Tehnologiile bazate pe inteligenţă artificială (IA) au potenţialul de a genera o creştere economică globală de 14% (15,7 trilioane de dolari) până în 2030, potrivit unui studiu realizat de PwC. Însă, pe măsură ce IA devine parte integrantă din operaţiunile zilnice ale companiilor, supravegherea şi guvernanţa vor fi mai importante ca niciodată.
Termenul de inteligenţa artificială (IA) nu este nou şi există, de fapt, încă din anii 1950, mai precis din anul 1956, când a fost menţionat în cadrul conferinţei de la Universitatea Dartmouth din Hanovra, New Hampshire. Totuşi, abia în ultimii ani, companiile de la nivel global au reuşit să implementeze cu succes şi, implicit, să profite de această tehnologie, IA evoluând, de-a lungul anilor, pentru a deveni relevantă în aproape fiecare sector.
Pe de altă parte, ar trebui făcută o distincţie, chiar şi sumară între inteligenţa artificială (IA) care este un domeniu vast şi inteligenţa artificială generativă (IAG) care face parte din IA.
După apariţia Chat GPT, inteligenţa artificială generativă (IAG) ţine capul de afiş datorită potenţialului său de a accelera şi mai mult dezvoltarea companiilor. În general, pe termen scurt, directorii executivi anticipează multe efecte pozitive ale IAG asupra afacerilor, pe de o parte prin soluţii de majorare a veniturilor prin îmbunătăţirea calităţii produselor şi a încrederii clienţilor, şi, pe de altă parte, prin aplicaţii care cresc eficienţa şi productivitatea angajaţilor şi a colaboratorilor. Şi este normal să fie aşa, deoarece, ca orice lucru nou care generează rezultate bune şi foarte bune pe termen scurt, entuziasmul este, evident, la cote ridicate.
Dincolo de oportunitate şi beneficii, progresul în domeniul inteligenţei artificiale generative se află în topul preocupărilor celor mai mulţi directori generali care au participat la sondajul CEO Survey 2024, realizat de PwC la nivel global. Aproape 75% dintre aceştia estimează că IA le va schimba semnificativ activitatea în următorii trei ani, va creşte concurenţa pe pieţele pe care activează, va determina schimbări în modelele de afaceri şi va necesita noi competenţe din partea forţei de muncă. De asemenea, mulţi executivi şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la riscurile de securitate cibernetică, dezinformarea şi prejudecăţile faţă de anumite grupuri de clienţi sau angajaţi.
Câteva predicţii în ceea ce priveşte evoluţia şi impactul IA la nivel global
Alegerile corecte vor oferi companiilor avantajul competitiv de care acestea au nevoie. IAG poate părea uşor de utilizat, iar mulţi furnizori de servicii cloud au integrat deja astfel de capabilităţi în ofertele lor. Însă, pentru a obţine întregul potenţial al IAG, aplicaţiile trebuie personalizate în funcţie de nevoile specifice şi adresând în acelaşi timp potenţialele riscuri. Prea multe iniţiative digitale timpurii au început fără o analiză concretă, iar apoi s-a impus remedierea problemelor, una din cele mai frecvent intalnite cauze fiind aceea de a identifica un caz izolat ce poate fi solutionat de IAG, deci, implicit, imposibilitatea de a scala. Iniţiativele de inteligenţă artificială avansează rapid şi vor fi cu atât mai eficiente, inclusiv din punct de vedere al costurilor, cu cât sunt adoptate pe baza unei strategii/proiectări bine definite.
IAG va redefini munca liderilor la fel de mult ca pe cea a angajaţilor. Nimeni nu cunoaşte încă impactul pe termen lung al inteligenţei artificiale asupra ocupării generale a forţei de muncă, iar în 2024 este încă prea devreme pentru răspunsuri finale. Dar cu siguranţă IAG va începe să schimbe modul în care lucrăm. Se vorbeşte de mult timp despre nevoia de competenţe în materie de IA în rândul forţei de muncă şi este adevărat: angajaţii au nevoie de competenţe şi de stimulente pentru a utiliza inteligenţa artificială în mod responsabil. Dar managerii se confruntă cu provocări şi mai mari deoarece, pe lângă faptul că trebuie să înveţe cum să o utilizeze responsabil, angajaţii vor avea nevoie de competenţe pentru a supraveghea şi evalua echipele care lucrează cu această tehnologie.
Încrederea în IAG va juca un rol din ce în ce mai important, iar anul 2024 va fi extrem de important. Toate semnalele arată că IAG va deveni o parte esenţială a modului în care angajaţii vor interacţiona cu datele, cu părţile interesate (stakeholderi), dar şi între ei. Astfel, încrederea în inteligenţa artificială va fi esenţială, ceea ce înseamnă mai mult decât sisteme conforme şi sigure. Pe măsură ce IAG îşi asumă tot mai multe sarcini - redactarea de rapoarte financiare, automatizarea unor părţi din dezvoltarea de software, analiza datelor pentru strategiile de comercializare şi aşa mai departe - greşelile ar putea avea un impact de amploare, inclusiv în blocarea iniţiativelor de transformare. Factorii de decizie politică iau deja măsuri şi este posibil să vedem cum o infracţiune legată de IAG, cum ar fi un deepfake politic sau comercial (aşa cum putem observa din ce în ce mai frecvent în ultima perioadă în mediul online), ajunge pe prima pagină a ziarelor. Mulţi furnizori de IAG se vor oferi să despăgubească clienţii pentru potenţiale încălcări ale drepturilor de autor, acest lucru reducând unul dintre riscuri - dar încrederea în rezultatele sistemelor de inteligenţă artificială rămânând în continuare în responsabilitatea celor care o folosesc.
IAG va fi "veriga lipsă" pentru date. IAG oferă valoare datelor, putând scana, citi, rezuma, traduce, analiza chiar şi date nestructurate care sunt prinse în prezentări, documente de strategie, jurnale ale clienţilor şi nenumărate alte documente. Cu alte cuvinte, poate răspunde uneia dintre cele mai mari provocări pentru multe companii: procesarea şi crearea de inteligenţă în jurul unor seturi mari de date complexe şi nestructurate. Chiar şi aşa, IAG nu poate adresa orice aspect ce ţine de date şi studiul PwC arată că aproximativ 44% din liderii de afaceri spun că este în responsabilitatea fiecărei companii de a planifica şi implementa proiecte de modernizare a infrastructurii de date.
IAG şi reinventarea Capacitatea de a da sens datelor nestructurate, atunci când este combinată cu servicii de tip cloud, poate accelera aproape orice iniţiativă de transformare. IAG se poate ocupa adesea de sarcini şi procese complexe, care înainte erau inaccesibile în departamentele financiar, fiscal, juridic, IT, de conformitate şi în alte departamente. Un exemplu concret in acest sens ar putea fi , îndeplinirea, mai eficient, a noilor cerinţe de raportare fiscală din Pilonul II.
IAG va da naştere la noi tipuri de produse şi servicii Modul în care companiile dezvoltă noi oferte şi fluxuri de venituri se schimbă radical. Construirea de noi procese, dezvoltarea de produse şi servicii şi crearea de noi medii pentru atragerea clienţilor - toate acestea vor deveni activităţi ce nu vor necesita cunoştinţe tehnice, de programare iar in curând, aplicaţiile business ar putea fi bazate pe tehnologii de tip IAG. Aceste aplicaţii bazate pe IA vor fi mai rapide, mai agile şi mai uşor de personalizat decât tot ce a existat până acum. Vom vedea, de asemenea, produse şi servicii care vor rezulta din convergenţa IAG cu alte tehnologii, inclusiv învăţarea automată şi IoT.
În cele din urmă, 2024 va fi anul în care multe companii vor identifica oportunităţi de implementare IAG, dar întrebarea care rămâne este "câte vor reuşi, cu adevărat, să adauge valoare afacerilor, clienţilor şi, până la urmă, societăţii?"