În al doilea trimestru al anului 2021, dată fiind întreruperea frecventă a lanţurilor de aprovizionare şi a serviciilor de mail, atacatorii au căutat să folosească această situaţie în avantajul lor, pentru a fura banii şi detaliile cardului de credit ale utilizatorilor, potrivit unui raport Kaspersy remis redacţiei.
De anul trecut, atacatorii au profitat de întreruperea livrărilor pentru a convinge utilizatorii să deschidă link-uri de phishing. În ultimul trimestru, nu numai că această tendinţă a continuat, dar infractorii cibernetici au devenit mai abili în localizarea mail-urilor de tip spam. Utilizatorii au remarcat o creştere a numărului de facturi în diferite limbi, prin care li se cereau bani pentru orice, de la taxe vamale până la costurile de expediere. Cu aceste mail-uri, victimele sunt adesea conduse pe un site fals, unde riscă nu numai să piardă bani, ci şi să împărtăşească datele cardului bancar.
Infractorii cibernetici au lansat, de asemenea, site-uri web care păreau să ofere oamenilor şansa de a cumpăra colete care nu puteau ajunge la destinatarii vizaţi. Astfel de site-uri web erau create ca o loterie. Utilizatorii nu cunoşteau de conţinutul pachetului, dar licitau în funcţie de greutate - atunci când îl câştigau - acesta nu ajungea niciodată la destinatar, nici chiar după achitarea ofertei câştigătoare.
Un alt truc nou al atacatorilor, folosit în ultimul trimestru, a fost spam-ul trimis prin aplicaţia WhatsApp, prin care se solicitau sume mici de bani. Aceste escrocherii au implicat mai multe scheme diferite. Una dintre metodele de fraudă a constat în implicarea utilizatorilor în cadrul unui sondaj despre WhatsApp, prin care aceştia trebuiau să trimită mesaje către mai multe persoane de contact pentru a primi un premiu. O altă metodă a fost reprezentată tot de câştigarea unor premii - utilizatorii au fost anunţaţi că au câştigat deja un premiu mare, tot ce trebuiau să facă pentru a-l primi era plata unei mici taxe.
O altă înşelăciune s-a legat de dezbaterea din jurul noii politici de confidenţialitate a WhatsApp, care permitea schimbul de informaţii cu Facebook. Infractorii cibernetici au creat site-uri web false care invitau utilizatorii la un chat pe WhatsApp cu "străini frumoşi". Dar atunci când apăsau pe link-ul către camera de chat, victima potenţială erau direcţionată către o pagină de autentificare falsă, pe Facebook, şi risca să dezvăluie informaţiile sale personale. Utilizatorii au primit, de asemenea, link-uri pentru aplicaţii false de mesagerie WhatsApp, fiind puşi în pericol prin descărcarea programelor malware.
"La fel ca în trecut, vedem că atacatorii profită de noile tendinţe şi perturbări pentru a fura bani şi date personale, indiferent dacă este vorba de utilizarea în continuă creştere a platformelor de mesagerie sau de o problemă continuă, legată de funcţionarea expedierilor de poştă şi curierat în mijlocul unei pandemii. Schemele de spam şi phishing rămân unele dintre cele mai eficiente modalităţi de a lansa atacuri de succes, deoarece pun accentul pe latura emoţională. Cel mai bun lucru pe care îl pot face utilizatorii este să fie atenţi la orice e-mail-uri neaşteptate şi să fie foarte vigilenţi atunci când vine vorba de accesarea unor documente sau link-uri primite prin e-mail. Cel mai sigur este să accesaţi direct paginile oficiale", spune Tatyana Shcherbakova.
1. N-am înțeles niciodată
(mesaj trimis de anonim în data de 09.08.2021, 17:07)
N-am înțeles niciodată la ce folosește WhatsApp