Comerţul online ia amploare tot mai mare în România atât la nivel urban, cât şi la nivel rural, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS) publicate în raportul "Accesul populaţiei la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor în anul 2023", analizat de ARMO. Faţă de anul precedent, în 2023 ponderea persoanelor care au comandat bunuri sau servicii de pe internet a crescut în mediul urban cu 2,2 puncte procentuale, la 73,7%, iar în mediul rural cu 3,1 puncte procentuale, ajungând la 61,4%. Astfel, decalajul dintre sat şi oraş s-a redus la 12,3 puncte procentuale, faţă de 13,2 puncte în 2022.
Clienţii au cumpărat online în primul rând articole vestimentare şi încălţăminte, inclusiv articole sportive, precum şi produse cosmetice sau de relaxare. Mai precis, 8 din 10 persoane de 16-74 ani care au folosit comerţul electronic în ultimele 3 luni în interes personal au comandat obiecte de îmbrăcăminte (inclusiv îmbrăcăminte sport), iar 29,1% au cumpărat produse cosmetice, de înfrumuseţare şi relaxare.
Printre cumpărătorii din mediul rural sunt mai mulţi cei care în ultimele 3 luni şi-au achiziţionat îmbrăcămintea online (80,8%), în timp ce între cumpărătorii din mediul urban acest procent este mai scăzut, respectiv 78,9%. De asemenea, produsele de curăţenie şi de igienă personală sunt mai căutate de cei din mediul rural (18,2%), în comparaţie cu cei din mediul urban, un procentul este de 16,2%. Aceste date ne indică faptul că prin intermediul comerţului electronic nivelul calităţii vieţii creşte în mediul rural, acestor persoane fiindu-le oferit acces la produse de aceeaşi calitate ca celor din mediul urban, chiar şi în lipsa unor magazine fizice.
Cumpărăturile online încep să nu mai ţină cont nici de vârstă. În 2023, persoanele care au apelat la serviciile magazinelor online pentru a cumpăra bunuri sau servicii au fost atât tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 - 34 ani (80,5%), cât şi persoanele adulte cu vârsta cuprinsă între 35 - 54 ani (74,0%).
Datele INS mai arată că în anul 2023 internetul a fost accesat pentru a comanda bunuri sau servicii de peste 67,0% dintre bărbaţi, în timp ce ponderea femeilor care au accesat internetul pentru a comanda sau cumpăra bunuri sau servicii a fost de 69,1%. Femeile şi bărbaţii au topuri diferite din punctul de vedere al produselor pe care le cumpără online, dar preferă în mod egal serviciile de livrări de la restaurante, fast-food-uri sau catering.
Din totalul persoanelor în vârstă de 16-74 ani care au utilizat internetul în ultimele 12 luni, 50,9% au efectuat comenzi şi cumpărături online în ultimele 3 luni, 29,8% în perioada cuprinsă între 3 luni şi un an şi 19,3% cu mai mult de un an în urmă.