În 2009, cele mai mari scăderi de vânzări au fost la imprimantele simple (-80% faţă de 2008), multifuncţionale (-60%), desktop-uri (- 70%, în special din cauza lipsei proiectelor guvernamentale), laptopuri (-40%). Potrivit unui comunicat al companiei IT&S, scăderea menţionată pentru PC-uri, de 70% ca număr de unităţi, a fost cauzată de lipsa licitaţiilor publice, unde se vindeau majoritatea PC-urilor. În trimestrul III, vânzarea PC-urilor a scăzut cu 71%, iar calculatoarele portabile, cu 42%. În ansamblul său, acest segment a suferit o scădere de aproximativ 60%.
Ca număr de unităţi vândute, au rămas constante televizoarele LCD şi cele cu plasmă (care de asemenea au scăzut valoric ca urmare a mic-şorării preţurilor) precum şi rou-terele wireless. În ceea ce priveşte valoarea, cele mai afectate au fost produsele achiziţionate în dolari din cauza cursului valutar, 40% dintre produsele importate de compania IT&S fiind din ţări în care se foloseşte dolarul.
IT&S, companie cu peste 14 ani vechime ce activează în industria de IT&C ca importator şi distribuitor al unor mărci clasa A pe categoriile Copy & Print, Document Management & IT Solutions şi Imaging & Multimedia, a înregistrat, anul trecut, o cifră de afaceri de 23 de mili-oane de euro anul trecut, având o rată a profitului de aproximativ 3%. În 2009, într-o piaţă în care majoritatea jucătorilor înregistrează pierderi importante, segmentul de distribuţie IT fiind estimat să scadă cu 50% în 2009, managementul IT&S a stabilit ca principal obiectiv menţinerea firmei pe profit, arată un comunicat remis redacţiei.
Dana Iorga, directorul general al IT&S, a declarat: "În primele nouă luni am evoluat în ritmul pieţei, care a scăzut anul acesta la aproximativ 50% faţă de valoarea anului 2008. Dacă anul trecut piaţa ajungea la aproximativ 1,5 miliarde de euro, pentru 2009 aceasta este estimată la 600-800 milioane de euro. În ceea ce priveşte trimestrul patru, ne aşteptăm la o evoluţie a vânzărilor cu 20-25% mai bună decât trimes-trul precedent. Având în vedere că trimestrul similar al anului precedent înseamnă debutul crizei şi o scădere a vânzărilor, procentual, scăderea va fi mai mică decât ceea ce s-a prognozat. Este greu de crezut că cineva va creşte anul acesta".
Printre măsurile luate de companie pentru a rezista în criză s-au numărat reaşezarea, din punct de vedere al mărcilor şi al categoriilor, a portofoliului de produse importate, limitarea finanţării pentru companiile considerate de firmele de asigurare ca având risc mare de neplată, ajustarea tuturor costurilor de operare, inclusiv diminuarea numărului de angajaţi - de la 43, anul trecut, la 35, în prezent- şi re-negocierea contractelor pentru chirie.
Doamna Iorga a subliniat: "În retail, nu lucrăm cu anumite canale în acest an. Să lucrezi cu un client care are 100 sau 70 de magazine înseamnă să oferi o linie de credit considerabilă cu termene de plată lungi. Am hotărât să lucrăm mai mult cu magazinele cash&carry si hypermarket pentru că până nu se va aşeza puţin piaţa, nu suntem dispuşi să riscăm".
Pentru IT&S, anul 2010 va însemna o îmbogăţire a portofoliului de produse, atât cu mărci din segmentul de IT cu cerere mare pe piaţă (laptop-uri, netbook-uri) dar şi cu cele de nişă care să permită oferirea de soluţii integrate, precum şi participarea în proiecte mari.
Conducerea companiei IT&S apreciază că sectorul IT va continua să scadă uşor în 2010 pentru că nu întrevede o revenire economică decât în a doua jumătate a anului. Dacă economia va începe să crească uşor, acest lucru nu se va reflecta în creşteri ale cifrelor de afaceri pe IT, ci doar în reduceri ale pierderilor.