După evoluţia importantă a lunilor anterioare, martie 2023 vine cu o creştere de 12,7% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent, potrivit unui comunicat remis redacţiei, de către Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile - A.P.I.A.
Conform comunicatului, luna martie 2023 este în creştere cu 52,0% faţă de perioada similară din anul 2021, cu 81,4% faţă de martie 2020 şi cu 21,5% faţă de martie 2019.
In piaţa naţională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele trei luni din anul 2023, este condus de către Dacia (13.652 unităţi), urmată de Renault (4.422 unităţi), Ford (2.516 unităţi), Hyundai (2.457 unităţi), Mercedes Benz (2.404 unităţi), Toyota (2.346 unităţi), Skoda (2.218 unităţi), Volkswagen (2.195 unităţi), BMW (1.247 unităţi) şi Suzuki (969 unităţi), arată sursa.
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna martie 2023, un volum de 12.120 unităţi, cu 11,2% mai mult decât în luna similară din 2022. După primele trei luni ale anului 2023, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+53,2%), Clasa B (+45,9%), Clasa C (+62,4%), Clasa D (-18,8%), Clasa E (+34,6%), Clasa F (+47,8%), SUV (+10,1%), MPV (-94,3%) şi Clasa Sport (-11,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.
In ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 39,9%, în scădere cu 6,4% faţă de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,4%, în creştere cu 6,5% şi Clasa B cu o cotă de 19,9%, în creştere cu 2,5% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut. In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele trei luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creştere de 1,6% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 67,1%. In ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,6% faţă de ponderea din anul 2022 şi deţin o cotă de 12,8% din total, se precizează în comunicat.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţină, după primele trei luni din 2023, o cotă de piaţă de 20,2%, care depăşeşte cu 7,4% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice deţin o cotă de 8,6% din piaţă în primele trei luni ale anului 2023 faţă de anul 2022 când reprezentau 7,3%. Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele "verzi" au performat, în anul 2023, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+34,8%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+48,8%) şi a celor plug-in hybrid (+32,0%).
Autoturismele 100% electrice menţin trendul crescător al anului anterior. In luna martie 2023, ajung, la o scădere de 2,4% faţă de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor trei luni din anul 2023 la o creştere de 48,8% faţă de anul precedent. Si cele plug-in urmeaza o curbă crescătoare, cumulând şi acestea volume semnificative, cu o creştere de 26,6% faţă de luna similară a anului trecut şi una de 32,0% faţă de primele trei luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid sunt şi acestea în creştere. Se înregistrează o scădere de 10,8% faţă de luna martie 2022 şi o creştere de 23,6% faţă de primele trei luni ale anului anterior. Cu atât mai mult, în primele trei luni din acest an, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.559 unităţi şi o creştere de 63,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane 217 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen e-UP!, cu 184 unităţi, creştere de 132,9%, Tesla Model Y cu 142 unităţi, în creştere cu 688,9% şi Tesla Model 3 cu 108 unităţi, în scădere cu 29,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022.
In ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 199 unităţi şi o creştere de 99,0% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Mazda CX 60 cu 91 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Mercedes Benz GLE cu 83 unităţi şi o creştere de 6,4%, Renault Captur cu 67 unităţi, creştere de 28,8% şi Volkswagen Tiguan cu 67 unităţi, în creştere cu 86,1%. Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 508 unităţi, în creştere cu 17,9% faţă de 2022, urmată de Toyota RAV4 cu 400 unităţi şi 32,0% creştere, apoi Toyota Yaris cu 338 unităţi, în creştere cu 60,2%, se mai precizează în comunicat.
Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), observăm că, după primele trei luni din anul 2023, acestea deţin o cotă de piaţă de 23,0%, corespunzătoare unui volum total de 8.409 unităţi, în creştere cu 41,1% faţă de anul 2022, când se înregistrau 5.959 unităţi. In ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna martie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 60,0% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele trei luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 58,0%, iar diferenta de 42,0% le revine persoanelor fizice.
Autovehicule comerciale uşoare Această categorie de autovehicule înregistrează, în martie 2023, o creştere de 23,1% faţă de luna martie 2022. Pe ansamblul celor trei luni din acest an, se remarcă creştere de 26,4%, care consemnează o evoluţie similară cu cea a autoturismelor (+27,7%).
In acest context, majoritatea mărcilor şi modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut.