Pe rolul instanţelor din ţara noastră sunt, de zece ani încoace, în orice moment, aproximativ 30.000 de procese de insolvenţă, a declarat, vineri, Speranţa Munteanu, partener KPMG, menţionând: "Nu cred că există o piaţă mai activă la noi în ţară, ca structură de formare, decât cea a activelor care se valorifică în context de insolvenţă".
Domnia sa a precizat: "Din punct de vedere statistic, circa 90-95% dintre procese se deschid cu intenţie de redresare (n.r. reorganizare), dar în ceea ce priveşte cazurile rezolvate (n.r. firmele care au reuşit să se reorganizeze), nu cred că au depăşit 3%, deoarece maniera în care se face analiza financiară influenţează într-o foarte mare măsură eşecul sau reuşita acestui proces. Noi nu reuşim, de cele mai multe ori, să ajungem la un rezultat pozitiv pentru că analiza pe care ne bazăm este, încă, una primitivă".
De asemenea, potrivit domniei sale, legea insolvenţei este foarte permisivă, în caz de faliment, în ceea ce priveşte maniera în care se face închiderea activităţii unei persoane juridice, astfel că "s-a creat o piaţă secundară a activelor din insolvenţă, care ajung în mâinile cui trebuie".
Doamna Munteanu a explicat: "Marii producători, spre exemplu, care ar prelua o activitate în insolvenţă, o vor «preda», de regulă, fie unor fonduri specializate, fie unor antreprenori specializaţi care să o preia, să o aducă la linia de plutire, după care o revând".
• Daniel Manaţe, ANEVAR: "O altă problemă a evaluării pentru insolvenţă - interesele proprii şi agendele ascunse ale entităţilor implicate"
Una dintre provocările evaluării pentru insolvenţă este reprezentată de cadrul tehnic şi juridic inadecvat, cu necorelări între legislaţia pentru insolvenţă şi standardele de evaluare naţionale şi internaţionale, a afirmat, vineri, Daniel Manaţe, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR).
Potrivit domniei sale, acest domeniu are extrem de multe probleme, iar una dintre cele mai importante este lipsa informaţiilor suficiente pentru estimarea valorii de lichidare.
Domnia sa a declarat: "În cele mai multe ţări, evaluatorii au acces la tranzacţii, dar la noi, băncile nu ne dau nici măcar contractele, astfel că dificultatea estimării valorii de lichidare este una din problemele cu care ne confruntăm tot timpul".
În acest sens, domnul Manaţe susţine adoptarea unei metodologii de evaluare pentru insolvenţă.
De asemenea, o altă problemă a evaluării pentru insolvenţă este reprezentată, conform domniei sale, de faptul că de cele mai multe ori diversele entităţi implicate (n.r. creditori, debitori, administratori judiciari etc.) au interese proprii şi agende ascunse, ceea ce ridică bariere în comunicare.
"Insolvenţa afectează toate părţile implicate, indiferent că vorbim de oameni, de firme sau de stat", a mai spus Daniel Manaţe, menţionând că întârzierea în administrarea datelor şi a informaţiilor afectează termenele de predare către lichidator şi că ANEVAR, în parteneriat cu Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă din România (UNPIR) şi Institutul Naţional de Pregătire a Practicienilor în Insolvenţă (INPPI), îşi propun să elaboreze Ghidul de evaluare pentru insolvenţă, care să reglementeze toate aceste aspecte.
• Mihai Răuţă, Raiffeisen Bank: "Nivelul de fraudă în evaluare este mai scăzut la noi, decât în alte state"
Nivelul de fraudă în evaluare, la nivelul ţării noastre, este mai scăzut decât în alte state cu un grad de dezvoltare mai ridicat, a precizat Mihai Răuţă, director executiv Retail Risk, Raiffeisen Bank.
Conform domniei sale, acest lucru se observă mai ales în cazul executării silite.
Evaluarea pentru un credit nou şi evaluarea pentru executare silită urmăresc valoarea de piaţă a imobilului respectiv, a mai spus domnia sa, subliniind că, în cazul unei executări silite, evaluarea trebuie făcută după metode şi ipoteze corecte şi transparente, ţinând cont de legislaţia în vigoare.
Domnul Răuţă a conchis: "O evaluare corectă, fără un preţ diminuat, contribuie la vânzarea imobilului respectiv la un preţ cât mai apropiat de cel corect, real, ceea ce vine în sprijinul clientului (n.r. debitorului) aflat în insolvenţă personală".