Comisia Europeană a anunţat, vineri, că a deschis o investigaţie aprofundată să verifice dacă anularea datoriilor de către statul român şi continuarea aprovizionării "Oltchim" de către întreprinderi de stat, în pofida deteriorării situaţiei financiare a acestuia, au respectat normele UE privind ajutoarele de stat.
Comisia Europeană nu ne spune însă ce i-a venit tocmai acum să se apuce de ancheta "aprofundată", căci "ştirea" reducerii datoriilor combinatului vâlcean e veche de vreun an de zile.
În aprilie anul trecut, ca urmare a rămânerii definitive a deciziei judecătoreşti de aprobare a planului de reorganizare, combinatului Oltchim i-au fost şterse datorii de 2,38 miliarde lei. În urma acestei anulări, datoriile totale ale companiei au scăzut de la 3,74 la 1,36 miliarde lei.
Astfel, combinatul, aflat în insolvenţă, a raportat un profit net "pe hârtie" de 2,3 miliarde lei pe anul trecut.
Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediului de Afaceri consideră că declanşarea investigaţiei Comisiei Europene privind ştergerea datoriilor Oltchim este un pas important pentru clarificarea procesului de reorganizare economică şi de vânzare a companiei chimice, potrivit unui comunicat al ministerului, iar o reacţie similară a transmis şi consorţiul de administratori judiciari, Rominsolv şi BDO Business Restructuring.
În ianuarie 2013, Gheorghe Piperea, partener în cadrul Rominsolv, declara că ştergerea datoriilor către stat ale Oltchim Râmnicu Vâlcea nu necesită aprobarea Comisiei Europene, dacă operaţiunea se va desfăşura în cadrul procedurii insolvenţei.
În august 2014, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, spunea că Bruxelles-ul a cerut României o serie de clarificări pe tema privatizării combinatului Oltchim, întrucât existau suspiciuni că statul nu se comportă ca un investitor privat. Domnia sa făcea referire, atunci, la preluarea, de către statul român, a rafinăriei Arpechim de la Petrom pentru a o vinde la pachet cu Oltchim.
Avocatul Gheorghe Piperea declara, atunci, că nu a primit oficial nicio solicitare de la Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană. Domnia sa ne-a precizat, la data respectivă: "În cazul Oltchim, nu vorbim despre privatizare, ci de reorganizare judiciară în vederea salvării combinatului. Acest proces al reorganizării judiciare este controlat de creditori, nu de statul român şi, cu votul creditorilor, activele bune ale Oltchim sunt trecute pe un SPV (n.r. special purpose vehicle) pentru a fi vândute investitorilor interesaţi".
Preşedintele Consiliului Concurenţei susţinea, în august 2014: "Comisia cere explicaţii cu privire la faptul că, deşi Oltchim are datorii la stat, statul nu o execută, cum ar trebui să facă orice creditor, iar acest lucru ridică semne de întrebare cu privire la un posibil ajutor de stat".
CE: "Planul de reorganizare a Oltchim nu pare a întruni criteriile prevăzute de orientările UE"
Comisarul european Margrethe Vestager, responsabil de politica în domeniul concurenţei, a declarat, vineri: "În urma dificultăţilor economice întâmpinate de societatea Oltchim şi a anulării datoriilor publice ale acesteia, trebuie să verificăm dacă un creditor privat ar fi acceptat să acţioneze în acelaşi mod. Datorită recentei sale reorganizări, situaţia financiară a Oltchim s-a îmbunătăţit, iar România speră să găsească un nou investitor. Obiectivul nostru este de a facilita un viitor sustenabil al activităţilor economice ale acestei societăţi, care să nu mai necesite un sprijin suplimentar din partea guvernului".
Oltchim este una dintre cele mai mari societăţi petrochimice din România şi din sud-estul Europei. Statul român deţine un pachet de control de 54,8% în cadrul societăţii. În ianuarie 2013, Oltchim a fost declarată insolventă. De atunci, aceasta a trecut printr-un proces de reorganizare, conform unui plan elaborat de administratorul judiciar (şi aprobat de majoritatea creditorilor Oltchim), vizând plata datoriilor anterioare din încasările pentru o viitoare privatizare. Având în vedere faptul că preţul de vânzare estimat în eventualitatea unei privatizări nu ar acoperi întreaga datorie, creditorii publici ai Oltchim au acceptat anulări totale sau considerabile ale datoriilor.
"Comisia va examina în special: acumularea datoriilor faţă de Autoritatea română pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS); anulările de datorii de către AAAS şi diferite întreprinderi de stat în cadrul planului de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar; sprijinul acordat Oltchim de două societăţi de stat (CET Govora şi Salrom) care, în ciuda deteriorării situaţiei financiare a Oltchim, au continuat să aprovizioneze Oltchim cu energie electrică, abur şi soluţii saline", se mai arată în comunicatul CE.
Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, intervenţiile publice în activitatea societăţilor sunt considerate a nu constitui ajutoare atunci când un operator privat ar fi acţionat în acelaşi mod. Comisia va evalua dacă acesta a fost cazul pentru creditorii publici şi furnizorii Oltchim sau dacă, dimpotrivă, măsurile publice au oferit Oltchim un avantaj economic faţă de concurenţii săi şi constituie ajutoare de stat.
În cazul în care Comisia va concluziona că Oltchim a primit ajutoare de stat, aceasta va evalua dacă ajutorul ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizează anumite categorii de ajutoare. Întrucât Oltchim este o societate aflată în dificultate financiară, singura categorie de ajutoare permisă ar fi reprezentată de ajutoarele pentru salvare şi restructurare. Un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil, în conformitate cu criteriile stabilite în Orientările Comisiei din 2014 privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare, în cazul în care societatea are un plan de restructurare viabil, aprobat de către Comisie, care asigură restabilirea viabilităţii sale pe termen lung, şi aceasta contribuie la costurile de restructurare.
"România nu a notificat Comisiei un plan de restructurare pentru Oltchim. Mai exact, planul de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar are un alt scop şi nu pare a întruni criteriile prevăzute de orientări. Prin urmare, în acest stadiu opinia preliminară a Comisiei este că, dacă se va constata că măsurile supuse investigaţiei constituie ajutoare de stat, acestea nu ar putea fi considerate compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat", susţin reprezentanţii Comisiei.
În plus, Comisia este preocupată de faptul că procesul de privatizare a Oltchim, astfel cum este planificat în prezent, poate conduce la o continuitate economică între Oltchim şi viitorul cumpărător. Cu toate acestea, Comisia salută faptul că autorităţile române şi-au manifestat acum intenţia de a se asigura că procesul nu conduce la o continuitate economică, pentru a evita situaţiile în care un cumpărător ar beneficia de ajutoarele acordate în trecut Oltchim şi ar putea fi obligat să le ramburseze.
Oltchim este singurul producător din Europa Centrală de sodă caustică lichidă şi singurul producător din România de clor şi polieter polioli. Societatea exportă aproximativ 70 % din producţia sa.
Numeroasele tentative de privatizare (începând cu 2001) au eşuat. În acest context, în martie 2012 Comisia a constatat că o conversie în acţiuni a creanţelor Oltchim deţinute de AAAS nu a constituit ajutor în vederea privatizării imediate a Oltchim. Cu toate acestea, România nu a realizat conversia creanţelor în acţiuni, iar privatizarea a eşuat în septembrie 2012. Societatea a acumulat noi datorii publice şi a intrat în procedura de insolvenţă în ianuarie 2013.
Recent, reprezentanţii "Oltchim" au declarat că trei companii - două din ţara noastră şi una din China - sunt interesate de preluarea combinatului.
Principalii trei creditori ai companiei sunt Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), Electrica şi BCR, aceştia aprobând vânzarea Oltchim la un preţ minim de 307 milioane de euro.
Planul de reorganizare prevede trei variante de valorificare a patrimoniului combinatului, una dintre acestea vizând vânzarea Oltchim SPV, care ar urma să fie înfiinţat prin preluarea activelor viabile ale combinatului, fără datorii, iar alta conversia creanţelor creditorilor garantaţi şi bugetari în acţiuni, parţial sau integral. Cea de-a treia variantă se referă la darea în plată a bunurilor imobile terenuri şi clădiri către creditorii bugetari.
Chimcomplex îşi menţine intenţia să facă ofertă pentru Oltchim
Societatea Chimcomplex Borzeşti a transmis că a luat la cunoştinţă de investigaţia declanşată de Comisia Europeană asupra datoriilor combinatului Oltchim către statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), însă, chiar şi în aceste condiţii, "se angajează ferm în continuare să depună în perioada următoare o ofertă de achiziţionare a activelor viabile, aparţinând combinatului din Râmnicu Vâlcea grupate în societatea Oltchim SPV", potrivit unui comunicat de presă al companiei.
Chimcomplex precizează că investigaţia Comisiei Europene vizează doar Oltchim SA, nu şi Oltchim SPV, societate în cadrul căreia nu sunt transferate datoriile combinatului din Râmnicu Vâlcea."Această informaţie este certificată şi de reprezentanţii a trei case de avocatură din România, cu care specialiştii Chimcomplex s-au consultat în această speţă", potrivit aceleiaşi surse.
Cu toate acestea, conducerea Chimcomplex subliniază că, dacă prin investigaţia Comisiei Europene, ce va dura aproximativ un an, se constată că într-adevăr statul român nu a respectat, în cazul Oltchim SA, normele UE privind ajutoarele de stat, AAAS va trebui să recupereze aceste ajutoare, iar aceasta se va putea realiza inclusiv prin declanşarea falimentului.
Prin urmare, "în cazul în care în acest timp de un an, administratorii judiciari nu vor valorifica patrimoniul Oltchim către un investitor, combinatul din Râmnicu Vâlcea riscă să ajungă într-o situaţie ce va afecta atât activitatea şi salariaţii acestuia, cât şi creditorii, care se vor afla în imposibilitatea de a-şi mai recupera vreodată creanţele deţinute", mai arată reprezentanţii Chimcomplex.
Luna trecută, Adunarea Generală Extraordinară a Acţionarilor Chimcomplex Borzeşti a aprobat participarea la procesul de achiziţionare a activelor SC Oltchim SA şi / sau a părţilor sociale ale SC Oltchim SPV SRL. Totodată, acţionarii Chimcomplex au aprobat şi atragerea unor împrumuturi în valoare maximă de 95 milioane de euro în vederea completării fondurilor necesare achiziţiei.
Conform Planului de Reorganizare propus de Consorţiul Rominsolv SPRL şi BDO Business Restructuring SPRL şi aprobat de Tribunalul Vâlcea, valorificarea patrimoniului Oltchim către un investitor interesat de continuarea activităţii acestui combinat se va face prin intermediul persoanei juridice Oltchim SPV SRL, aceasta având o personalitate juridică distinctă de Oltchim S.A.
Oltchim este singurul producător din Europa Centrală de sodă caustică lichidă şi singurul producător din România de clor şi polieter polioli. Societatea exportă aproximativ 70 % din producţia sa, potrivit Agerpres. Oltchim a trecut printr-o perioadă îndelungată de dificultăţi economice şi ajutoare de stat, iar ţara noastră nu a recuperat sumele datorate autorităţilor publice timp de mai mulţi ani, ci a încercat să convertească creanţele în acţiuni şi să vândă întreprinderea unui investitor. Numeroasele tentative de privatizare (începând cu 2001) au eşuat. În acest context, în martie 2012 Comisia a constatat că o conversie în acţiuni a creanţelor Oltchim deţinute de AAAS nu a constituit ajutor în vederea privatizării imediate a Oltchim. Cu toate acestea, România nu a realizat conversia creanţelor în acţiuni, iar privatizarea a eşuat în septembrie 2012. Societatea a acumulat noi datorii publice şi a intrat în procedura de insolvenţă în ianuarie 2013.
1. 3I Indolenta, Incompetenta, Indiferenta
(mesaj trimis de The Brute în data de 11.04.2016, 06:19)
Cam asa poate fi caracterizat procesul de privatizare OLTCHIM. In 2009 nu observati ca deschiderea procedurii de verificare a CE pe cazul C28 per 2009 se face pe vechiul tratat si aricolele 87, 88 deoarece noul tratat TFUE face imposibil aplicarea luj, Romania nefiind membra a pietei unice prin neapartenenta la Schengen si interzicerea accesului la libera circulatie a fortei de munca.De asemenea se trece cu cererea epocala modificare retroactiva a capitalului social de catre KPMG in 2008 pentru 2007 a capitalului social si astfel marirea pierderilor acumulate cu mai mult de 900 milioane Ron. Punctul culminant Il reprezinta memorandumul din 23 August 2012 unde se observa cat de important este sa obtii un doctorat pe bune...adica Oltchim este de interes national si cei care semneaza acest document cum ar fi FLORIN GEORGESCU, BOGDAN CHIRITOIU, CHITOIU si PONTA nu reusesc sa memoreze data la care comisia europeana publica rezultatul in martie 2012 , mentionand 6 in loc de 7 martie. Cat despre SPV este cea mai fantezista idee pe care am auzit-o vreodata. PE de Alta parte, ASA cum a spus Domnul Vosganian, fara AGEA nu exista modificare de capital, de CE ar exista atunci micsorare de capital in toamna lui 2007? PCC a mentionat ca nu este necesar deoarece la 30 octombrie 2007 se modificase in Registrul Comertului. SI aici observam genialitatea autorilor raportului asupra cauzelor care au condus la insolventa Oltchim:-) Tribunalul care a aprobat micsorarea de capital este cel din Vrancea si nu din Valcea.......... Informatii suplimentare puteti obtine de la ALGEBRIS INVESTMENT LLP sau de la Uniunea Europeana daca faceti referire la scrisoarea comisiei din data de 9 iulie 2014 la adresa acestui fond:-)
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 07:33)
S-au trezit si UE ca a inceput sa mearga bine Olchim si trebuie distrus?Mai sunt putine de distrus,majoritatea au fost distruse mai ales cu ajutorul guvernatilor unul este Petre Roman cu epocala 'industria romaneasca este un morman de fier vechi'.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 08:17)
Deci vuza vrea sa ia oltchim cu bani imprumutati si sa recupereze creantele . Frumos. Tipic romaneste. Mai vuza, la cat ai furat, nu te lasi de securisme de astea ieftine, hotoiule?
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de birlic în data de 11.04.2016, 13:36)
La OLT au fost facute multe greseli in timpul lui Roibu. Are de dat explicatii la DNA, Acum se incearca repornirea dar fara posibilitatea de a avea o linie de credit totul este in zadar. Trebuie sa fie privatizat pentru ca proprietarul sa poata reporni societatea la capacitate maxima. Abia după aceea putem vorbi de viitor pentru OLT....
3.2. The Brute (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 14:24)
Asa a zis si domnul Preussner despre Domnul Roibu ca AR face multe greseli. PE 21.01.2014 observand inadvertenta din rapoartele financiare auditate de KPMG s-a hotarat ca Oltchim nu mai prezinta interes. O fi facut si Domnia Sa greseli cum a declarat domnul Treichl sau a a avut remuscari ca pana in 2011 firma PCC a folosit vechea legislatie comunitara mentiond mereu articolele 87, 88 in locul celor 107, 108 :-)
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 13:37)
Reusim si noi sa punem pe picioare un mare as al industriei romanesti si vine Comisia Europena sa ne dea in cap. Mi se pare prea cusuta cu ata alba in vestigatia asta.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 15:56)
dupa ce in 2-3 ani s-a furat de 200milE, a intrat in "insolventa" a fost spalat de toate datoriile si acum se vinde pe 1E la chinezi sau la alti smecheri.nu mi se pare corect ce se intampla cu banul cetateanului UE (si roman)a daca Oltchim pleca in urma reorganizarii pe picioarele lui eram de accord cu pierderile, dar asa il iarta de datorii ca peste 1-2 ani sa le faca la loc?
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 11.04.2016, 16:53)
Oltchim este o companie care merita salvata si, din fericire,a avut noroc de administratori judiciari seriosi care au salavat-ot. Necazul Oltchim a fost statul roman si coruptia aferenta, dl. Roibu trebuia sa scoata si pentru el si pentru partid, daca Oltchim va fi vandut unor investitori seriosi, Oltchim nu mai are cum sa faca datori.
4.3. diferenta intre matale si KPMG (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de The Brute în data de 11.04.2016, 17:14)
este faptul ca dumneata intai citesti si apoi semnezi. Dar asa fac inteleptii. Savureaza raportul IFRS pe 2008, daca Il mai gasesti pe internet, caci pe pagina Oltchim a disparut:-) Vei observa cum pierderile raportate pe 2007 cresc de la 280.983.000 in raportul domnului Roibu la 1.175.113.000 in raportul domnului Toader. Si KPMG scrie in auditul pe anul 2008 ca a citit raportul domnului Roibu si a fost de acord cu el....Nu e fascinanta contabilitatea, mai ales in viziunea KPMG Romania?Daca am dreptate oare ma cinsteste macar cu un fursec nea Serban?
4.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.05.2016, 17:51)
Da Oltchim a fost stoarsa serios de administratorii judiciari ,ad. special si conducerea executiva si au fost sacrificati salariatii prin :ccedieri,neachitare salarii si plati compensatorii.Au trecut deja peste 3 ani de insolventa si Oltchim inca nu este salvata de la FALIMENT.Este momentul sa se intervina pt. a opri jaful la Oltchim