Contestaţiile împotriva câştigătorilor licitaţiilor publice au început să crească exponenţial după izbucnirea crizei în toamna anului trecut, iar în ultimile patru luni aproape s-au dublat faţă de perioada similară din 2008. Ceea ce arată că situaţia economică a încins tot mai mult lupta companiilor pentru banii publici.
La Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) au fost înregistrate 6509 contestaţii, în intervalul 1 ianuarie - 30 septembrie 2009, ceea ce înseamnă o creştere cu 36,51% faţă de perioada similară a anului trecut (4452 contestaţii), potrivit datelor furnizate de CNSC.
Mărirea numărului contestaţiilor s-a intensificat în intervalul iunie - septembrie al acestui an, creşterea fiind de 59,93% în iunie comparativ cu aceaşi lună a anului trecut, urcând apoi până la 68,26% în iulie, 66,79% în august, culminând cu luna septembrie, când creşterea a fost de 88,53% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Mihai Priscariu, preşedintele CNSC, pune explozia numărului contestaţiilor pe seama crizei economice care face ca fiecare companie să se bată pentru orice ban public. O altă cauză, în opinia domniei sale, este lipsa de transparenţă a autorităţilor contractante în alegerea şi gestionarea criteriilor de atribuire şi calificare.
Termenul mediu de soluţionare a contestaţiilor în primele nouă luni ale acestui an a fost de nouăsprezece zile, inferior celui prevăzut în lege, de 20 de zile, de la data primirii dosarului achiziţiei publice de la autoritatea contractantă. Anul trecut, contes-taţiile s-au soluţionat într-o perioadă medie de 14 zile.
Pe parcursul lui 2008, completele de soluţionare a contestaţiilor din cadrul CNSC, au emis 6275 de decizii, dintre care 33,24% în favoarea contestatarilor, 32,89% în favoarea autorităţii contractante, 25,25% au fost respinse de CNSC (tardive, fără obiect, etc), iar 8,62% au reprezentat contestaţii la care au renunţat contestatorii, după cum indică CNSC.
Rezultatul evaluării făcut de autoritatea contractantă a constituit motivul contestaţiilor în 70% din cazurile anului trecut, iar restul de 30% au contestat modul de elaborare a documentaţiei de atribuire.
Raportul CNSC mai indică faptul că din cele 15903 de decizii emise, din momentul în care a fost înfiinţat şi până în luna septembrie a acestui an, numai 1756 au fost atacate cu plângere la Curţile de Apel. Acest lucru înseamnă că 98,31% din deciziile emise de CNSC au rămas în forma iniţială.