Prima zi de şcoală este singura în care autorităţile locale şi centrale sunt interesate de educaţie. Dacă ar fi altfel, sistemul de învăţământ nu s-ar confrunta an de an cu aceleaşi probleme, legate de avizele de funcţionare ale şcolilor şi lipsa manualelor. "Recolta" de discursuri a fost bună şi în acest an, toată lumea încurajează, promite, se mobilizează şi critică în funcţie de interesele politice. Evident, parlamentarii au avut ieri activitate în teritoriu, pentru a putea participa la deschiderea anului şcolar.
Prezent la deschiderea anului şcolar la Colegiul "Gheorghe Şincai", preşedintele Klaus Iohannis a adus mai multe critici autorităţilor, inclusiv ministrului Educaţiei: "Din nefericire, condiţiile de studiu nu sunt peste tot aşa de bune ca în colegiul vostru. Există, din păcate, mulţi elevi din România fără manuale sau care învaţă în clădiri care nu respectă standarde minime. Se pare că de fiecare dată începerea noului an şcolar pe unii îi ia prin surprindere. Fiecare guvern ridică din umeri arătând cu degetul guvernul de dinainte. Aşa lucrurile nu se îmbunătăţesc. În România anului 2017 soluţia salvatoare a ajuns să fie reintroducerea şi reîntoarcerea la metode de mult apuse ca, de exemplu, manualul unic. Această abordare nu este cea bună. Părinţii şi elevii sunt supuşi unor schimbări majore în învăţământ odată la câţiva ani sau, mai nou, mai des, ceea ce le limitează semnificativ posibilitatea de a îşi planifica traseul educaţional. Chiar în această vară am trimis parlamentului spre reexaminare trei iniţiative legislative care modificau cadrul actual care deja este confuz şi greoi. Legea Educaţiei trebuie să înceteze să mai fie un puzzle al căror piese se schimbă continuu. Este clar că, indiferent de modul cum va arăta România, de cum se va dezvolta economia şi de cum vom construi strategia naţională pe Educaţie, avem o serie de provocări urgente cărora trebuie să le răspundem, chiar dacă ne place să credem că am bifat misiune îndeplinită pe tema alfabetizării, cândva prin anii `60 deja. O mare parte dintre elevi termină şcoala ca analfabeţi funcţional. Adică deşi pot citi, nu pot înţelege semnificaţia unui text scris şi întâmpină dificultăţi chiar şi în cele mai uşoare situaţii. O altă problemă este abandonul şcolar, care în ultimii ani a atins o rată alarmantă, una dintre cele mai mari în UE. Nu ne putem permite acest lucru ca societate."
Mesajul ministrului Educaţiei, Liviu Pop, a fost unul plin de promisiuni şi vorbe fără prea multă acoperire: "Educaţia a fost şi va rămâne un domeniu de interes major, mereu pe agenda publică. Şi cum calitatea resursei umane este esenţială, vrem să dedicăm acest an şcolar dezideratului de a face un pas decisiv spre o educaţie de calitate, captivantă şi coerentă pentru copiii României. Vă adresez, aşadar, cu cea mai înaltă consideraţie, un mesaj simplu: este menirea noastră, a profesorilor, să insuflăm elevilor iubirea de carte, să-i ajutăm să descopere acest vast univers al cunoaşterii. Iubiţi şi respectaţi elevul, oferindu-i ceea ce ne-au oferit şi nouă, de-a lungul timpului, generaţii de dascăli. Sănătoşi să fiţi şi deschişi tuturor provocărilor didactice care au darul de a eficientiza învăţământul românesc. Vă invit, aşadar, să descoperim ce putem învăţa fiecare ... învăţându-i pe ceilalţi şi, astfel, să reuşim să creştem împreună! Orice început de an şcolar înseamnă speranţe şi emoţii atât pentru copiii care păşesc timid, pentru prima dată, într-o sală de clasă, cât şi pentru elevii care revin în mediul şcolar familiar. În aceeaşi măsură, înseamnă speranţe şi emoţii pentru părinţi şi pentru noi, dascălii. Înainte de a fi ministru, am fost profesor, aşa că, dumneavoastră, profesorilor, vă cunosc bucuria de a preda. Înainte de a fi profesor, am fost elev, apoi student, aşa că vă cunosc şi vouă, şcolarilor, dorinţa de a învăţa. Însă experienţa acestor ani m-a ajutat să înţeleg că, doar sub o atentă îndrumare a profesorului, elevul poate atinge un nivel de pregătire optim, care să-i asigure succesul şcolar. În acelaşi timp, este valabilă şi reciproca: doar cu sprijinul elevului, profesorul îşi poate împlini pe deplin menirea. (...)Voi lupta pentru a reduce şi chiar elimina lipsurile din sistem. Vreau să vă văd în şcoli primitoare, în siguranţă şi cu manuale pe bănci. Îmi doresc ca acest nou an şcolar să reprezinte o rampă de lansare către îndeplinirea viselor voastre".
Nu mai puţin de 2,3 milioane de elevi şi copii de grădiniţă din învăţământul preuniversitar au început cursurile anului şcolar 2017-2018. Dintre aceştia, 165.000 sunt elevi de clasa pregătitoare, iar aproape 400.000 sunt copii de grădiniţă. Cursurile noului an şcolar însumează 167 de zile lucrătoare (35 de săptămâni). Structura noului an şcolar cuprinde semestrul I (11 septembrie 2017 - 2 februarie 2018) şi semestrul al II-lea (12 februarie 2018 - 15 iunie 2018). Elevii de clasa a V-a vor învăţa în prima parte a semestrului I după un Compendiul introductiv pentru gimnaziu până la finalizarea manualelor necesare acestei clase.