Când prietenii se adună şi vorbesc despre un anumit subiect, de multe ori descoperă că, la scurt timp după ce îşi verifică reţelele sociale, apar anunţuri legate de acea conversaţie privată. Această situaţie recurentă a dus la speculaţii potrivit cărora telefoanele mobile ascultă conversaţii pentru a personaliza publicitatea. Cu toate acestea, nu este nimic bizar în acest fenomen. Experţii Kaspersky resping această idee şi oferă sfaturi despre îmbunătăţirea nivelului de confidenţialitate a utilizatorilor, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Impresia pe care o au mulţi oameni că telefonul lor mobil le ascultă conversaţiile pentru a le valorifica ulterior în anunţurile publicitare online ţintite are de fapt alte cauze: urmărirea obiceiurilor online şi schimbul de preferinţe între dispozitivele din apropiere, potrivit comunicatului.
Urmărirea obiceiurilor online este permanentă, cât timp utilizatorul este conectat la Internet. Datele urmărite includ site-urile web pe care le vizitează, produsele pe care le examinează şi le cumpără, căutările pe care le efectuează, conţinutul care îi place pe reţelele sociale şi chiar locaţia înregistrată prin GPS pe dispozitivul său. Aceste informaţii permit companiilor să înveţe despre interesele şi preferinţele utilizatorilor şi să facă recomandări personalizate. De exemplu, dacă căutaţi trasee de drumeţii, este posibil să vedeţi ulterior anunţuri pentru excursii în locuri în care drumeţiile sunt populare, chiar dacă nu aţi căutat în mod special acea locaţie.
Dar adevăratul vinovat din spatele mitului că telefoanele mobile spionează conversaţiile este capacitatea de a împărtăşi preferinţele între dispozitivele din apropiere. Cu alte cuvinte, smartphone-urile au o caracteristică care le permite să facă schimb de informaţii despre obiceiurile de cumpărături între ele. Aşa cum oamenii împărtăşesc informaţii atunci când vorbesc, dispozitivele fac acelaşi lucru, având ca scop îmbunătăţirea personalizării ofertelor online.
Este de remarcat faptul că acest schimb nu este asociat cu proprietarul telefonului mobil, ci mai degrabă cu numărul de înregistrare pe internet (IP) al dispozitivului. Asta înseamnă că nicio dată cu caracter personal nu este "scursă". Din punct de vedere tehnic, ceea ce se transmite sunt "metadate", care nu permit identificarea persoanelor implicate.
"În fiecare zi căutăm sau consumăm conţinut online, iar acest schimb între dispozitive are loc în mod constant. Nu observăm acest lucru când e vorba de subiecte generale, pentru că presupunem că este doar publicitate de masă. Dar ne atrage atenţia atunci când vorbim despre un anumit subiect, cum ar fi o călătorie într-o ţară neobişnuită, un anumit produs sau serviciu, şi apoi vedem reclame despre acestea. Cazurile specifice creează percepţia că telefonul mobil a ascultat conversaţia", explică Leandro Cuozzo, analist de securitate pentru America Latină la Kaspersky.
Experţii recomandă monitorizarea aplicaţiilor care urmăresc în mod activ comportamentul sau interacţiunile de navigare. Pentru a face acest lucru, pur şi simplu verificaţi permisiunile pentru fiecare aplicaţie atunci când este instalată şi dezactivaţi funcţiile care sunt considerate invazive. Dacă doriţi să limitaţi partajarea datelor personale, puteţi revizui setările telefonului pentru a împiedica aplicaţiile să acceseze (şi să partajeze cu terţe părţi) date despre istoricul de navigare sau obiceiurile de consum.
Pentru a vă îmbunătăţi confidenţialitatea online, Kaspersky vă recomandă:
Utilizaţi modul incognito: dacă preferaţi să nu vă ajustaţi întreaga configuraţie sau trebuie doar să ascundeţi istoricul de căutare, puteţi utiliza modul incognito. În acest fel, browserul nu va stoca informaţii despre paginile pe care le vizitaţi, cookie-uri, parole etc. În plus, modul incognito vă permite să continuaţi să utilizaţi fişierele normale fără interferenţe şi nu va şterge informaţiile pe care browserul le-a salvat deja.
Blocaţi instrumentele de urmărire web: o altă modalitate de a evita urmărirea este utilizarea unor programe şi extensii speciale, cum ar fi popularul AdBlock Plus, care împiedică şi reţelele sociale să vă urmărească activitatea (trebuie să activaţi această funcţie în setări). De asemenea, puteţi obţine o listă cu toate instrumentele de urmărire blocate în mod implicit. Produsele Kaspersky oferă deja protecţie împotriva urmăririi web, conform comunicatului.
Obişnuiţi-vă să utilizaţi VPN-uri: o reţea privată virtuală (VPN) este un instrument esenţial pentru utilizatorii care se conectează la diferite reţele Wi-Fi. Unele servicii sunt gratuite, în timp ce altele sunt plătite, dar uneori este mai bine să investiţi în securitate cibernetică decât să pierdeţi toate informaţiile valoroase.