Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) nu poate să facă faţă în acest moment avalanşei de solicitări şi de plângeri în special din domeniul operatorilor de servicii, indiferent de natura lor - apă, gaze, energie electrică, telefonie mobilă etc. -, a declarat, săptămâna trecută, Iulian Iancu, preşedintele Comisiei de anchetă a activităţii ANRE, după ce a ascultat plângerile unor consumatori casnici cu privire la problemele pe care le au cu distribuitorii de energie electrică şi gaze naturale.
Domnia sa a precizat: "Avem o mare problemă la nivelul acestei autorităţi, care este, cel puţin în această zonă, pur şi simplu figurativă, nu este eficientă. Se impune, prin lege, modificarea statutului acestei autorităţi, conferirea logisticii, infrastructurii, capacităţii de soluţionare tehnică, dar şi angajarea personalului necesar, astăzi deficitar şi cu salarii extrem de mici".
ANPC a înregistrat, în perioada 2014-2017, un număr de 4033 de reclamaţii pe partea de energie electrică şi 1755 la gaze naturale.
Reclamaţiile vizau facturare eronată, perceperea taxei de garanţie rebranşare, nemulţumiri privind modalitatea de calcul al facturii, schimbare contor defect fără preaviz, decuplarea de la reţea, deşi consumatorii erau cu plata la zi; debranşare, facturare necorespunzătoare şi perceperea taxei de deconectare şi reconectare, solicitare plată verificare fără notificare prealabilă, neprimire de facturi, decuplarea de la reţea fără preaviz; nefurnizare energie electrică la parametrii prevăzuţi; întreruperi neprogramate dese ale furnizării de energie electrică cauzatoare de deteriorarea aparaturii casnice; refuz reziliere contract, cursul euro calculat la facturare nefiind cel al BNR la zi; facturarea incorectă a consumului de gaze naturale, fără a se lua în considerare ajutorul de încălzire; sistare furnizare gaz fără informarea consumatorilor, perceperea taxei de rebranşare şi solicitarea garanţiei; obligativitatea constituirii fondului de garantare în valoare de 375 lei care nu a fost stipulat în niciunul dintre înscrisurile semnate de petent (contract furnizare gaze), nici în facturi sau preaviz; furnizarea de gaze fără a respecta cantităţile înscrise în contract, încasarea în avans a unor sume nejustificate care se constituie în depozit la furnizor şi cu toate acestea se emit notificări de sistare a furnizării.
Iulian Iancu a declarat: "În Comisia de anchetă am ascultat şi poziţia unor consumatori casnici care se află în faţa unor abuzuri ale marilor operatori. Nu există nici o pârghie ca un consumator casnic să facă faţă presiunii şi comportamentului unui mare operator de distribuţie, furnizare sau unui furnizor de ultimă instanţă. Având în vedere statutul lor de beneficiari, consumatorii trebuie să fie protejaţi în raport cu operatorul acelui serviciu.
Protecţia trebuie să plece de la sistemul de branşare şi de racordare. Nu trebuie să i se ceară consumatorului să plătească el contravaloarea branşamentului pentru a fi racordat la un serviciu, pentru că acel branşament face parte din reţeaua concesionată de către distribuitor, este obligaţia lui, nu trebuie să plătească cetăţeanul.
Trebuie să despovărăm consumatorii de această uriaşă povară care îi este transferată. Asta se poate face prin impunere atât prin legislaţia primară, şi noi o avem în Ordonanţa 64, dar şi prin transferul imediat acestui proces de concesionare de la nivelul Ministerului Energiei la nivelul autorităţii locale. Primarul este cel mai îndrituit şi Consiliul Local să ştie dacă sunt capabili să promoveze în localitatea lor un sistem de distribuţie de energie electrică sau gaze naturale acolo unde nu există astăzi.
De asemenea, am discutat despre protecţia consumatorului în zona de furnizare. Există o paletă foarte variată de furnizori pe care consumatorii îi pot alege intrând pe internet, în funcţie de preţ. Este foarte uşor de spus, dar este foarte dificil de pus în practică".
La rândul său, deputatul PNL Cătălin Zamfir i-a spus lui Bogdan Pandelică, şeful ANPC, prezent la audierile din Comisie: "Suntem dispuşi să primim propunerile ANPC de îmbunătăţire a legislaţiei pentru ca Autoritatea să intervină suficient de energic acolo unde consumatorul este afectat. Trebuie să vă întărim autoritatea. Acesta este unul din obiectivele majore pe care trebuie să le aibă Parlamentul. Statul este destul de slab în faţa abuzurilor unor companii asupra consumatorilor, iar una din instituţiile care sunt chemate să apere interesele consumatorilor este ANPC. Trebuie să vă ajutăm, dacă legislaţia actuală nu vă permite, dacă numărul de angajaţi nu este suficient - asta ştim sigur, eu am primit la un moment dat o informare de la dumneavoastră şi am constatat că sunt judeţe unde sunt 2-3 angajaţi ai ANPC. Sunt anumite chestiuni la nivel legislativ unde putem întări Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului".