
" Nu ne mândrim cu sancţiunile aplicate. Am fi mândri dacă ţara noastră ar fi promovată la adevărata ei valoare.
Avem de pregătit sezonul de iarnă şi sper ca, măcar în ceasul al 12-lea, să se înţeleagă că ne dorim să aşezăm lucrurile pe un făgaş normal.
Turismul depinde de calitatea serviciilor! Nu noi distrugem turismul, ci nesimţirea" - Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.
Pentru neregulile constatate, au fost aplicate
2.520 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 16,9 milioane lei
3.226 avertismente
oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme, în valoare de 1,35 milioane de lei
oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, pentru 340 unităţi.
În ceea ce priveşte doar activitatea Comandamentului Litoral, tradiţional pentru ANPC, faţă de acelaşi sezon al anului 2019, numărul acţiunilor de control a crescut de două ori şi jumătate, au fost aplicate de 3 ori mai multe sancţiuni, iar amenzile contravenţionale au crescut de 3,7 ori, în 2022.
- Dintre cele mai frecvente abateri constatate de comisarii ANPC, în această perioadă, menţionăm:
- Comercializarea unor produse alimentare expirate
- Modificarea stării termice a produselor alimentare
- Utilizarea unor condiţii de depozitare neconforme
- Lipsa informării cu privire la alergeni şi ingrediente care pot cauza alergii sau intoleranţe, în lista meniu
- Comercializarea unor produse alimentare cu caracteristici organoleptice modificate
- Utilizarea unor cântare fără a avea buletine de verficare metrologică
- Folosirea unor materii prime fără elemente de identificare şi a unor legume-fructe, fără a fi indicată ţara de origine şi calitatea acestora
- Utilizarea unor ustensile de bucătărie neprofesionale
- Nerespectarea vecinătăţii produselor alimentare în spaţiile frigorifice
- Depozitarea unor produse alimentare sau băuturi direct pe paviment
- Reutilizarea ambalajelor de plastic ale produselor alimentare
- Depozitarea/comercializare unor produse alimentare şi preparate fară elemente de identificare-caracterizare, fără preţuri pe unitatea de măsură
- Folosirea unor spaţii de depozitare şi a unor spaţii frigorifice insalubre (cu rugină în cantitate foarte mare, cu chederele prezentând pete de mucegai, scurgeri de lichide, praf, resturi alimentare), cu strat gros de gheaţă, în zona de congelare
- Nerespectarea regimului temperaturii de păstrare a preparatelor calde/reci
- Folosirea, la preparare a altor produse decât cele menţiunate în meniu (şprot vândut pe post de hamsie, înlocuitori pentru brânză, frişcă etc.), fără ca acest lucru să fie adus la cunoştinţa consumatorilor
- Comercializarea unor ouă fără a avea precizată data limită de consum
- Utilizarea la bucătărie a unor echipamente neigienizate, vase emailate, ciobite, cu pete de rugină sau a bureţilor din sârma
- Utilizarea la bar a unor echiipamente neigienizate, a veselei şi paielor de servire neprotejate de praf sau insecte
- Lipsa afişării preţurilor/unitate de măsură/monedă
- Lipsa echipamentelor de protecţie contra insectelor
- Comercializarea unor produse fără documente de provenienţă
- Prezenta muştelor, lipsa plaselor contra insectelor la blocurile alimentare
- Existenţa unor pardoseli si mobilier insalubre, degradate, neigienizate, cu depuneri de resturi menajere.
- Necompletarea la zi a graficelor de schimb al uleiului de prăjire
- Nerespectarea regimului promoţiilor (comercializarea unor produse la promoţie, deşi aceasta era încheiată)
- Prestarea serviciilor de alimentaţie publică fără conexiune la apă curentă
- Deficienţe de curăţenie în camerele destinate cazării şi pe căile de acces către acestea
- Existenţa în camerele destinate cazării a unor plăci de faianţă sparte, cu infiltraţii în tavan sau prize desprinse
- Existenţa în camerele de cazare a mobilierului deteriorat
- Utilizarea unor lenjerii de pat neigienizate, în spaţiile de cazare, având prezente fire de păr.
- Lipsa salteluţelor de protecţie, existenţa unor tăblii de pat cu bucăţi de material lipsă, a unor pereţi murdari, a unor cearşafuri de pat cu fire de păr, în camerele de cazare
- Comercializarea unor jucării notificate în sistemul RAPEX ca fiind periculoase
- Comercializarea unor produse textile fără etichete traduse în limba română, fără a fi menţionată pe etichetă compoziţia fibroasă sau a produselor de încălţăminte fără pictograme
- Existenţa unor locuri de joacă fără a avea afişat, la loc vizibil avertismentele instrucţiunile de folosire, greutatea maximă admisă pentru fiecare instalţie etc.
- Lipsa autorizaţiei de funcţionare.