Incertitudinea privind politicile economice globale a ajuns la cel mai ridicat nivel din 2020, conform unei analize visualcapitalist.com, care evidenţiază faptul că, în timp ce tarifele vamale impuse de administraţia Trump urmăresc o recalibrare a lanţurilor de aprovizionare, piaţa de valori din SUA a reacţionat în mod negativ. Până acum, Canada şi Europa au lovit SUA cu tarife-represalii, în timp ce companiile din întreaga lume caută să îşi diversifice lanţurile de aprovizionare, pregătindu-se pentru consecinţele noilor tarife vamale.
Conform sursei citate, indicele de incertitudine a politicii economice a urcat la 428,9 puncte în ianuarie 2025, apropiindu-se de recordul din 2020, anul pandemiei de Covid: 431,6 puncte. Indicele este măsurat în 21 de ţări, ponderat cu PIB. Analiza mai arată cum s-a comportat indicele în cadrul evenimentelor-cheie din ultimele decenii, care au precedat pandemia: în perioada crizei financiare din Asia (noiembrie 1998), atingea 141,9 puncte; în timpul bulei dot-com (octombrie 2001) - 179,7 puncte, în perioada crizei financiare mondiale (octombrie 2008) - 205,9 puncte, iar când a fost ales preşedinte Donald Trump (primul mandat, noiembrie 2016) - 251,3 puncte.
Pe măsură ce războiul comercial escaladează, Trump a lovit Canada, Uniunea Europeană, Mexic şi China cu tarife vamale semnificative. Recent, pe fondul contra-tarifelor de 50% impuse pentru whisky-ul american de Uniunea Europeană, Trump a ameninţat cu un tarif de 200% la importurile de băuturi alcoolice din blocul comunitar. Între timp, Europa ia în considerare impunerea de noi măsuri-represalii asupra exporturilor americane de oţel, aluminiu, carne de vită şi nuci.
În acelaşi timp, producătorii germani de maşini se orientează din ce în ce mai mult către pieţele străine dincolo de SUA, care generează cel mai mari vânzări.
La fel ca UE, Canada intenţionează să impună taxe vamale SUA în urma tarifelor de 25% stabilite de Trump pentru importurile de oţel şi aluminiu. Canada este cel mai mare exportator către SUA atât de oţel, cât şi de aluminiu, livrări evaluate la un total de 16,5 miliarde de dolari în 2024. Aceste contramăsuri includ, de asemenea, tarife de 25% la unelte, computere şi echipamente sportive, vizând în total 28,9 miliarde de dolari în exporturi din SUA.
Potrivit unor estimări, preţul SUV-urilor asamblate în America de Nord ar putea creşte cu 9.000 de dolari dacă un tarif vamal general de 25% este impus Canadei şi Mexicului în disputele comerciale în curs.
Opinia Cititorului